حیاتی دوباره در قلب بافت تاریخی یزد

توجه به میراث کهن شهرها و به ویژه صنایع دستی هر شهر امری ضروری به نظر می‌رسد و مسئولان با دمیدن جان دوباره در آن تلاش می‌کنند تا با ایجاد پویایی در این صنعت فردایی روشن را برای شهر رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بافت تاریخی یزد پس از گذشت نزدیک به سه سال که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده قرار است به محلی برای ارائه آثار هنرمندان صنایع دستی در مکانی مناسب و درخور گردشگران تبدیل شود، بازسازی خانه‌های قدیمی در دل بافت تاریخی شهر یزد و تبدیل آن به فروشگاه و نمایشگاه صنایع دستی یزد با عنوان «بازارچه صنایع دستی» موضوعی است که این روزها مدیران شهری برای تحقق آن گام‌های مهم و اساسی برداشته‌اند و روزهای خوبی را برای علاقه مندان به این حوزه نوید می‌دهند.

برداشتن گام‌های استوار برای مرمت برج و باروهای شهر

«محسن عباسی هرفته»، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه یکی از سیاست‌های این دوره مدیران شهری مرمت بافت تاریخی و به خصوص مرمت برج و باروهای شهر است، می‌گوید: در این رویکرد جدید بخش قابل توجهی از اعتبارات بافت تاریخی در حوزه مرمت به سمت برج و باروهای شهر سوق داده شده چراکه معتقدیم این اقدام یکی از ارکان شهر تاریخی یعنی لبه‌ها یا حصار شهر را بازسازی و حفاظت می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدام اخیر شهرداری بر اساس مبانی شهرسازی است، اضافه می‌کند: لبه‌ها یکی از اجزای پنج گانه اصلی شهرهاست و از اهمیت بالایی در نظام شهر برخوردارند، برج و بارو لبه شهر تاریخی یزد است و تقویت شدن این لبه، حفاظت از شاکله بافت تاریخی شهری در راستای خوانا سازی آن محسوب می‌شود.

عضو شورای شهر یزد با بیان اینکه بازارچه صنایع دستی یزد در مجاورت برج و باروی تاریخی شهر و مجموعه شاهزاده فاضل واقع شده است، می‌گوید: در کنار این برج و بارو خانه‌هایی قدیمی وجود داشت که مخروبه  بود و به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده بود، ضمن اینکه امنیت بازار شاهزاده فاضل را تا حدی زیادی زیر سوال می‌برد، بنابراین تصمیم گرفتیم با ارائه طرحی از سوی شهرداری تصمیمی جدی در خصوص ساماندهی این مکان بگیریم.

وی تاکید می‌کند: محل بازارچه املاکی متعلق به سازمان اوقات و امور خیریه است که پس از مذاکره با این سازمان موفق شدیم با عقد تفاهم نامه‌ای این محل را در اختیار بگیریم و به صورت مشارکتی با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آنجا را مرمت و بازسازی کنیم.

عباسی با بیان اینکه بازارچه صنایع دستی شامل سه خانه کوچک و یک خانه بزرگ با نام صدرالعلما به همراه برج و بخشی از حصار تاریخی شهر و پل و دروازه ورودی است؛ می‌گوید: مزیت‌های این بازارچه قرار گیری در کنار بازار قدیمی شاهزاده فاضل و خیابان امام خمینی در قلب شهر تاریخی است.

وی با بیان اینکه پیش از این قرار بود همه این ابنیه تخریب شود و این محل با معبری ۱۲ متری، خیابان امام خمینی را به خیابان سید گل سرخ متصل کند، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر نیز این طرح با ایجاد محوری پیاده‌رو در لبه برج و بارو اجرا خواهد شد.

دمیدن جان دوباره در کالبد شهر

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد این پروژه را در راستای تقویت پیاده محوری و توسعه فضاهای شهری در شهر و بافت تاریخی یزد عنوان می‌کند و می‌گوید: رویکرد شورا و شهرداری در این پروژه حفاظت از شاکله شهر تاریخی و توجه به بافت مرکز شهر است زیرا معتقدیم وقتی قلب شهر ساماندهی و زنده شود می‌تواند زندگی را به همه شهر تسری دهد.

وی حمایت از صنایع دستی یزد و هنرمندان مشغول به فعالیت در این حوزه را یکی دیگر از اهداف اجرای این پروژه می‌داند و تاکید می‌کند: به وضوح دیده‌ایم که صنایع دستی یزد به نسبت سایر امور در حوزه گردشگری مغفول مانده است، بنابراین این پروژه که محلی برای تولید، نمایش و فروش صنایع دستی یزد است باعث خواهد شد تا بخش اعظمی از این نادیده گرفتن‌ها جبران شود و رونق مطلوبی را در این حوزه ایجاد کند.

عباسی یکی از دیگر از نکات بارز این پروژه را مشارکت دولت و شهرداری یزد می‌داند و می‌گوید: بازارچه صنایع دستی یکی از محدود پروژه‌هایی است که اعتبار آن از سوی دولت و شهرداری به صورت مشارکتی تأمین شده است و می‌تواند الگوی مناسبی برای شهرسازی در دوران کنونی باشد.

وی نوع مرمت صورت گرفته در این پروژه را نمونه ارزیابی می‌کند و می‌گوید: سبک مرمتی این پروژه در بازدیدهایی که از سوی ارزیابان یونسکو صورت گرفته است به عنوان مرمت قابل قبول و نمونه تأیید شده که می‌تواند محلی برای رجوع کارشناسان سایر نقاط کشور باشد.

بهره‌برداری از فاز دوم پروژه بازارچه صنایع دستی تا پایان سال ۹۹

«محمدعلی سلمانی ندوشن»، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار یزد نیز در این خصوص می‌گوید: این پروژه در دو فاز و در مساحت سه هزار و ۹۰۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال توسط شهرداری و دولت اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه بازارچه صنایع دستی با انتشار فراخوانی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد، تصریح می‌کند: هدف از تحویل این پروژه به بخش خصوصی بهره‌وری بیشتر و مطلوب‌تر از بازارچه است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار یزد تصریح می‌کند: حمایت‌های شورای شهر و شهردار یزد و همچنین مشارکت شهرداری، دولت و سازمان اوقاف و امور خیریه زمینه تسریع کار را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه توسط شرکت مسکن سازان اجرا شده است، می‌گوید: قرار بود فاز نخست بازارچه صنایع دستی همزمان با عید نوروز به بهره برداری برسد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرنطینه شدن شهرها تحقق این مهم را به تعویق انداخت که امیدواریم این فرصت هرچه زودتر میسر شود.

سلمانی ندوشن می‌گوید: فاز دوم این پروژه نیز تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید.

گزارش از فرزاد فیضی، خبرنگار ایمنا سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 429276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.