سختگیری‌های ارزی درباره واردات اعمال می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی بابیان اینکه هدف سیاست‌های ارزی حمایت از بخش تولید است گفت: دیگر مثل گذشته در تأمین ارز برای بخش‌های مختلف از جمله واردات گشاده دستی نمی‌کنیم و آن را فقط برای تأمین مواد اولیه، دارو و کالاهای اساسی اختصاص می‌دهیم.

به گزارش ایمنا، عبدالناصر همتی با بیان اینکه اگر بنا باشد همه کالاها را از خارج تأمین کنیم تولید ملی شکل نمی‌گیرد اظهار کرد: سیاست‌های ارزی برای این است که بتوان نیاز ارزی کشور را در کنار حمایت از بخش تولید و تولیدکنندگان کشور تأمین کرد.

وی افزود: سختگیری‌های ارزی در دو بخش میان و بلند مدت اتخاذ می‌شود و تلاش می‌کنیم تا با شکل‌گیری تولید، تولید و صادرات کشور از واردات پیشی بگیرد. دیگر مثل گذشته در تأمین ارز برای بخش‌های مختلف از جمله واردات گشاده دستی نمی‌کنیم و آن را فقط برای تأمین مواد اولیه، دارو و کالاهای اساسی اختصاص می‌دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اخبار نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی کشور رشد خوبی را طی می‌کند و آمار سال گذشته نیز با وجود پیش بینی رشد منفی اقتصاد غیر نفتی کشور, در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت رشد خوبی داشت.

همتی خاطرنشان کرد: خود این پیش بینی‌ها موجی را در جامعه ایجاد می‌کند اما در پایان سال ۹۸، با وجود همه فشارهای اقتصادی, شاهد رشد مثبت اقتصاد غیر نفتی کشور بودیم. همتی ادامه داد: میزان رشد اقتصادی در سال ۹۸ در بخش کشاورزی ۸.۸ درصد و صنعت و معدن ۲.۳ درصد ثبت شد.

وی گفت: رشد بخش خدمات تا پایان فصل سوم سال ۹۸ مثبت و قابل توجه بود و شاخص ۳.۸ درصد را نشان می‌داد اما در اسفند با شیوع ویروس کرونا این بخش دچار شوک شد. وی اضافه کرد: بخش خدمات در شکل‌گیری تولید ناخالص داخلی نقش دارد و با شیوع ویروس کرونا در فصل چهارم سال ۹۸، شاهد رشد منفی ۰.۲ درصدی بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 429074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.