موادغذایی ضروری در رژیم غذایی بانوان

عدات غذایی اشتباه و ریفلاکس معده، خواص گیلاس میوه محبوب تابستانی، تاثیر قهوه در پیشگیری از بروز بیماری قلبی عروقی، خوردن انار و تقویت حافظه و موادغذایی ضروری در رژیم غذایی بانوان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره مواد غذایی مؤثر در تشدید ریفلاکس، گفت: سیگار، قهوه، نسکافه، شکلات به ویژه تلخ، ادویه، الکل نعنا می‌توانند می‌توانند سبب تشدید ریفلاکس معده شوند، ضمن این‌که آبمیوه‌ها هم به دلیل نفاخ بودن می‌توانند این مشکل را بیشتر کنند.

میترا زراتی، افزود: افزایش ترشح اسید معده باعث آسیب به مخاط معده می‌شود و در بسیاری مواقع بیماران حتی درد معده را گزارش می‌دهند. این مشکل به ویژه در افراد چاق، به هنگام استرس پوشیدن لباس تنگ یا حتی مصرف برخی داروها و همچنین حین شیمی درمانی اتفاق می‌افتد.

وی به افرادی که معده آن‌ها ترش می‌کند یا ریفلاکس معده دارند، توصیه کرد: روزانه مقادیر کافی سبزی (البته میوه و سبزی‌هایی که باعث تشدید علائم نشود) مصرف کنند و در رژیم غذایی‌شان ماست و گوشت‌های سفید را بگنجانند.

میوه‌ای که حافظه را تقویت می‌کند

خوردن انار، معده را تقویت کرده و ذهن را نیرو می‌بخشد و موجب تقویت حافظه می‌شود. چون انار قادر است معده و روده‌ها را پاک کند، لذا جداره روده را برای دفاع و دور کردن ویروس‌ها آماده می‌سازد. آب انار، در حفظ تعادل مایعات بدن به خصوص خون، نقش مهمی دارد؛ چون املاح آب انار با مواد آلی ترکیب شده، زود جذب می‌شود و در بیماری راشیتیسم، کم‌خونی، ضعف اعصاب و تقویت عمومی بدن بسیار مؤثر است. انار خون‌ساز است. در موقع مصرف، افزودن کمی گلپر علاوه بر بوی مطبوع، به هضم آن نیز کمک می‌کند. ناگفته نماند انار مقوی روح و ذهن است. انار نیز همانند سایر میوه‌ها، حاوی میزان بالایی گلوکز است. بدن برای تولید انرژی، بیشتر از سایر موادمغذی از گلوکز استفاده می‌کند. بدن گلوکز را سریع‌تر به انرژی تبدیل کرده، بنابراین می‌توان گفت: آب انار در افزایش سطح انرژی در زمان صبح مؤثر است.

تأثیر قهوه در پیشگیری از بروز بیماری قلبی-عروقی

. کافئین به عنوان ترکیب فعال چای و قهوه که بسیار مورد مطالعه بوده است، یک محرک فیزیولوژیک با مصرف بالا در میان جمعیت‌های مختلف دنیا است. منابع طبیعی حاوی کافئین در رژیم غذایی عمدتاً چای و قهوه هستند. نتایج مطالعات در خصوص اثرات بلند مدت مصرف کافئین بر پیامدهای متابولیکی همچنان متناقض است. مصرف کافئین روزانه افراد بر تنظیم فشارخون، پیامدهای قلبی عروقی و عملکرد عروق می‌تواند مؤثر باشد. از آنجایی که اطلاعات کمی در خصوص اثرات مصرف روزانه کافئین از رژیم غذایی بر بیماری‌های کلیوی در قالب مطالعات اپیدیمولوژیک وجود دارد، محققان، تحقیقی به منظور بررسی ارتباط دریافت کافئین با بروز بیماری مزمن کلیوی در بزرگسالان شرکت کننده در مطالعه قند و لیپید تهران طی شش سال پیگیری انجام داده‌اند. بنا بر نتایج حاصل از این مطالعه، رابطه معکوس و معناداری بین مصرف قهوه و بروز بیماری قلبی عروقی و همچنین رابطه مستقیم و معنادار بین مصرف چای و مقدار کل کافئین مصرفی با بروز بیماری قلبی-عروقی مشاهده شد.

خواص گیلاس، میوه محبوب تابستانی

گیلاس ارزش غذایی بالا و کالری پایینی دارد، بنابراین می‌تواند در رژیم غذایی جایگزین مواد غذایی پرکالری شود و به کاهش وزن کمک کند، گیلاس نه تنها طعم خوشمزه‌ای دارد، بلکه به دلیل دارا بودن ویتامین ث، پتاسیم و سایر مواد مغذی خواص فراوانی برای سلامتی دارد. از خواص گیلاس می‌توان درمان بی خوابی، درمان یبوست، پیشگیری از دیابت، کاهش وزن، بهبود حافظه پیشگیری از بیماری‌های قلبی، بهبود علائم آرتریت و نقرس، پیشگیری از سرطان روده و کاهش فشار خون را نام برد. برای اضافه کردن گیلاس به رژیم غذایی خود می‌توانید آن را به صورت تازه میل کنید یا از آن برای تهیه مربای گیلاس، کمپوت گیلاس، سالاد میوه، انواع دسر و استفاده کنید. خوردن گیلاس یک ساعت قبل از غذا اشتها را کاهش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند. خوردن این میوه بعد از غذا به ویژه بعد از خوردن نان و پنیر باعث ایجاد نفخ می‌شود. آشامیدن آب بعد از خوردن گیلاس باعث ایجاد نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود. گیلاس شاخص گلسیمی (سرعت تبدیل کربوهیدرات به قند در بدن) پایینی دارد، بنابراین یک میان وعده مغذی برای افراد مبتلا به دیابت است. مصرف گیلاس در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود. آلرژی به گیلاس با علائمی همچون کهیر، بثورات پوستی، ورم یا واکنش‌های شدیدتر همراه است. در صورتی‌که با مصرف گیلاس دچار نفخ می‌شوید، می‌توانید آب این میوه را بنوشید.

مواد غذایی ضروری در رژیم غذایی بانوان

باید انتخاب نوع مواد غذایی مصرفی برای زنان و مردان باید تفاوت‌هایی در نظر گرفت چرا که مردان نسبت به زنان از توده عضلانی بیشتری برخوردارند و میزان سوخت و ساز بدن آنان در مقایسه با زنان بالاتر است. از طرفی دیگر زنان در سال‌های مختلف زندگی خود شرایط جسمی متفاوتی را تجربه می‌کنند که لازم است آنان مواد معدنی و ویتامین‌های بیشتری دریافت نمایند. برخی از مواد غذایی که لازم است در رژیم غذایی زنان گنجانده شوند عبارتند از:

ماهی چرب: برای زنان مصرف ماهی‌های چرب از قبیل سالمون یا ساردین حداقل یکبار در هفته اهمیت دارد چرا که این نوع ماده غذایی سرشار از آهن و امگا -۳ است و به بدن کمک می‌کند تا در برابر مشکلات جسمی متعدد مقاومت داشته باشد. علاوه بر این، امگا -۳ در پیشگیری از افسردگی، فشار خون بالا، درد مفاصل و حتی مشکلات قلبی کمک کننده است.

شیر و ماست: یکی از نگرانی‌های اصلی در حوزه سلامت زنان کمبود کلسیم است. بنابراین زنان نباید شیر و ماست را از رژیم غذایی خود حذف کنند چرا که این دو ماده غذاییِ سرشار از کلسیم به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند. همچنین ماست برای سلامت روده و هضم صحیح مواد غذایی مفید است. این ماده غذایی در عین حال حاوی میزان قابل قبولی از پتاسیم و منیزیم است که در تنظیم فشار خون و حتی پیشگیری از افزایش قند خون تأثیرگذار است.

لوبیا سیاه: این نوع از حبوبات سرشار از ترکیب‌هایی است که به پیشگیری از سرطان و دیگر انواع بیماری‌ها کمک می‌کند و همچنین از آنجایی که لوبیا در تنظیم هورمون‌ها نقش دارد، وجود آن در رژیم غذایی زنان ضروری است. همچنین لوبیا سیاه منبع خوبی از پروتئین و فیبر به حساب می‌آید.

تخم کتان: تخم کتان منبع خوبی از امگا -۳ است. مصرف مرتب تخم کتان به تنظیم دوره قاعدگی و تسکین عوارض آن کمک می‌کند.

گوجه فرنگی: این ماده خوراکی سرشار از لیکوپن است که می‌تواند به پیشگیری از سرطان پستان در زنان کمک کند. همچنین وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این خوراکی از استرس اکسیداتیو پیشگیری کرده و باعث می‌شود فرد جوان‌تر به نظر آید

کد خبر 428906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.