۱۴۰ معتاد متجاهر در اصفهان جمع آوری شد

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان از جمع‌آوری ۱۴۰ معتاد متجاهر طی روز گذشته در سطح شهر اصفهان خبر داد.

سمیه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه از اسفند سال گذشته به دلیل شیوع کرونا طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر متوقف شده بود، اظهار کرد: این طرح بعد از سه ماه وقفه سرانجام روز گذشته در اصفهان اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی در زمان توقف پذیرش معتادان خدمات سیار به معتادان را همچنان ارائه می‌داد، افزود: به دلیل اینکه خدمات تیم سیار محدود و محدود به کاهش آسیب بود، طرح جمع‌آوری معتادان در اصفهان لازم‌الاجرا شد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در خصوص دلایل تأخیر در جمع‌آوری معتادان متجاهر، تصریح کرد: زیرساخت‌های استانی به اندازه‌ای نبود که با توجه به وضعیت قرمز شیوع کرونا در مراکز موجود، با رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی معتادان را نگهداری کنیم.

وی با بیان اینکه مجوز جمع‌آوری معتادان طی یک ماه گذشته صادر شده است، گفت: جمع‌آوری و اجرای این طرح منوط امکانات هر استان بود و اگر استانی زیرساخت لازم را ندارد نباید این طرح را اجرا کند.

کریمی با تاکید بر اینکه طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در اصفهان در سه مرحله اجرایی می‌شود، افزود: در هر مرحله ۱۰۰ نفر از معتادان متجاهر جمع‌آوری و مردان در مرکز ماده ۱۶ در قلعه شور و زنان در سامان سرای خورشید مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه برای موارد مشکوک به بیماری کرونا تست‌های لازم تشخیصی انجام می‌شود، گفت: این افراد مدت دو هفته در مرکز ماده ۱۶ مستقر می‌شوند تا مراحل سم‌زدایی انجام و وضعیت بیماری کرونا برای آنها مشخص شود و پس از آن به مرکز تازه افتتاح شده ماده ۱۶ سپاه منتقل می‌شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: اگر بتوانیم این طرح را با موفقیت پس از ۱۴ روز بگذرانیم می‌توانیم دو مرحله بعدی آن را هم اجرایی کنیم چرا که ظرفیت ماده ۱۶ ما این اجازه را می‌دهد که طرح برای مدت سه دوره اجرایی شود.

وی ظرفیت مرکز ماده ۱۶ اصفهان را ۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در مورد معتادان مرد فعلاً با نیمی از ظرفیت معادل ۱۰۰ نفر اقدام به پذیرش شده اما با توجه به اینکه اصفهان مرکز ماده ۱۶ زنان ندارد سامان سرای خورشید در ساماندهی زنان معتاد همکاری می‌کند.

کریمی با بیان اینکه در حال حاضر سه کمپ زنان معتاد شامل دو مرکز در اصفهان و یک مرکز در کاشان در اصفهان فعال است، اظهار کرد: زنان به مدت ۱۴ روز در سامان سرای خورشید قرنطینه اولیه و درمان می‌شوند و اگر این طرح موفقیت آمیز بود در دو مرحله دیگر مجدداً اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه کمپ‌های ترک اعتیاد در بحران کرونا اجازه پذیرش نداشتند، گفت: از هفته آینده به طور مرحله‌ای کمپ‌هایی که از درجه بالایی برخوردار هستند و چک لیست‌های لازم توسط تیم نظارتی برای آنها پر شده، مجدداً اجازه فعالیت با نیمی از ظرفیت برای آنها صادر می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در خصوص تعداد معتادان متجاهر جمع‌آوری شده در این طرح، افزود: بالغ بر ۱۴۰ نفر روز گذشته در این طرح دستگیر شدند که بعد از غربالگری تعدادی به دلیل کرونای مثبت به بیمارستان منتقل و تعدادی هم به دلیل مجرم بودن به زندان تحویل داده شدند و افرادی که در شرایط غربالگری اعتیاد قرار گرفتند حدود ۱۰۰ نفر بودند که مردان در مرکز قرنطینه ماده ۱۶ و زنان توسط بهزیستی در سامان سرای خورشید اصفهان پذیرش شدند تا مراحل درمان آنها در این مکان شروع شود.

کد خبر 428998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.