کشورها تلاش کنند دسترسی به خون سالم در اپیدمی‌ها فراهم شود

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت از کشورهای منطقه درخواست کرد افرادی که هنوز اقدام به اهدای خون نکرده‌اند را به این امر تشویق کنند تا برای تمامی افراد مورد نیاز، دسترسی به خون سالم خصوصا در طول اپیدمی‌ها فراهم شود.

به گزارش ایمنا، المنظری به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون در پیام ویدیویی خود با بیان این مطلب افزود: هر ساله کشورهای سراسر جهان، روز جهانی اهداکننده را جشن می‌گیرند. کمپین امسال که تحت تاثیر اپیدمی کووید ۱۹ قرار گرفته است بر مشارکت اهداکننده خون در بهبود سلامت سایر افراد جامعه تاکید دارد.

وی ادامه داد: خون سالم برای نجات جان میلیونها انسان، حیاتی است. اهدای خون همچنین در مدیریت مناسب زنانی که از خونریزی ناشی از بارداری و زایمان رنج می برند، کودکانی که مبتلا به کم خونی شدید هستند، بیمارانی که از اختلالات موروثی از جمله تالاسمی رنج می برند و قربانیان جراحات ناشی از منازعات، تصادفات و فجایع،   کمک شایانی می کند. اگرچه نیاز به خون سالم همگانی است، اما دسترسی به آن امتیازی است که همگان از آن برخوردار نیستند.

المنظری گفت: بیشتر کشورهای با درآمد پایین و متوسط در منطقه مدیترانه شرقی همچنان در تامین خون کافی و تضمین سلامت و کیفیت خون در مواقع اضطراری از جمله اپیدمی کووید ۱۹  دچار مشکل هستند.

وی یادآور شد تامین خون کافی تنها از طریق اهدای خون مستمر داوطلبانه بدون چشمداشت تضمین می گردد و اظهار کرد: روز جهانی اهداکننده خون برای تقدیر از این اهداکنندگان خون و افزایش آگاهی از نیاز همگانی به خون سالم است. هر اهداکننده خون می تواند نقش اساسی در کمک به سایر افراد جامعه داشته باشد.

مدیرمنطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت همچنین درباره کمپین روز جهانی اهداکنندگان خون گفت: این کمپین یک فراخوان برای تمامی دولتها، مقامات ملی بهداشت و سلامت و مراکز انتقال خون است تا دسترسی به خون را به عنوان یک بخش اساسی از دسترسی همگانی به سلامت در نظر بگیرند.

وی در این پیام ویدیویی ادامه داد: آنها باید منابع لازم برای اتخاذ سیستمها و زیرساختهای لازم جهت افزایش  جمع آوری خون از اهداکنندگان داوطلب، بدون چشمداشت و مستمر را فراهم کنند و مراقبتهای مناسب را از اهداکنندگان به عمل آورند. استفاده بالینی مناسب از خون را ارتقاء دهند و سیستمهای لازم را جهت نظارت و مراقبت از تولید خون و زنجیره انتقال خون فراهم آورند.

المنظری یادآور شد: از طریق این کمپین، ما از تمامی کشورهای منطقه درخواست می کنیم که از اهداکنندگان تقدیر کنند و افرادی که هنوز اقدام به اهدای خون نکرده اند را به این امر تشویق کنند تا برای تمامی افراد مورد نیاز، دسترسی به خون سالم خصوصا در طول اپیدمی ها فراهم شود.

وی در پایان از اهداکنندگان خون تشکر کرد از مخاطبین این پیام خواست خون اهدا کنند و جهانی سالم تر بسازند.

منبع: ایرنا

کد خبر 428961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.