مسیر خودروهای آتش‌نشانی را سد نکنید!

جانشین معاون عملیات سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: رانندگان خودروها باید هنگام مشاهده خودروهای آتش‌نشانی واکنش درست و به موقع نشان داده و وسیله نقلیه خود را به منتهی‌الیه سمت راست هدایت کنند چراکه سد کردن مسیر و دیر رسیدن آتش‌نشانان به محل می‌تواند عمق حادثه را بیشتر کند.

به گزارش ایمنا، محسن پناهی اظهار کرد: عملیات اطفا به موقع آتش از سوی آتش‌نشانان، نیازمند باز کردن هرچه سریع‌تر مسیرها برای عبور خودروهای آتش‌نشانی است.

وی ادامه داد: زمان برای عوامل آتش‌نشانی به منظور انجام عملیات امداد و نجات و اطفا آتش، نقش بسیار مهم و تعیین کننده دارد و آنان سعی دارند وقت و فرصت را برای آغاز هرچه سریع‌تر عملیات از دست ندهند.

جانشین معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان ساعات پیک ترافیک را نیز مانعی جدی برای تردد سریع خودروهای آتش‌نشانی دانست و افزود: برخی مواقع ممکن است به خاطر چند لحظه دیر رسیدن آتش‌نشانان به محل مأموریت، خسارات و آسیب‌های جبران ناپذیری به حادثه دیدگان وارد شود که از رانندگان انتظار می‌رود حتی در زمان‌هایی که چراغ راهنمایی و رانندگی قرمز است مسیر را برای عبور خودروهای آتش‌نشانی خالی کنند.

پناهی با تاکید بر اینکه زمان طلایی برای رسیدن آتش‌نشانان به عنوان فرشتگان نجات به محل وقوع حادثه آتش‌سوزی برابر استاندارد جهانی سه تا پنج دقیقه است، گفت: با گذشت هر یک دقیقه از زمان حریق، قدرت و گسترش آن نیز چند برابر شده و کار برای عوامل آتش‌نشانی سخت و عمق فاجعه نیز بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه گاهی برخی رانندگان به صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی بی‌اعتنایی می‌کنند، افزود: آتش‌نشانان برای نجات جان و مال مردم همواره تهدید و خطر را به جان می‌خرند و تنها درخواست از رانندگان این است که با مشاهده و یا شنیدن صدای آژیر ماشین‌های آتش‌نشانی به سرعت مسیر را باز کنند.

جانشین معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با بیان اینکه پراکندگی ایستگاه‌های آتش‌نشانی، تراکم جمعیت و شلوغی مسیر، نقش مهم در این زمان طلایی دارند تصریح کرد: اغلب رانندگان در این خصوص وظیفه شناس بوده و وقتی خودروهای آتش‌نشانی در حال مأموریت را مشاهده می‌کنند بلافاصله مسیر را باز می‌کنند که این قابل تقدیر و تحسین است.

پناهی ادامه داد: اگر ترافیک سنگین باشد و رانندگان راه را برای تردد سریع خودروهای آتش نشانی باز نکنند قطعاً زمان رسیدن آتش نشانان به محل حادثه نیز با تأخیر مواجه خواهد شد.

وی میانگین رسیدن عوامل آتش‌نشانی شهر زنجان به محل حادثه در سال ۹۸ را یک دقیقه و ۵۴ ثانیه ذکر کرد و ادامه داد: اگر مسیر برای عبور خودروهای آتش نشانی باز باشد زمان رسیدن نیروهای آتش نشان به محل حادثه در شهر زنجان به سه تا دو دقیقه نیز می‌رسد و در صورت نزدیکی ایستگاه و همچنین خلوت بودن مسیر، زمان می‌تواند حتی به کمتر از دو دقیقه نیز برسد.

جانشین معاون عملیات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان افزود: برخی مواقع درحالیکه نیروهای آتش نشانی مشغول به اطفا آتش هستند، برخی رانندگان کنجکاو، وارد محل شده و با توقف خودرو و ایجاد ترافیک مانع رسیدن سهل و سریع خودروهای کمکی می‌شوند که باید از این کار پرهیز کنند.

پناهی گفت: شهروندان به هنگام وقوع حادثه، باید با سامانه ۱۲۵ مرکز آتش نشانی تماس بگیرند چراکه تماس با دیگر ارگان‌های امدادی موجب اتلاف وقت و دیر رسیدن آتش نشانان به محل می‌شود و در این میان دادن آدرس دقیق محل و خودداری از اقدامات خودسرانه مگر با مشورت و راهنمایی کارشناسان آتش‌نشانی، نیز بسیار مهم است.

وی گفت: شهر زنجان از وجود شش ایستگاه عملیاتی آتش‌نشانی ۲۴ ساعته و یک ایستگاه عملیاتی و تحقیقاتی که در بازار قرار دارد و از ۷:۱۵ دقیقه صبح تا ۷:۱۵ عصر، فعال می‌باشد، برخوردار است.

منبع: ایرنا

کد خبر 429320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.