خودکفایی سازمان عمران اصفهان در تولید قطعات بتنی/ آغاز عملیات اجرایی پروژه تراموا

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه سازمان عمران به لحاظ تولید قطعات بتنی خودکفا شده است، گفت: در سال ۹۷ میزان تولید بتن ۸۳ هزار تن بوده که این میزان در سال گذشته به ۲۵۰ هزار تن افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج مظفر صبح امروز _سه شنبه ۲۷ خرداد ماه ۹۹_ در نشست خبری اظهار کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی تصویب شده در تمام بخش‌ها و معاونت‌های شهرداری فعالیت داریم.

وی با بیان اینکه سازمان عمران تحت هدایت معاونت عمران فعالیت می‌کند، ادامه داد: شهر اصفهان دارای پتانسیل خوبی است و در تولید مصالح سنگین سال گذشته با تولید ۳۰۸ هزار تن سه برابر سال ۹۷ مصالح تولید کرده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه سازمان عمران به لحاظ تولید قطعات بتنی خودکفا شده است، تصریح کرد: در سال ۹۷ میزان تولید بتن ۸۳ هزار تن بوده که این میزان در سال گذشته به ۲۵۰ هزار تن افزایش یافته است؛ همچنین ۳۰۰ هزار تن حجم خاک‌ریزی در سال ۹۷ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خاک ریزی در سال ۹۸ افزایش یافته است.

مظفر با بیان اینکه ۹۰ درصد آزمایش‌های مورد نیاز در آزمایشگاه مکانیک خاک اصفهان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در تمام زمینه‌ها مشاورانی حضور دارند که برای اجرای پروژه‌ها مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهند و در این راستا امروز تمام پروژه‌های مرکز همایش‌ها با پیچیدگی‌های خاص تقاطع‌های غیر همسطح توسط مشاوران اصفهانی انجام می‌شود.

وی با مقایسه آمار فعالیت‌های عمرانی شده در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ گفت: در سال ۹۷ تعداد قراردادهای منعقد شده ۳۶۸ قرارداد با ۲۱۴ میلیارد تومان اعتبار بود که در سال ۹۸ این آمار به ۵۵۸ قرارداد با ۵۵۶ میلیارد تومان اعتبار رسید که به لحاظ مبلغ ۱۶۰ درصد و از نظر تعداد ۱۹ درصد افزایش داشته است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: در سال ۹۷ تعداد پروژه‌های فعالی که عملیات اجرایی آن آغاز شده، اما هنوز تحویل نشده است ۶۵۴ میلیارد تومان برای ۷۷۷ قرارداد بود که این آمار در سال گذشته به ۸۷۳ قرارداد با یک هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان اعتبار افزایش یافت.

وی اظهار کرد: در سال ۹۷ مبلغ قراردادهای تحویل شده ۱۷۳ میلیارد تومان بود که در سال گذشته به ۲۲۶ میلیارد تومان رسید که در مجموع به لحاظ مبلغی ۳۰ درصد و از نظر تعداد پنج درصد رشد داشته است.

مظفر با اشاره به پروژه‌های شاخص بالای یک میلیارد تومان در شهر گفت: در سال گذشته تعداد این پروژه‌ها ۳۳ مورد با مجموع اعتبار ۱۴۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که نسبت به سال ۹۷، ۱۸ درصد از نظر تعداد پروژه رشد داشته است.

افزایش بودجه عمرانی

وی با اشاره به بودجه عمرانی سال گذشته شهرداری اصفهان گفت: در سال ۹۷ بودجه عمرانی ۲,۰۵۰ میلیارد تومان بود که در سال گذشته به عدد ۲,۸۷۰ میلیارد تومان رسید که شاهد ۳۰ درصد رشد کلی و ۴۰ درصد رشد ریالی در بودجه عمرانی هستیم.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان در خصوص تعداد و مبلغ قراردادهای تحویل شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به تفکیک نوع پروژه اظهار کرد: در ارتباط با آسفالت معابر ۱۶۸ قرارداد به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان، اماکن ورزشی ۲۲ قرارداد به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان، بهبود بافت قدیمی ۱۹ قرارداد به مبلغ ۹.۲ میلیارد تومان، پارک و فضای سبز ۴۳ قرارداد به مبلغ ۱۴.۵ میلیارد تومان، پارکینگ هشت قرارداد به مبلغ ۱۰.۲ میلیارد تومان، پیاده رو سازی ۴۷ قرارداد به مبلغ ۱۸.۷ میلیارد تومان، تأسیسات آبرسانی ۳۶ قرارداد به مبلغ ۳۱.۶ میلیارد تومان، تقاطع و پل ۲۰ قرارداد به مبلغ ۱۷۵ میلیارد تومان، خیابان سازی ۱۹ قرارداد به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان، ساختمان اداری و تجاری ۳۲ قرارداد به مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان، ساماندهی و جدول گذاری ۱۴۹ قرارداد به مبلغ ۲۲.۵ میلیارد تومان، سرویس بهداشتی و آبنما ۳۲ قرارداد به مبلغ ۳.۴ میلیارد تومان، مراکز فرهنگی ۱۸ قرارداد به مبلغ ۹.۱۰ میلیارد تومان و مناسب سازی ۲۵ قرارداد به مبلغ ۳.۲ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به پروژه‌های مهم تحویل شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ خاطرنشان کرد: پیاده‌راه سازی چهارباغ به مبلغ ۷.۸ میلیارد تومان، دوربرگردان شهید بالایی به مبلغ ۴.۷ میلیارد تومان، احداث پارک جنگلی روح‌الامین به مبلغ دو میلیارد تومان، پارک پردیس هنر به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان، پل مترو ادامه خط یک در میدان استقلال به مبلغ هشت میلیارد تومان، سالن ورزش ناصرخسرو به مبلغ ۴.۲ میلیارد تومان، احداث تصفیه خانه فاضلاب شاهین شهر و خط انتقال آب به طول ۱۸ کیلومتر در منطقه ۱۲ به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان، پیشرفت ۱۲ درصدی در پروژه مرکز همایش‌ها با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، پایانه مسافربری مجاور ایستگاه مترو صفه و عاشق آباد به مبلغ هفت میلیارد تومان، مجموعه ورزشی مادر و کودک به مبلغ دو میلیارد تومان، تقاطع روح‌الامین به مبلغ هفت میلیارد تومان، خیابان هفت تیر به مبلغ یک و نیم میلیارد تومان، پارک شهید اشرفی اصفهانی به مبلغ هشت میلیارد تومان، تعریض پل اقارب‌پرست به مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان، ادامه بلوار فرزانگان به طول شش کیلومتر (بدون آزادسازی) ۱۵ میلیارد تومان، احداث پل آفتاب و یک و نیم کیلومتر از رینگ حفاظتی در منطقه ۱۴ بدون آزادسازی مبلغ ۷۰ میلیارد تومان و مرکز فرهنگی دکتر کتابی به مبلغ ۱۰۳ میلیارد تومان بوده است.

پروژه‌های فعال در شهر

مظفر با اشاره به پروژه‌های فعال شهرداری تصریح کرد: به جز پروژه‌های قطار شهری در سال گذشته ۸۷۳ قرارداد به مبلغ ۱,۰۱۷ میلیارد تومان پروژه در شهر اصفهان فعال بوده که مهم‌ترین آنها شامل پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی تا ۴۰ قرارداد، مجموعه تجاری و پارکینگ زرین، حلقه حفاظتی شهر (شامل تقاطع‌های سردار سلیمانی، آفتاب، مسیر رینگ در مناطق ۱۴، ۱۰ و ۱۵) پارکینگ و خیابان سازی اردیبهشت، تکمیل تقاطع بلوار رضوان، احداث میدان شهدای هسته‌ای، خیابان کمکی ارتش، تعریض پل شهید ستاری، سالن گلستان شهدا، تصفیه خانه شمال و جنوب، احداث میدان حج، ساختمان مدیریت بحران، مجموعه ورزشی و پارک و سالن مطالعه گلستان، مرکز توانمندسازی بانوان، ورزشگاه عمان سامانی، آتش نشانی خداداد امینی و آیت الله غفاری و ورزشگاه ارزنان و تعمیرات اساسی تالار هنر اصفهان از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به بودجه عمرانی سال جاری شهرداری گفت: کل بودجه شهرداری پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که با احتساب ۸۰۰ میلیارد تومان سازمان‌ها در مجموع شش هزار میلیارد تومان است که سه هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمرانی شهر است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: از بودجه سه هزار و ۴۶۰ میلیارد تومانی عمران شهر، دو هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان خالص عمرانی (۱۱۱۴ مربوط به قطار شهری و ۱۱۹۸ عمرانی شهرداری) و ۱,۱۴۸ میلیارد تومان مربوط به تملک و مستمر عمرانی است.

وی با اشاره به پروژه ادامه بلوار فرزانگان افزود: پروژه ادامه بلوار فرزانگان به طول شش کیلومتر با احداث یک کیلومتر از حلقه حفاظتی شهر در منطقه ۱۴ و احداث تقاطع آفتاب که در سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت یک انقلاب بزرگ عمرانی در شمال اصفهان به شمار می‌آید که به دلیل شرایط ایجاد شده در اثر شیوع کرونا آئین افتتاح و بهره برداری رسمی برای آن برگزار نشد.

پروژه‌های اولویت‌دار در سال جاری

مظفر در خصوص پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری در سال جاری خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های شهرداری در مدیریت جدید انجام پروژه مترو بود که خوشبختانه با همت و تلاش صورت گرفته خط یک مورد بهره برداری قرار گرفت و عملیات اجرایی خط دو آغاز شد.

وی از پیشرفت ۱۱ درصدی احداث خط دو مترو خبر داد و گفت: در حال حاضر از دو جبهه شمالی و غربی فعالیت در خط دو در حال انجام است به طوری که در قسمت دارک و زینبیه با دو تی. بی. ام و از سمت غرب یک تی. بی. ام آماده شده و تا یک ماه آینده عملیات حفاری از این سمت نیز آغاز خواهد شد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: در حال حاضر از مجموع ۱۶ ایستگاه خط دو مترو عملیات اجرایی ۱۱ ایستگاه آغاز شده یا قرارداد آنها منعقد شده و در آستانه آغاز است که پیشرفت ایستگاه‌های در حال احداث قابل قبول بوده است.

وی با اشاره به تزریق نقدینگی برای اجرای پروژه مترو تصریح کرد: در بخش تزریق نقدینگی سال ۹۵ مبلغ ۶۱ میلیارد تومان انجام شده بود که این رقم در سال گذشته به ۷۱۶ میلیارد تومان رسید.

مظفر اظهار کرد: در مجموع یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد در خط دو مترو اصفهان امضا شده و در حال انجام است.

وی افزود: ایستگاه‌های خط دو مترو اصفهان با روشی نوین در حال احداث بوده تا مشکلی برای تردد شهروندان و سایر مسائل ترافیکی در شهر ایجاد نشود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان اجرای حلقه حفاظتی شهر را دومین پروژه اولویت‌دار شهرداری عنوان کرد و گفت: این پروژه سال ۸۹ مصوب و ابلاغ شد که طول این حلقه حفاظتی ۷۸ کیلومتر است که ۴۶ کیلومتر آن در ۱۱ منطقه اصفهان و مابقی آن در محدوده پنج شهر اطراف قرار دارد.

وی با بیان اینکه نیمه دوم سال ۹۷ با کلنگ زنی تقاطع آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی، عملیات اجرایی حلقه حفاظتی شهر آغاز شد، تأکید کرد: اولویت نخست این پروژه برای شهرداری اصفهان، احداث آن از کیلومتر صفر در مجاورت کارخانه قند به طول ۹ کیلومتر تا ادامه جاده فرزانگان است.

مظفر با اشاره به پروژه تقاطع شهید سردار سلیمانی تصریح کرد: این پروژه در مجاورت کارخانه قند در حال احداث است که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته و تا بهمن ماه امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اولویت دوم اجرای حلقه حفاظتی شهر برای شهرداری در محور جنوب و جنوب غرب اصفهان است که در این باره مذاکراتی با ارتش انجام شده تا ۱۶ کیلومتر مسیر رینگ آزادسازی شود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: اولویت سوم حلقه حفاظتی در محدوده خمینی شهر است، از این رو انتظار می‌رود استانداری و فرمانداری خمینی شهر همکاری و همراهی لازم را با شهرداری اصفهان داشته باشند تا این مسیر ۱۰ کیلومتر غرب اصفهان نیز اجرا شود.

وی دیگر پروژه اولویت‌دار شهرداری اصفهان در سال جاری را تأمین آب برای آبیاری فضای سبز عنوان کرد و گفت: برای تأمین منابع آبی در شهر برای فضای سبز سال گذشته ۹ برابر سال‌های ۹۶ و ۹۷ شهرداری هزینه کرده است به طوری که ۶۰ میلیارد پروژه برای احداث تأسیسات آبرسانی شامل احداث خطوط انتقال آب و تصفیه خانه داشتیم.

مظفر خاطرنشان کرد: خطوط انتقال پساب از تصفیه خانه شمال انجام شده و در جنوب شهر نیز در حال اجرا است.

وی گفت: برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهر همچون میدان امام علی (ع) و مرکز همایش‌ها حمایت‌های لازم توسط شهرداری انجام شده است؛ سایر پروژه‌های مستمر همچون آسفالت و پیاده رو سازی معابر، احداث مراکز فرهنگی و هنری و نگهداری پروژه‌ها نیز در حال انجام است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان اظهار کرد: تاکنون پیگیری‌های زیادی برای تحقق مطالبات شهرداری از دولت برای تأمین اعتبار تعهد شده برای پروژه مرکز همایش‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به راهکارهای تأمین اعتبار پروژه‌ها در شهر تصریح کرد: شهرداری اصفهان از سال ۹۲ به بعد به خاطر مباحث نقدینگی بخشی را برای انجام پروژه‌ها و اعتبارات غیرنقدی تعریف کرده و توانسته از طریق این منابع پروژه‌های زیادی را اجرایی کند.

مظفر تصریح کرد: سال گذشته ۵۰ درصد پروژه‌های بزرگ از منابع غیرنقدی تأمین اعتبار شده است.

آغاز عملیات اجرایی پروژه تراموا

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه تراموا در سال جاری حد فاصل میدان جمهوری تا میدان آزادی گفت: از جمله پروژه‌هایی که در این دوره مدیریت شهری پیگیری لازم برای احداث آن انجام شد احداث خط تراموا است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: خط یک تراموا در خیابان امام خمینی (ره)، خط دو از میدان جمهوری تا میدان آزادی و یک انشعاب از میدان جمهوری تا میدان شهدا طراحی شده، مطالعات آن انجام و پیگیری‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با دستور شهردار اصفهان تفاهم نامه اجرای تراموا حد فاصل میدان جمهوری تا میدان آزادی به طول هفت و نیم کیلومتر با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده و مراحل تهیه نقشه، مطالعات و شناسایی تأسیسات آن انجام شده است که امیدواریم با توجه به اینکه این قرارداد دو هفته پیش امضا شده و طبق تفاهم نامه سه ماه پس از امضا قرارداد باید عملیات اجرایی آن آغاز شود، در زمان مقرر شاهد آغاز عملیات اجرایی تراموا در شهر باشیم.

کد خبر 429028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.