نکات مهمی در مورد مصرف دو میوه تابستانی بدانید

چاقی، گریبان‌گیر ۷۰ درصد ایرانی‌ها، تاثیر زمانبندی نوشیدن آب بر سلامتی، بهترین ساعت برای نوشیدن شیر، نکاتی در مورد مصرف دو میوه تابستانی و نوشیدنی های مخصوص برای تسکین درد معده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۷۰ درصد ایرانی‌ها چاق هستند که در یک جمله می‌توان گفت این مشکل به دلیل پرخوری زیاد ایجاد می‌شود.، اظهار کرد: اولین نکته‌ای که خیلی مهم این است که باید در خوردن غذا تعادل را رعایت کنیم یکی از مشکلاتی که مراجعه‌کنندگان با آن مواجه هستند اکثر افراد بیش از نیاز بدن غذا می‌خورند

رضا ملک زاده، افزود: مصرف نمک باید کنترل شده باشد، مصرف میوه و سبزی‌ها بیشتر باشد و از مصرف غذاهای خیلی چرب و خیلی شیرین پرهیز شود، فست‌فودها یکی از عوامل مهم ایجاد بیماری‌های گوارشی هستند.

وی تصریح کرد: چند لقمه غذا کمتر بخورند تا از چاقی و اضافه وزن پیشگیری شود؛ چراکه ۳۰ درصد غذاهای مصرفی، اضافی است. باید مردم اعتدال در خوردن را رعایت کنند و ورزش و تحرک بدنی نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری‌های گوارش و کبد دارد.

معاون وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: افراد باید حداقل هفته‌ای پنج روز و روزانه ۳۰ دقیقه ورزش و تحرک بدنی داشته باشند و ورزش آنها طوری باشد که به نفس نفس بیفتند و عرق کنند.

تأثیر زمانبندی نوشیدن آب بر سلامتی

یک رژیم شناس و متخصص تغذیه با اشاره به اینکه آب مورد نیاز بدن باید در طول شبانه روز و به صورت تقسیم بندی شده، مصرف شود، اظهار کرد: اگر مقادیر زیادی آب به ناگهان وارد بدن شود، معده را تحت فشار قرار می‌دهد و مشکلات گوارشی را در پی خواهد داشت بنابراین بهترین وضعیت برای مصرف آب این است که در هر ساعت، مقداری آب بنوشیم تا کل نیاز بدن، در طول شبانه روز جبران شود.

شهاب اولیایی، افزود: هر چند توصیه علمی محکمی درباره نوشیدن آب به صورت ناشتا و فواید آن وجود ندارد، اما بر اساس تجربه می‌توان گفت نوشیدن آب به صورت ناشتا ضرری ندارد و ممکن است فوایدی را نیز به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین قاعده‌ای که باید در خصوص مصرف آب رعایت شود این است که حین وعده‌های اصلی غذا، آب مصرف نشود؛ بهتر است نیم ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذای اصلی آب مصرف نشود. سند علمی مبنی بر مصرف آب قبل از غذا برای لاغر کردن وجود ندارد؛ در واقع اگر دقایقی قبل از غذا آب مصرف کنیم، اسید معده رقیق می‌شود و این مورد نسبت به هضم غذا تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه، تاکید کرد: یک راه مناسب برای احساس سیری و لاغر کردن این است که مصرف سالاد و سبزیجات در ابتدا و قبل از خوردن غذا انجام شود؛ این کار می‌تواند حالت سیری کاذب ایجاد و گرسنگی زیاد را کم کند.

اولیایی ادامه داد: نوشیدن آب قبل و بعد از ورزش بسیار حائز اهمیت است، حتی توصیه می‌کنیم علاوه بر قبل و بعد ورزش، هنگام ورزش نیز آب نوشیده شود؛ به این صورت که هر ۱۵ دقیقه، مقدار متعادل آب مصرف شود تا روند هیدراته کردن بدن در طی ورزش ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: ورزشکاران باید به این نکته توجه داشته باشند در صورتی که ورزش بیش از ۶۰ دقیقه طول بکشد بهتر است به جای آب از نوشیدنی‌های ورزشی استفاده کنند؛ نوشیدنی‌های ورزشی که حاوی ۶ تا ۸ درصد قند و مقدار بسیار کم نمک برای جبران سدیم و الکترولیت‌های بدن باشد.

نکاتی در مورد مصرف دو میوه تابستانی

یک متخصص تغذیه در خصوص مصرف هندوانه و طالبی در فصل گرما، اظهار کرد: هندوانه و طالبی میوه‌هایی هستند که آب فروانی دارند و بیشتر افراد می‌توانند از آنها استفاده می‌کنند و مصرف آنها مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند.

فرزاد شیدفر با بیان اینکه افراد دارای شرایط خاص باید مصرف این دو میوه را محدود کنند، افزود: به طور کلی مصرف این دو میوه برای افراد سالم به ویژه در فصل تابستان توصیه می‌شود، چرا که هندوانه سرشار از پتاسیم و ویتامین‌های آ، سی و بی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف آب هندوانه به ویژه در فصل گرما سبب بالارفتن ذخیره آب بدن و جلوگیری از تشنگی و گرمازدگی می‌شود، گفت: هندوانه و طالبی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی هستند که مصرف آنها سبب رسیدن مواد مورد نیار به بدن می‌شود.

شیدفر در خصوص عوارض مصرف این میوه برای افراد مبتلا به دیابت، گفت: این افراد باید از مصرف زیاد خوراکی‌هایی نظیر موز، آناناس، انبه و کشمش که قند فراوانی دارند، پرهز کنند، اما به دلیل اینکه بیشتر حجم هنداونه از آب تشکیل شده است و میزان قند موجود در آن زیاد نیست مصرف به اندزه این میوه برای افراد مبتلا به دیابت مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند، اما این افراد باید این میوه را به اندازه مصرف کنند و از خوردن بی رویه آن خودداری نمایند.

وی با اشاره به اینکه مصرف پتاسیم و فسفر برای برخی از بیمران کلیوی مضر است، اظهار کرد: از آنجایی که این بیماران در مصرف آب محدودیت دارند، باید در استفاده این میوه‌ها احتیاط کنند و حتماً در مورد میزان مصرف آن با پزشک خود و کارشناس تغذیه مشورت نمایند، چرا که بیماری‌های کلیوی انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها شمال دستور العمل های تغذیه‌ای متفاوتی در خصوص میزان آب مصرفی، اندازه پروتئین دریافتی و میزان انرژی مصرفی مورد نیاز هستند.

بهترین ساعت برای نوشیدن شیر

یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: توصیه می‌شود که کودکان زیر هفت سال روزانه یک و نیم تا دو لیوان شیر بخورند همچنین پسران در سن بلوغ سه لیوان و دختران در سن رشد و بلوغ دو ونیم لیوان شیر بنوشند.

زهرا معظمی با بیان اینکه مصرف شیر قبل از خواب بسیار مناسب است البته برای کودکان بهتر است به هنگام صبحانه باشد چرا که به رشد مغزی آنها کمک می‌کند، افزود: بزرگسالان و سالمندان دو لیوان و زنان شیرده و باردار ۳.۵ تا چهار لیوان شیر در کنار سایر لبنیات مصرف کنند.

وی با تاکید بر اینکه می‌توان برای راحت خوردن شیر در طول روز، این میزان را در فواصل مختلف میل کرد، گفت: افرادی که دچار دل‌پیچه و نفخ می‌شوند بهتر است شب‌ها شیر بنوشند. مصرف شیر به عنوان میان وعده نیز بسیار توصیه شده است حتی می‌توان آن را با غذا و انواع سوپ‌ها مصرف کرد البته به شرطی که زیاد نجوشد تا خواص آن از بین برود.

این متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: برای رفع طبع سرد شیر می‌توان آن را با عسل و دارچین مصرف کرد. مصرف شیر به طور کلی قبل از خواب، علاوه بر اینکه از نفخ کردن جلوگیری می‌کند، باعث افزایش آرامش در افراد و جذب بیشتر کلسیم می‌شود.

نوشیدنی‌های مخصوص برای تسکین درد معده

آب سبزیجات حاوی مواد معدنی متعددی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم و آب می‌باشد و برای همین هم می‌تواند بدن را از زیر فشار اثرات منفی غذاهای چرب و اسیدی مانند گوشت‌های چرب، سوسیس و کالباس‌ها و غیره در آورد. آب موجود در این نوشیدنی‌ها نیز برای هضم راحت‌تر غذا لازم و ضروری است. بهترین نوشیدنی‌ها برای هضم بهتر چربی‌ها آب هویج، آب کلم، آب خیار یا آب ترب است. غذاهای خیلی چرب و سنگین باعث تحریک و آسیب‌پذیری مخاط دستگاه گوارش می‌شوند. آب هویج یا آب کلم مرهمی بر این مخاط هستند. همچنین می‌توانید روی آب خیار حساب کنید به خاطر اینکه یک نوشیدنی ادرارآور فوق‌العاده است. باید بدانید که آب نیز برای کبد و عملکرد صفرا بسیار مفید است.

همچنین جوشانده نعنا فلفلی سرشار از اسید فنولیک و فلاوونوئیدها می‌باشد که به رفع اسپاسم شهرت دارند. این جوشانده باعث هضم راحت غذا شده و نفخ معده را از بین می‌برد و تحریک پذیری روده‌ها را تسکین می‌دهد. جوشانده شاه‌پسند سرشار از فلاوونوئیدها و اسید فنول می‌باشد که گرفتگی عضلات و دردهای گوارشی را از بین می‌برد. در نهایت اینکه جوشانده مرزنگوش نیز حاوی مولکول‌هایی است که باعث هضم بهتر غذا شده و دفع گاز معده را راحت‌تر می‌کند.

کد خبر 429124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.