ساماندهی تپه اشرف در گیرودار تامین اعتبار

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: با تمام تلاشی که در سال‌های قبل برای ساماندهی به تپه اشرف صورت گرفته تنها بخشی از دیوار و حصار تپه ساخته شد و به علت چالش‌های اعتباری و مالی در سال‌های اخیر ساخت حصار و دیوار برای بخش های دیگر باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سارویه یا تپه اشرف نام بنایی بسیار کهن در اصفهان است که در کنار پل شهرستان و در کناره شمالی زاینده رود قرار دارد. در تپه اشرف سازه‌های معماری از دوره‌های ساسانیان تا دوره‌های متاخر اسلامی دیده می‌شود. با این وجود وضعیت رسیدگی به این تپه همواره با معضلاتی از جمله جولان خودروها بر روی آن روبرو بوده است. این سایت باستان شناسی حتی در سال‌های گذشته تبدیل به محلی امن برای معتادان و کارتن خواب‌ها شده بود. اما در سال‌های اخیر طرح ساماندهی تپه اشرف کلید زده شده تا شاید تنها سایت باستان شناسی شهر اصفهان سر و سامانی پیدا کند.

در همین رابطه علمدار علیان به خبرنگار ایمنا گفت: طی بازدید شهردار اصفهان از تپه اشرف قرار بر همکاری و تعامل میان شهرداری و میراث فرهنگی شد تا در راستای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میراث فرهنگی اعتباراتی از طریق شهرداری تأمین شود تا وضعیت تپه اشرف ساماندهی شود.

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اولویت طرح ساماندهی تپه اشرف را تکمیل دیوار و حصار آن دانست و افزود: یگان حفاظت به صورت دوره‌ای در تپه اشرف گشت و کنترل دارد، اما وسعت تپه زیاد است. با تمام تلاشی که در سال‌های قبل صورت گرفته بخشی از دیوار و حصار تپه ساخته شد که به علت چالش‌های اعتباری و مالی در سال‌های اخیر ساخت بخشی از دیوار و حصار باقی مانده است.

توقف لوله‌گذاری اداره آب در تپه اشرف

وی با اشاره به تصمیم اداره آب و فاضلاب مبنی بر لوله‌گذاری در حریم تپه اشرف، اظهار کرد: اداره آب و فاضلاب در نظر داشت ۶۰۰ متر از خط لوله‌ انتقال آب اصفهان را از کنار تپه اشرف عبور دهد. حساسیت‌های تپه اشرف باعث شد در مکاتبات با اداره آب و فاضلاب بر ضرورت گمانه زنی در حریم تپه اشرف تاکید شود.

علیان درباره کشفیات جدید در تپه اشرف، توضیح داد: در دو گمانه به چاه سنگی به طول هشت متر برخورد کردیم که نیاز است در آینده بر روی چاه کار شود تا کاربرد و استفاده آن را پیدا کنیم. همچنین بر اساس شواهد فعلی یک خمره سفالی نیز در گمانه‌ها به‌دست آمده که به گفته باستان شناسان پروژه، متعلق به دوره اشکانیان است.

وی تصریح کرد: خمره حفظ شده و مراحل استحکام بخشی آن نیز صورت گرفته و قرار است به کارگاه مرمت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان منتقل شود.

کد خبر 429064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.