انتخاب شرکت کیسون برای متروی اهواز یک خطای راهبردی بود

شهردار اهواز گفت: شرکت کیسون اگرچه در زمان انعقاد قرارداد، پروژه‌های بزرگی را اجرا کرده بود اما سابقه‌ای در اجرای یک پروژه بزرگ قطاری شهری نداشت از این رو انتخاب آن به عنوان شرکت پیمانکار متروی اهواز یک خطای راهبردی بود.

به گزارش ایمنا، موسی شاعری در خصوص تعیین تکلیف پروژه قطاری شهری اهواز، اظهار کرد: این پروژه در تاریخ ۳۰ مهرماه سال ۸۵ با مشارکت شرکت کیسون و شرکت چینی نورینکو منعقد و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: ارزش تمام این پروژه ۷۹۰ میلیون دلار آمریکا معادل هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال وقت بود، این قرارداد به صورت EPCF بسته شده است بدین معنا که شرکت کیسون باید تمام مراحل پروژه ازجمله طراحی مهندسی، خرید تجهیزات و اجرای پروژه را برعهده داشته باشد.

شاعری ادامه داد: در سال ۸۵ قرار بود پروژه قطار شهری اهواز پس از برگزاری مناقصه میان شرکت‌های متقاضی به یکی از آنها واگذار شود اما شرکت کیسون پیشنهادی مبنی بر تأمین مالی ۸۵ درصدی پروژه به صورت فاینانس توسط شرکت چینی را مطرح کرد که همین پیشنهاد سبب شد سایر پاکت‌ها باز نشود و شرکت کیسون به عنوان شرکت منتخب برگزیده شود.

شهردار اهواز با اشاره به اجرایی نشدن فاینانس عنوان کرد: این پروژه با چهار خط باید در مدت پنج سال به اتمام می‌رسید، اما با گذشت حدود ۱۵ سال تنها ۵۷ درصد در بخش CIVIL(سازه و مهندسی) پیشرفت فیزیکی داشته و برای مرحله تجهیز نیز که عملاً اقدامی نشده است.

وی ادامه داد: مطابق قرارداد شرکت کیسون باید سه هزار و یکصد میلیارد ریال بابت اجرای بخش مهندسی پروژه دریافت می‌کرد اما تاکنون بابت همین ۵۷ درصد پنج هزار میلیارد ریال از طریق صورت وضعیت و تعدیل دریافت کرده است.

شاعری با بیان اینکه شرکت کیسون ادعاهای واهی برای دریافت پول مطرح می‌کند اظهار کرد: در سال ۹۸ شرکت کیسون ابتدا مدعی طلب سه هزار میلیاردی و سپس چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی شد، چندی بعد مقدار طلب خود را به ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال رساند و چند روز پیش در آخرین اظهارنظر مدعی طلب ۱۵ هزار میلیارد ریالی شده است درحالیکه هیچ صورت وضعیتی ارائه نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: مدیریت شهری و استانداری خوزستان باوجود اعمال فشارها از منافع مردم و حقوق بیت‌المال کوتاه نمی‌آید، با استانداران و شهرداران وقت اهواز نیز در خصوص پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز صحبت کرده‌ام و همه آنها معتقد بودند که کیسون اراده‌ای برای اتمام این پروژه ندارد.

شهردار اهواز ادامه داد: در مهرماه سال ۹۸ با حضور معاون وزیر کشور نشستی با مسئولان استان و شرکت کیسون داشتیم، پیمانکار پروژه متعهد شد ظرف ۷۲ ساعت آمادگی خود برای شروع مجدد پروژه را اعلام و سپس ظرف ۱۰ روز نسبت به فعال سازی کارگاه اقدام کند، کیسون در مدت تعیین شده آمادگی خود را اعلام کرد اما هیچگاه نسبت به فعال کردن کارگاه اقدام نکرد.

وی ادامه داد: رئیس هیأت مدیره شرکت کیسون مدعی شد که اعتباری برای شروع به کار مجدد پروژه ندارد و باید ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر به این پروژه تزریق شود در حالی که مطابق قانون شهرداری نمی‌تواند این مبلغ را پرداخت کند، ضمن آنکه پیش از این بنا بر دستور شورای تأمین ۶۰۰ میلیارد ریال به جای شرکت کیسون به کارگران این پروژه حقوق پرداخت شده است.

شاعری تاکید کرد: داوری این پیمان مطابق قرارداد اولیه اتاق بازرگانی پاریس بود اما پس از تمدید مقرر شد که شورای عالی فنی مرجع باشد.

وی ادامه داد: پس از کش و قوس‌های فراوان به این نتیجه رسیده‌ایم که شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز اراده‌ای بر اتمام کار ندارد و دائماً در حال بالا بردن ادعای مطالبه خود برای کار انجام نشده است.

شاعری با بیان اینکه فاز نخست از خط اول با ۶.۸ کیلومتر حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اگر یک پیمانکار با اراده و باانگیزه برای آن تعیین شود امکان تکمیل آن ظرف مدت یکسال وجود دارد، ادامه داد: به شرکت کیسون برای تخلیه کارگاه ابلاغ شده است انتظار داریم این شرکت نسبت به تخلیه کارگاه اقدام کند در غیر این صورت از طریق مراجع قضائی بابت خسارت‌های وارده به فضای عمومی، حمل و نقل و حتی نسبت به خسارت‌های اجتماعی طرح دعوا می‌کنیم.

شهردار اهواز در خصوص تعیین تکلیف حقوق معوقه کارگران این شرکت گفت: این کارگران به صورت مستقیم با شهرداری اهواز قراردادی ندارند و می‌توانند علیه شرکت کیسون طرح دعوا کنند، اما یکی از شروط ما با پیمانکار جدید قطار شهری بکارگیری همین کارگران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز در خصوص پیمانکار منتخب این پروژه تصمیم گیری نشده است، افزود: برای فسخ قرارداد شرکت کیسون باوجود تمام اعمال فشارها و ایجاد هراس‌ها، تصمیم جسورانه‌ای گرفته شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 429302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.