دارویی که از عوارض کرونا جلوگیری می‌کند

محققان انگلیسی قصد دارند یک داروی جدید را روی ۶۰ بیمار آزمایش کنند که از شدت بیماری کووید ۱۹ و لخته شدن خون در بدن برخی افراد جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آزمایش یک دارو برای جلوگیری ازعوارض ابتلا به کرونا، امکان ذخیره سازی و تبدیل دی اکسیدکربن به محصولات مفید و رفتن موشک هیبریدی استرالیا به فضا را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

موشک هیبریدی استرالیا در سال ۲۰۲۲ به فضا می‌رود

استرالیا قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ میلادی، موشک هیبریدی که به طور کامل در داخل این کشور تولید می‌شود را به مدار زمین بفرستد. این کشور سعی دارد در حوزه پروازهای فضایی به استقلال دست یابد و درهمین راستا دانشگاه کویینزلند و شرکت فضایی "گیلمور اسپیس" قصد دارند تلاش برای تولید نسل آینده موشک هیبریدی داخل این کشور را گسترش دهند.

این موشک در سال ۲۰۲۲ میلادی ماهواره را به مدار زمین می‌برد و تمام بخش‌های موشک در استرالیا ساخته می‌شود؛ برای تولید موتور آن نیز به کشورهای دیگر اتکا نمی‌شود. محققان دانشگاه کویینزلند روی سیستم سوخت موشک تمرکز کرده‌اند که یکی از پیچیده‌ترین چالش‌ها در حوزه مهندسی موشک به حساب می‌آید.

علاوه بر استرالیا، کشورهای دیگر نیز سعی دارند صنعت فضایی خود را گسترش دهند. آمریکا، چین و روسیه همچنان بخش اعظم پروازهای فضایی را انجام می‌دهند و سازمان فضایی اروپا نیز در این زمینه فعال است؛ کشورهایی مانند هند و استرالیا نیز به سرعت مشغول توسعه تلاش‌های فضایی خود هستند.

دارویی که از عوارض کرونا جلوگیری می‌کند

محققان انگلیسی قصد دارند یک داروی جدید را روی ۶۰ بیمار آزمایش کنند که از شدت بیماری کووید ۱۹ و لخته شدن خون در بدن برخی افراد جلوگیری می‌کند. این دارو با هدف جلوگیری از آسیب به ریه و ایجاد لخته خون به دلیل ابتلای فرد به کووید ۱۹، در بیمارستان‌های انگلستان آزمایش می‌شود.

داروی جدید مولکولی به نام TRV027 است و مسیرهای سلولی خاصی را هدف قرار می‌دهد که بیماری ناشی از ویروس کرونا را در افراد تشدید می‌کند. پزشکان معتقد هستند یک سوم مبتلایان به کووید ۱۹ که شدت بیماری آن‌ها بیشتر است، با لخته‌های خونی خطرناک روبرو می‌شوند و همین امر به مرگ آنان منجر می‌شود.

تورم شدید در ریه‌ها یکی از واکنش‌های طبیعی بدن به این ویروس است که به ایجاد لخته‌های خونی منجر می‌شود. داروی جدید روی ۶۰ بیمار در بیمارستان‌های انگلیس آزمایش می‌شود. محققان مرکز تحقیقاتی بنیاد قلب انگلستان در امپریال کالج لندن از این آزمایش پشتیبانی می‌کنند و این تحقیق به مدت هشت روز بیماران را رصد می‌کند.

در این بازه حساس هشت روزه، حال عمومی برخی بیماران بدتر شده و نیازمند درمان در بخش مراقبت‌های ویژه و ونتیلاتور می‌شوند. نیمی از بیماران داروی TRV027 و نیم دیگر دارویی جایگزین دریافت می‌کنند. محققان معتقد هستند با احیای توازن هورمون‌ها می‌توان از صدمه رساندن ویروس به بدن جلوگیری کرد. داروی جدید برای درمان بیماران قلبی آزمایش شده و ایمن بوده است.

امکان ذخیره سازی و تبدیل دی اکسیدکربن به محصولات مفید

محققان استرالیایی به فناوری جدیدی برای ذخیره سازی دی اکسیدکربن متصاعد شده از نیروگاه‌های برق و تبدیل آن به محصولات مفید دست یافته‌اند. در این فناوری گاز دی اکسیدکربن در قالب بلوک‌های شیمیایی مشابه با بلوک‌های اسباب بازی لگو ذخیره می‌شود و سپس می‌توان از این بلوک‌ها برای تولید محصولاتی مانند سوخت‌های مصنوعی و پلاستیک استفاده کرد.

یکی از محصولات مفیدی که بدین شیوه قابل تولید است، گاز سنتز نام دارد؛ این سوخت گازی ترکیبی از هیدروژن، مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن است. از گاز سنتز می‌توان به عنوان منبع هیدروژن برای تولید آمونیاک، متانول، هیدروژن دهی در عملیات پالایش و حتی به عنوان سوخت و روان‌ساز فرایندهای شیمیایی استفاده کرد. این روش خلاقانه ضمن کمک به حفاظت از محیط زیست، هزینه تولید سوخت‌های مختلف و پلاستیک را کاهش می‌دهد.

محققان برای پیشبرد این فرایند از نانو ذرات اکسید روی استفاده می‌کنند که به عنوان یک کاتالیزور برای تسریع واکنش‌های شیمیایی عمل می‌کند. در نتیجه شعله‌ای با دمای ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد ایجاد می‌شود و ترکیب این شعله با دی اکسید کربن به محبوس شدن آن در قالب بلوک‌های قابل ذخیره سازی کمک می‌کند. به گفته محققان می‌توان از این بلوک‌ها، ترکیبات دیگری مانند مونوکسید کربن نیز استخراج کرد و در اثر ترکیب آن با هیدروژن، سوخت‌های ارزان قیمت جدید تولید کرد.

کد خبر 429022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.