صدور مجوز قطع هزار و ۴۶۶ اصله درخت در مشهد

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد با اشاره به این که قطع، سربرداری، هرس و جا به ‌جایی درختان در محدوده و حریم شهر بدون مجوز کمیسیون ماده ۷ ممنوع است، گفت: سال گذشته مجوز قطع ۱۴۶۶ اصله درخت صادر شده است که از این تعداد ۱۰۶۴ اصله درخت به دلیل خشکی و ایجاد خطر برای شهروندان قطع شده است.

به گزارش ایمنا، احمدرضا سلامی با بیان این خبر اظهار کرد: طبق قانون قطع هر نوع درخت و از بین بردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، بوستان‌ها و باغات در محدوده و حریم شهرها ممنوع است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از هرس درختان به دلیل درگیر بودن تاج و تنه درختان با کابل‌های برق و احتمال وقوع آتش سوزی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۸ اصله درخت بر اثر تصادف قطع شده‌اند، ادامه داد: بیشترین تخلفات شهروندان در ارتباط با قطع درختان به دلیل اجرای عملیات ساخت و ساز، احداث درب پارکینگ، بی توجهی در حین ساخت و ساز، اجرای کنسول و باز شدن دید تابلوها صورت گرفته است.

سلامی خاطرنشان کرد: این در حالی است که هرگونه جا به جایی درختان توسط مالکان، متصدیان و ذی نفعان در محدوده و حریم شهر و در معابر و اماکن عمومی و خصوصی برای انجام موارد مذکور تنها با اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۷ امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه در راستای حفظ درختان و همچنین پاسخگویی به درخواست شهروندان سال ۹۶ سامانه‌ای الکترونیک راه‌اندازی شد، افزود: پس از ثبت درخواست شهروندان در این سامانه، کارشناسان از محل بازدید کرده و سپس درخواست آنها در جلسه کمیسیون ماده ۷ بررسی و در مورد آن تصمیم گیری می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تصریح کرد: در صورتی که درختی بدون مجوز قطع شود، فرد خاطی با توجه به تعرفه‌ای که شورای اسلامی شهر هر سال بر اساس محیط بن درخت به عنوان جریمه قطعه درختان تصویب می‌کند، جریمه خواهد شد که این موضوع با حضور کارشناسان فضای سبز و بازدید از محل مشخص می‌شود.

سلامی با بیان اینکه شهروندان قبل از آغاز عملیات پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز باید از کمیسیون ماده ۱۰۰ استعلام دریافت کنند، گفت: این اقدام برای حفظ فضای سبز شهری و جلوگیری از قطع درختان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات شهری از قبیل آب، فاضلاب، گاز، برق و … نیز باید قبل از انجام هرگونه عملیات عمرانی که مستلزم قطع درختان یا تخریب فضای سبزاست، از کمیسیون ماده هفت مجوزهای لازم را دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ادامه داد: انجام هر نوع هرس غیراصولی درختان به دلیل اجرای نمای ساختمان و باز شدن دید تابلوها باعث آسیب دیدن درختان می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس تمام پیمانکاران و مالکان ساختمان‌های در حال ساخت، برای جلوگیری از هر گونه آسیب به درختان که در مجاورت املاک در حال ساخت قرار دارند، علاوه بر جلوگیری از تخلیه مصالح ساختمانی در بستر درختچه‌ها و درختان که مانع رسیدن آب و بروز شرایط بحرانی برای آن‌ها می‌شود، باید قبل از آغاز کار وضعیت درختان را به شهرداری اعلام کنند.

کد خبر 429118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.