طبری پیچیده عمل می‌کرد/ راه برخوردهای جناحی در پرونده‌ها بسته شود

معاون اول قوه قضائیه گفت: طبری مقدار زیادی پیچیده عمل کرده است اما بله؛ اینطور شایعاتی همیشه بوده است اما هیچ وقت به مرحله قضاوت نرسیده بود.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای روز سه‌شنبه در آستانه هفته قوه قضائیه در نشست خبری ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اظهارکرد: چهار مورد حبس ابد، ۴۴ مورد حبس‌های بیش از ٢٠ سال، ١٠٠ مورد حبس ١٠ تا ٢٠ سال، ٧٣٠ مورد حبس زیر ١٠ سال، ١١۶ مورد انفصال دائم از خدمت، ١٧٢ مورد انفصال موقت از خدمت صادر شد، همچنین شلاق، رد مال و جزای نقدی نیز در احکام مجرمان بود.

وی ادامه داد: در سال ٩٨ در کنار ارزیابی و بررسی کشف خلاف گفته شد که نیروهای خوب و متدین که بسیار زیاد هستند نیز تشویق شوند. کمتر از یک درصد تخلف قضات اعم از فساد و غیر فساد گزارش شده اما در کنار آن شش هزار و ۴٠٩ مورد تشویق شده‌اند، همچنین ١٢۵ نفر سلب صلاحیت و تعدادی به مراجع کیفری معرفی و محاکمه شدند.

سرایت فساد طبری به چهار قاضی

محسنی اژه‌ای با طرح این پرسش که چقدر فساد آقای طبری به دیگران سرایت کرده است، افزود: بسیار نادر تا آنچه امروز روشن شده است با همه دقتی که قبل از بازداشت آنها و بعد از دستگیری در طول یک سال از طرف دستگاه‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی انجام شده است، در بین قضات همین دو نفر قاضی شاغل و دو قاضی بازنشسته هم بودند.

وی افزود: در مورد کارمندان اداری هم تعداد معدودی که در حوزه فعالیت خود ایشان بودند و دو سه نفری کارمند دیگر و تعدادی وکیل و دلال هم از بیرون بودند؛ در مجموع ٢١ نفر کسانی هستند که در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفتند.

طبری پیچیده عمل می‌کرد

معاون اول قوه قضائیه با طرح این پرسش که آیا فساد وی روشن و آشکار بوده، گفت: طبری مقدار زیادی پیچیده عمل کرده است اما بله؛ اینطور شایعاتی همیشه بوده است اما هیچ وقت به مرحله قضاوت نرسیده بود.

معاون اول قوه قضائیه یادآور شد: در همه تاریخ انقلاب افرادی بودند که نفوذی بودند مثل کشمیری و کلاهی‌ها اما کی از نفوذ اینها مطلع شدیم؟ در همه زمان‌ها نسبت به این افراد تردیدهایی بود و شایعاتی مطرح می‌شد اما پس از گذشت زمان این موضوعات برملا شد. در خصوص طبری هم شایعاتی بود اما بعد از یک کار جدی تحقیقاتی موضوعات برملا شد.

وی گفت: حتی من از آقای رئیس قوه قضائیه وقت هم پرسیدم وی گفتند من تا زمانی که فساد این فرد برملا شود واقعاً خودم به این موضوع نرسیدم که طبری فسادی داشته است. البته زمانی برخی آمده بودند که موضوعاتی را در قالب شایعه مطرح کردند اما چیزی در آن زمان برای رئیس قوه قضائیه وقت ثابت نشده بود.

کشف رد پای طبری در سال ۹۷

محسنی اژه‌ای افزود: در سال ۹۷ وقتی سازمان اطلاعات سپاه به میدان آمد و با همکاری وزارت اطلاعات بررسی‌های همه جانبه صورت گرفت، مشخص شد یک ردپایی از آقای طبری وجود دارد. برای مثال در پرونده دانیال‌زاده ردپایی از طبری پیدا شد. همچنین در پرونده حسین فریدون سرنخ‌های پیدا شد؛ شایعات از قبل بود و بعد شواهد مصداقی پیدا شد.

درباره پرونده‌های معوق

معاون اول قوه قضائیه درباره پرونده‌های معوق گفت: کارهای معوق و دست پاگیری وجود داشت که باید به روز و بهنگام می‌شد؛ حدود ٩ هزار پرونده در راستای ماده ۴٧٧ معوق مانده بود و درخواست بررسی فوق العاده بود و اقدام فوق العاده ای انجام شد.

محسنی اژه‌ای با گرامیداشت یاد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین خلفی اظهار کرد: اکنون در حوزه ریاست پرونده‌های مربوط به ماده ۴٧٧ به روز است و در معاونت قضائی، با همت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین خلفی و بعد از وی حجت الاسلام والمسلمین حصاری به روز شده است، همچنین بیش از هزار پرونده استیذان قصاص داشتیم که این پرونده‌ها نیز به روز شده است.

وی افزود: تا اوایل سال جاری، هزار و ١١٩ پرونده قصاص هم تعیین تکلیف شده و ٣٧٨ قصاص هم با تلاش‌های شوراهای حل اختلاف گذشت شد هرچند قصاص حق اولیای دم است اما می‌توانند ببخشند.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در مورد پرونده‌های که رسیدگی آنها طولانی شده بود؛ پرونده‌های که در کارشناسی طولانی شده بود یا کثیرالشاکی بودند، پیش بینی شده است ظرف ۶ ماه باید تأیید تکلیف شود.

وی گفت: برنامه ریزی شد و حدود ٨٠٠ هزار پرونده با این شرایط داشتیم؛ در زمستان سال گذشته ۵٣ درصد یعنی بیش از ۴٨٠ هزار از این پرونده‌ها تعیین تکلیف شد.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که در دوره تحول پرونده‌های زیادی رسیدگی شد اکنون تحلیل و ارزیابی شما درخصوص عملکرد قوه قضائیه و مقایسه آن با دوره قبلی چیست؟ گفت: ما باید در گام دوم انقلاب با تجربه از گام اول تغییراتی بدهیم.

وی ادامه داد: آنچه امروز به امنیت مردم و آرامش مردم لطمه می‌زند را بر نمی‌تابیم و به صورت جدی برنامه داریم تا جلوی کسانی که متعرض امنیت و ناموس مردم می‌شوند، توبیخ شوند.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: در کنار آن افرادی که به بیت‌المال دست درازی می‌کنند را به هر نحو ممکن مورد برخورد قرار داده و هیچ خط قرمزی را در این حوزه نمی‌پذیریم و بنا داریم که رسیدگی‌های جدی داشته باشیم.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم چه زمانی ادراک درستی از تحول در قوه قضائیه خواهند داشت، گفت: وقتی در هنگام مراجعه به سازمان‌های مختلف دستگاه قضائی ببینند نیازی به سفارش ندارد و کارشان بر اساس روال منطقی جلو می‌رود همچنین باید برای مردم شفاف توضیح داده شود که کارشان قانونی است یا غیرقانونی.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: مورد دوم این است که همه تلاش کنیم کار مردم زود انجام شود. البته زود به معنای متعارف بودن است. وقتی کار زود انجام نمی‌گیرد، پای دلالان به میان می‌آید همچنین رفتارها باید کاملاً بدون تبعیض باشد.

راه شایعه و برخوردهای جناحی در پرونده‌ها بسته شود

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه علنی بودن دادگاه‌ها از جمله دادگاه طبری چقدر به رضایت مردم از قوه قضائیه می‌انجامد و چقدر می‌تواند زمینه عادی سازی فساد و ناامیدی مردم را موجب شود، گفت: اولاً همه ما باید تلاش کنیم تا راه شایعه و برخوردهای جناحی در رسیدگی به هر پرونده‌ها بسته شود.

وی ادامه داد: اگر رسانه‌ها یک جمله بلند را کوتاه نویسی و تقطیع کنند، طبیعتاً معنای درست منتقل نمی‌شود. هر چه واقعیت هست با شفافیت باید به اطلاع مردم برسد همچنین جلوی سوءاستفاده کنندگان هم گرفته شود.

محسنی اژه‌ای گفت: البته وقتی پرونده یک فرد مطرح، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، مردم حساس‌تر می‌شوند و نظرات بیشتر می‌شود و کسانی که می‌خواهند سوءاستفاده کنند بیشتر به میدان می‌آیند و به جای تبیین مسائل سیاه نمایی می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما موافق اطلاع‌رسانی هستیم اما سیاه‌نمایی را نمی‌پذیریم و باید از تهمت و دروغ و افترا پرهیز شود.

محسنی اژه‌ای گفت: دادگاه‌های علنی هم اطلاع مردم را بالاتر می‌برد و هم مردم حقانیت دادگاه و سایران را در می‌یابند اما گاهی حق و باطل به گونه‌ای توسط یک سری افراد مخلوط می‌شود که دیگر برای مردم امکان تشخیص وجود نداشته و مردم به جای آنکه امیدوار به برخورد با فساد بشوند نا امید شده و تصویرشان می‌شود که چقدر فساد در کشور زیاد است بنابراین در مقدمات امور باید دقت شود.

به سمت تمدن اسلامی می‌رویم

معاون قوه قضائیه همچنین گفت: در گام دوم انقلاب و در شرایطی که شرایط جهانی، منطقه‌ای و کشور متفاوت شده، به سمت تمدن اسلامی می‌رویم.

وی افزود: با توجه به مجموع شرایط و تجربه گران‌سنگ چهل سال گذشته با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیداری که سال ٩٧، سندی متناسب با گام دوم انقلاب از تیر سال٩٧ توسط معاونت راهبردی قوه قضائیه با یک کارگروه دانا و با تجربه تنظیم شد و قبل از شروع دوره ریاست جدید دستگاه قضا کلیات این سند تقدیم مقام معظم رهبری شد و ایشان هم رهنمودهایی داشتند.

سخنگوی سابق قوه قضائیه ادامه داد: نیاز بود در دوره جدید حقیقتاً متفاوت با یک شرایط عادی قوه قضائیه هم وارد کار شود و تحول به معنای واقعی اتفاق افتاد.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: سند کافی نیست و برنامه اجرایی لازم است که این برنامه‌ها تهیه و به ریاست قوه قضائیه برای ابلاغ تقدیم شده است. این‌ها به تنهایی کافی نیست بلکه مجری با توان متعهد و دلسوزی که بتواند تحول ایجاد کند لازم است و تلاش شده و تلاش می‌شود این برنامه‌ها توسط مدیران با انگیزه اجرا شود اینکه تا چه میزان موفق خواهد بود باید بعد از این دید.

برنامه‌های هفته گرامیداشت قوه قضائیه

معاون اول قوه قضائیه گفت: در آستانه هفته قوه قضائیه و هفتم تیر هستیم؛ آنچه را در سال ۶٠ گذشت گرامی می‌داریم؛ شهدای سرافراز را یاد می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم رهروان خوبی باشیم و شهادت نصیب ما شود.

وی درباره برنامه‌های دستگاه قضا در هفته گرامیداشت قوه قضائیه اظهارداشت: سعی می‌شود سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکردهای قوه قضائیه هر سال در هفته گرامیداشت قوه قضائیه مطرح و از نظرات اندیشمندان و مردم استفاده شود.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: امسال به دلیل شرایط کرونایی و ضرورت رعایت بهداشت قدری متفاوت با سالهای قبل است.

معاون اول قوه قضائیه با نام بردن از روزهای هفته گرامیداشت قوه قضائیه که هر روز نامگذاری خاص دارد، افزود: مبارزه با فساد و احیای حقوق عامه، حمایت قضائی از تولید و کارآفرینی، روز کرامت مردم و حقوق بشر، عدالت الکترونیک، کاهش و پیشگیری از وقوع جرم، ارتقای سلامت قوه قضائیه عزت و کرامت قضات روزهای نامگذاری شده هفته گرامیداشت قوه قضائیه است.

وی اضافه کرد: روز شنبه ٣١ خرداد مصاحبه رئیس دستگاه قضا از صدا و سیما انجام می‌شود، یکشنبه اول تیرماه تجدید میثاق ریاست قوه قضائیه و مسئولان قضائی در مرقد مطهر امام راحل و زیارت قبور شهدای هفتم تیر برنامه‌ریزی شده است همچنین در همان روز تعدادی از پروژه‌هایی که تکمیل شده به صورت ویدئو کنفرانس بهره برداری و افتتاح خواهد شد.

محسنی اژه‌ای افزود: دیدار مردمی و بازدید از واحدهای قضائی و بازدید از واحدهای صنعتی و تولیدی با توجه به شعار سال جاری توسط مسئولان دستگاه قضا از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در طول سال گذشته و امسال سامانه‌هایی برای سهولت در خدمت رسانی طراحی شده که روز چهارشنبه هفته آینده افتتاح خواهد شد.

وی افزود: سال‌های گذشته نشست و دیدار با خانواده‌های معظم شهدا برنامه ریزی می‌شد اما امسال به دلیل شرایط به صورت بازدید موردی توسط هیأت‌های تعیین شده انجام می‌شود همچنین روز جمعه در شهرهایی که نماز جمعه برگزار می‌شود مسئولان قضائی اعم از معاونان قوه قضائیه یا رؤسای دادگستری‌ها در استان‌ها در نماز جمعه گزارش‌های ارائه خواهند کرد.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: امسال امکان برپایی همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه براساس مصوبات ستاد ملی کرونا میسر نیست اما این همایش به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود همچنین هر سال مقامات قضائی خدمت مقام معظم رهبری می‌رسیدند اما امسال این امکان میسر نیست و در همایش گرامیداشت که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد، گزارش ریاست قوه قضائیه را خواهیم داشت.

اصلاح قانون یا تمدید استجازه

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که استجازه رئیس سابق قوه قضائیه برای برپایی دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی مدت زمان دو ساله داشته و تا مرداد ماه امسال به پایان می‌رسد آیا قصد تمدید این استجازه وجود دارد، گفت: استجازه رهبر معظم انقلاب دو ساله بود و پیش بینی این بود که ممکن است اصلاح قانون در آن مجلس به نتیجه نرسد بنابراین برنامه این بود که ظرف دو سال به دنبال اصلاح قانون می‌رویم.

وی ادامه داد: اگر چنانچه توانستیم تا قبل از پایان این دو سال (تا مرداد ماه)، قانون را اصلاح کنیم نیاز به تمدید استجازه نیست و اکنون به دنبال اصلاح قانون هستیم در غیر اینصورت برای تمدید استجازه از مقام معظم رهبری اقدام می‌شود.

تشکیل بانک اطلاعاتی محکومان و متهمان فراری

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص بازگرداندن محکومان و متهمان فراری از کشور گفت: یک بانک اطلاعاتی توسط سازمان فناوری قوه قضائیه ایجاد شده است. از سوی دیگر یک بانک اطلاعاتی هم از متهمان فراری ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ما همیشه با متهمان فراری پیشنهاد و توصیه کرده‌ایم که به کشور بازگردند و محاکمه شوند و از خود دفاع کنند اما برخی به این توصیه عمل نمی‌کنند.

محسنی اژه‌ای اظهارداشت: در مورد محکومان فراری از سازمان زندان‌ها آمار گرفتیم آنها را دنبال کردیم اما به دلیل شرایط کرونا فعلاً غیر از مجرمان خطرناک متوقف شده است.

وی افزود: کسانی که به خارج از کشور رفته‌اند و برنگشته‌اند، دو دسته هستند آنهایی که در کشورهایی هستند که قرارداد استرداد داریم و برخی کشورها قرارداد استرداد نداریم؛ حتی در برخی کشورها که قرارداد داریم هم آن کشورها همکاری لازم را ندارند. اکنون یکی از اقداماتی که در آینده با شتاب بیشتر انجام می‌شود، فعال شدن معاونت امور بین‌الملل در این خصوص است.

دادستانی کل کشور به دادسراها نظارت ویژه دارد

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تشخیص امنیتی و سیاسی بودن جرم برعهده قاضی است؛ چه راهکاری برای جلوگیری از برخورد سلیقه‌ای وجود دارد، گفت: در ماده سه این دستورالعمل به طور شفاف ذکر شده که مصادیق و موارد جرم سیاسی چیست.

وی ادامه داد: البته دادستانی کل کشور بر کل دادسراها نظارت ویژه دارد و اجازه نمی‌دهد که این موضوعات با یکدیگر خلط شوند.

زمینه‌های اجرای مجازات‌های جایگزین حبس فراهم شود

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درخصوص حبس زدایی از مجرمان جرایم اقتصادی غیرعمد مثل محکومان مهریه و بدهکاران گفت: کسی که محکوم به حبس می‌شود، مشکلاتی برای خانواده‌اش پیش می‌آید و گاهی این مشکلات به جامعه باز می‌گردد؛ از این رو تلاش می‌شود تا به جای حبس از سایر مجازات‌ها استفاده شود.

محسنی اژه‌ای گفت: البته برخی جایگزین‌ها باید کاری به ازای آن انجام گیرد که در این حوزه هنوز زمینه کار به طور کامل فراهم نشده است. برای مثال فردی به شهرداری معرفی می‌شود که میزان ساعتی را رایگان برای شهر کار کند اما این پذیرش از سوی آن دستگاه وجود ندارد و این یکی از پاشنه آشیل‌های طرح مجازات جایگزین حبس است.

توضیحات محسنی اژه‌ای درباره لزوم پذیرش توبه

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که اخیراً شما صحبت از باز بودن باب توبه کردید و عده‌ای گفتند حالا که نوبت به محاکمه مسئولان قضائی رسیده است حرف از توبه می‌زنید آیا این انتقاد را قبول دارید، افزود: من به آن حرفی که زدم اعتقاد دارم.

وی افزود: معتقدم اولاً باید راه‌های فساد را ببندیم و اجازه بروز فساد را ندهیم. بعد از آن اگر راه‌ها بسته نشد و فرد لغزید، باید توبه‌اش را بپذیریم. فرض کنید یک نفر رفت و معتاد شد آیا ما نباید تلاش کنیم که این فرد از اعتیاد خود برگردد و توبه کند؟

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: نمی‌گویم هیچ فردی را مجازات نکنیم یا از حق الناس گذر کنیم. بلکه اگر فردی واقعاً توبه می‌کند و در صدد جبران بر می‌آید اجازه فرصت جبران لغزش پیدا کند.

وی افزود: اگر باب توبه باز نباشد چه باید کنیم؟

تشویق بیش از ۶ هزار قاضی و کارکنان قضائی

معاون اول قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص مبارزه با فساد درون قوه قضائیه گفت: پیش از این هم گفتم، کمتر از یک درصد قضات و همکاران قضائی تخلف داشته‌اند همچنین در کنار اینها بیش از ۶ هزار همکار و قاضی تشویق شده‌اند.

به قانع نشدن‌ها حق می‌دهم

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که چرا به شایعاتی که درباره طبری مطرح می‌شد، هیچ کارگروه ویژه‌ای بررسی نکرده بود، گفت: اگر کسی از من بپرسد که چرا در طول این سال‌ها از این اتفاقات مطلع نشدی و من بگویم واقعاً مطلع نشدم و آن فرد قانع نشود حق به او می‌دهم اما واقعاً کارهای طبری پیچیدگی داشت.

وی ادامه داد: اینکه کارگروهی تشکیل نشده اینگونه نبوده بلکه اقداماتی صورت گرفته بود اما واقعاً آنقدر پیچیده رفتار شده بود که امروز که این معما حل شده آسان جلوه می‌کند.

علت علنی نبودن دادگاه عیسی شریفی

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که چرا عیسی شریفی نیز مانند اکبر طبری علنی محاکمه نمی‌شود، گفت: تشخیص علنی بودن یا نبودن دادگاه به قاضی ربط دارد.

محسنی اژه‌ای اظهارداشت: در پرونده عیسی شریفی چون یک سری مسائل دفاعی هم مطرح بوده است تصمیم بر غیرعلنی بودن دادگاه گرفته شد.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تأثیر برگزاری دادگاه‌های مفاسد اقتصادی و چرایی بالا رفتن قیمت‌ها علیرغم برگزاری این دادگاه‌ها گفت: یکی از حلقه‌های مبارزه با فساد دادگاه و صدور حکم است.

محسنی اژه‌ای گفت: تا زمانی که بستر فساد زایی که در برخی حوزه‌ها وجود دارد بسته نشود تا آن منافذی که باعث می‌شود تا مجدد فساد رخ بدهد بسته نشود دادگاه‌ها کافی نخواهد بود.

وی با اشاره به مرخصی‌های اخیر افزود: به طور قطع باید مجازات افراد بالادستی بیشتر و قاطع‌تر باشد اما اینکه به دلیل بروز و شیوع بیماری کرونا برخی از محکومان باید آزاد شوند و به مرخصی بروند دست ما نبوده است.

قانونی برای حمایت از سوت زنان فساد نداریم

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های تشویقی قوه قضائیه برای سوت زنان مبارزه با فساد چیست، گفت: از ظرفیت مردمی و سازمان‌های مردم نهاد برای مبارزه با فساد استفاده می‌کنیم به این جهت که اولاً به افراد متخلف در گام اول تذکر بدهند و آن فریضه فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر انجام شود.

وی ادامه داد: البته اکنون قانونی برای حمایت از سوت زن‌ها نداریم اما به محض آنکه این موضوع به قانون تبدیل شود حتماً از این افراد کامل حمایت خواهیم کرد.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره لایحه صیانت از بانوان گفت: این لایحه به مجلس رفته اما هنوز به تصویب نرسیده است و ما هم منتظریم تا به نتیجه نهایی برسد.

علل تغییرات در قوه قضائیه

محسنی اژه‌ای درخصوص تغییرات در قوه قضائیه و ادامه آن و علل این تغییرات گفت: علت تغییرات این بود که در گام دوم انقلاب نیاز داریم یک نفسی تازه شود.

وی افزود: البته قرار نیست حتماً کسی از قوه قضائیه و پست‌ها برود اما شاید جا به جایی نیاز داشته باشیم.

بر اساس گزارش ایرنا؛ محسنی اژه‌ای اضافه کرد: یک جهت دیگر تغییرات مدیران تغییرات سیاست‌های کلی است. شاید برخی هم نتوانند با سیاست‌های فعلی کار کنند، برخی سمت‌های ما در قوه قضائیه هستند که در هنگام صدور ابلاغ مدت زمان دارد و با پایان ابلاغ نیاز به جابه جایی است یا ممکن است فردی مریض شود یا خودش بخواهد برود یا اینکه مدیریت بخواهد تغییراتی را انجام دهد.

کد خبر 429120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.