کاهش بروکراسی یکی از راه‌های حل مشکلات تحریمی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در شرایط تحریم یکی از راه‌هایی که می‌تواند مشکلات را حل کند، حذف مجوزها و کاهش بوروکراسی است.

به گزارش ایمنا، مسعود خوانساری صبح امروز در نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه در شرایط تحریم یکی از راه‌هایی که می‌تواند مشکلات را حل کند، حذف مجوزها و کاهش بوروکراسی است، اظهار کرد: میزان درآمد نفتی به دلیل تحریم‌ها ۴۸ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در دو ماهه نخست امسال به جز دارندگان سهام عدالت، بیش از یک میلیون و چهارصد هزار نفر جدید کد بورسی دریافت کرده‌اند. ما خواسته‌هایی مشخص درباره بورس داریم که اولی کاهش روند اداری در خصوص پذیرش شرکت‌های بخش خصوصی در بورس است اما در حال حاضر پذیرش شرکت‌ها کمتر از یکسال نیست.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه بحث دیگری که وجود دارد شفافیت بیشتر روی قیمت سهام شرکت‌ها است، ادامه داد: نگرانی اصلی این است که در صورت ریزش بورس، مشکلی که برای مؤسسات اعتباری رخ داد، این بار برای برخی شرکت‌های بورس رخ دهد.

خوانساری به پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران و جهان بعد از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: بر اساس این پیش‌بینی، رشد کل اقتصاد دنیا ۵.۲ و برای ایران ۵.۳ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

افزایش ۲۶ درصدی تسهیلات بانکی در سال گذشته

وی گفت: با توجه به منفی بودن رشد اقتصادی کشور در دو سال گذشته، اقتصاد ایران ۱۶.۴ درصد کوچک‌تر شده است.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: وزیر اقتصاد میزان کسری بودجه دولت را برای امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان و مرکز پژوهش‌های مجلس ۱۸۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

خوانساری تصریح کرد: در صورتی که خریدار اصلی اوراق قرضه دولتی، بانک‌ها و مؤسسات بانکی باشند، از قدرت تسهیلات‌دهی آنها کاسته می‌شود و این موضوع مشکلات تولیدکنندگان را افزایش خواهد داد.

وی اظهار کرد: سال گذشته بانک‌ها ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که ۲۶ درصد بالاتر از سال قبل از آن بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: این در حالی است که تورم تولیدکننده در همین سال ۳۶.۷ درصد بود که نیاز بنگاه‌ها به سرمایه در گردش را افزایش داد.

کد خبر 429021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.