با بازارهای قدیمی و متروک چه باید کرد؟

اگرچه مقامات رسمی در بسیاری از نقاط دنیا بازارهای قدیمی در شهرها را به طور کامل از میان بر می‌دارند، با این حال، برخی از معماران نیز این مکان‌ها را به فضاهایی برای اهداف مختلف نظیر پیاده‌راه‌ها تبدیل می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در طول تاریخ صنعت خرده فروشی تحولات زیادی را متحمل شده است و شکل امروزی را به خود گرفته است. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت ادامه روند تعطیلی فروشگاه‌ها در سراسر دنیا، تا پنج سال آینده بیش از ۳۰۰ فروشگاه در ایالات متحده آمریکا به طور کامل بسته شود که البته خبر خوش اینکه بسیاری از معماران از این فضاهای متروکه برای کاربردهای مختلف بهره می‌گیرند و شور و نشاطی به مراتب بیشتر از گذشته به آن می‌بخشند.

از سال ۱۹۵۶ به بعد حدود هزار و ۵۰۰ بازار بزرگ سرپوشیده در ایالات متحده آمریکا ساخته شده است که از این تعداد هزار پاساژ با حفظ هدف اصلی خود به فعالیت ادامه می‌دهد در حالی که ۵۰۰ مرکز خرید دیگر کاربری اصلی خود را از دست داده و برای اهداف جدیدی مورد استفاده قرار گرفته است. این روزها بسیاری از این مکان‌ها به عنوان مراکز ورزشی، مناطق صنعتی، مراکز اطلاعاتی، مراکز توزیع و حتی خانه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که بعضی دیگر نیز به صورت متروکه و بدون استفاده باقی مانده است.

سرنوشت امروز مراکز خرید بسیار متفاوت با آن چیزی است که در دهه ۱۹۸۰ برای چنین مکان‌هایی اتفاق افتاد؛ در آن دوران بسیاری از پاساژها در سراسر ایالات متحده آمریکا به مدت چندین دهه به مترو که‌هایی بدون استفاده تبدیل شد و این در حالی است که این روزها، برنامه‌ریزان شهری با اهداف مختلف این مکان‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. مالکان و مقامات رسمی در تلاشند به روشی هوشمندانه‌تر از قبل کاربری این فضاها را تغییر دهند و تحولاتی مثبت در آن‌ها به وجود آورند.

بسیاری از منتقدان بر این باورند که یکی از مزایای عمده مراکز خرید قدیمی جوامعی است که در اطراف آن‌ها رشد کرده است. نیاز این جوامع تنها به خرید و سرگرمی در این مراکز ختم نمی‌شود بلکه خدمات پزشکی، مشاغل، آموزش و فعالیت‌های جسمی را نیز در بر می‌گیرد. از سوی دیگر، بازارهای بزرگ سرپوشیده قدیمی اغلب از مساحتی بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع برخوردار است و به همین دلیل به طراحان و معماران اجازه می‌دهد اهداف بزرگی را برای تغییر کاربری آن‌ها در پیش گیرند.

در گذشته این مکان‌ها تنها به عنوان مراکز خرید و با محوریت تردد از طریق خودرو طراحی می‌شد اما امروزه بسیاری از آن‌ها به روی وسایل حمل و نقل موتوری بسته شده است و کاربردی چند منظوره به خود گرفته است. شاید پرسشی که در اینجا ذهن همه را به خود درگیر کند اینکه چرا در دو دهه اخیر نقش مراکز خرید قدیمی کم‌رنگ شده است؟

بازارهای سرپوشیده غول‌های بازار تجارت به شمار می‌رود که موفقیت آن به تک تک غرفه‌های فروش و تبلیغات آن‌ها بستگی دارد. فروش سالانه در بازارهای بزرگ آمریکا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ ۲۰ درصد کاهش یافته است که محققان پیش‌بینی کرده‌اند این روند کاهشی ادامه یابد. در سال ۲۰۱۸، بیش از ۲۷۰ فروشگاه زنجیره‌ای از شرکت خرده فروشی "سیرز "در آمریکا بسته شد و صدها فروشگاه زنجیره‌ای "میسیز" نیز طی یک سری قراردادها از سال ۲۰۱۵ به بعد فعالیت خود را متوقف کرد. بسیاری از این بازارها دارای فروشگاه‌هایی اصلی هستند که این فروشگاه‌ها احتمال فروش محصولات مغازه‌های اطراف را افزایش می‌دهد. بازارهای سرپوشیده‌ای که از فروشگاه اصلی برخوردار نیست به گونه‌ای زمان خود را تلف می‌کند و به مرور زمان بدهی‌های زیادی را بالا می‌آورد که همین بدهی‌ها منجر به تعطیل شدن بسیاری از مراکز خرید آن می‌شود. از سوی دیگر، تجارت‌های الکترونیکی رونق بازارهای بزرگ را به طور چشمگیری کاهش داده است و تعطیلی بسیاری از این مراکز را به دنبال داشته است.

این روزها کاربری بازارهای بزرگ سرپوشیده متحول شده است؛ بعضی از این مکان‌ها به طور کامل تخریب می‌شود و سازه‌هایی جدید جای آن را می‌گیرد. بعضی نیز ظاهر خود را حفظ می‌کند اما کاربردهای متفاوتی را در بر می‌گیرد. یکی از شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای سیرز در شهر لینتلتون، واقع در ایالت کلرادوی آمریکا، فعالیت خود در زمینه فروش محصولات را متوقف کرد که مالکان قصد دارند فضای آن را به آپارتمان‌ها و دفاتر مختلف تبدیل کنند و طبقات همکف سازه‌های جدید را به مراکز خرید یا تفریح‌گاه تبدیل کنند. یکی از بازارهای بزرگ کالیفرنیا، واقع در شهر سن برناردینو، نیز با مساحتی بیش از ۱۶۰ هزار متر مربع در سال ۲۰۱۷ به طور کامل بسته شده است که از آن زمان تا کنون معماران زیادی طرح‌های خود برای توسعه دوباره فضا را به مقامات رسمی ارائه داده‌اند.

کد خبر 429110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.