کش و قوس‌های اجرای پروژه متروی اهواز

محمدجعفر فلسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص آخرین وضعیت فعالیت پروژه متروی اهواز اظهار کرد: برای فعال کردن پروژه قطار شهری خیلی تلاش شد و شورای پنجم با نگاه مثبت و با هدف حل مشکلات موجود، چند مرتبه با شرکت کیسون که مجری احداث متروی اهواز است توافق کرد.

وی با بیان اینکه با وجود توافق‌های انجام شده، این شرکت نتوانست نظرات را جلب کرده و به تعهدات خود عمل کند، افزود: شرکت کیسون برای اجرای پروژه قدم‌هایی برمی‌داشت اما مدام فاصله می‌افتاد و دوباره ادعاهایی می‌شد که منتج به توقف پروژه بود و این موضوعات روند اجرای پروژه قطار شهری را دچار کش و قوس فراوان کرده بود.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اهواز تصریح کرد: در این رابطه دو دیدگاه وجود داشت یکی اینکه ادامه کار عملی نیست و دیدگاه دیگر معتقد بود اختلاف باید به شورای عالی فنی ارجاع شود که فعلاً موضوع در مسیر دوم پیش می‌رود و مباحث باید در سطح ملی مطرح شود.

وی با بیان اینکه شرکت کیسون در چند مرحله دنبال این بود که در نرخ پیمان تجدید نظر شده و به روز شود، ادامه داد: شورای شهر و شهرداری بنا داشت ضمن ارجاع موضوع، پیشرفت پروژه دنبال شود اما شرکت مجری، همان یک بند ارجاع را دنبال کرد و باعث شد عملاً به این نتیجه برسیم که این شرکت اراده‌ای برای ادامه فعالیت ندارد و دائماً گله می‌کند.

فلسفی با بیان اینکه خط یک مترو تاکنون حدود ۲۵ درصد پیشرفت کلی داشته، خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌ای که دوسال پیش در رابطه با آن به توافق رسیدیم و افقی که ترسیم کردیم دنبال می‌شد، جای امیدواری داشت که با همین شرایط و منابع مالی، حداقل فاز اول خط یک که حدود ۶.۵ کیلومتر است راه‌اندازی شود.

شهرداری اهواز دریافت مطالبات دولتی را پیگیری می‌کند

وی تصریح کرد: معتقدیم که اهواز در بحث حمل ونقل عمومی مشکل جدی دارد و از ابتدا محرومیت‌زدایی در این حوزه را در دستورکار قرار دادیم چون آن را یک نقطه آسیب می‌دانستیم.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: با نگاه تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ابتدای فعالیت شورای پنجم ۵۲ دستگاه اتوبوس خریداری شد و قرار بود این روند ادامه پیدا کند اما هزینه خرید اتوبوس بالا رفت و برای اتوبوسی که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌خریدیم، اکنون باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تا دو میلیارد تومان هزینه کنیم.

وی بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی و پیگیری احداث بی آر تی اهواز را رضایت‌بخش ندانست و افزود: اکنون اولویت بودجه شهرداری توسعه و تکمیل پروژه‌های عمرانی و اصلاح معابر و روکش آسفالت بوده و شهرداری روی احداث دو پل و یک مجتمع فرهنگی تفریحی متمرکز شده است در حالی که می‌توانست اختصاص بودجه برای تأمین اتوبوس نیز در اولویت باشد.

فلسفی ادامه داد: من در این رابطه دیدگاهی متفاوت دارم و معتقدم شهرداری می‌توانست به جای اینکه دو پل احداث کند، یک پل احداث کرده و با توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود، منابع مالی را به سمت محرومیت‌زدایی سوق دهد.

وی با بیان اینکه پیش از این در وضع عوارض همواره سعی کردیم فشار مضاعفی بر مردم وارد نشود، گفت: شیوع کرونا آسیب‌های مالی جدی برای تمام کشور داشته و اهواز نیز از این موضوع مستثنی نیست به همین سبب برای تأمین منابع مالی شهرداری، درحال پیگیری دریافت مطالبات دولتی مانند سهم شهرداری از آلایندگی هوا هستیم.

کد خبر 429060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.