تخصیص ۴۰۰ میلیون دلاری ارز دارو تا پایان خرداد

رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: قیمت دارو باید به نحوی مدیریت شود که کمترین افزایش پرداختی از جیب مردم را داشته باشیم، همچنین مراقبت کنیم که تولیدکنندگان بتوانند دارو را تولید کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از وبدا، محمدرضا شانه ساز، ضمن قدردانی از تلاش‌های شرکت‌های داروسازی برای تأمین داروی مورد نیاز داروی بیماران در شرایط تحریم‌های ظالمانه علیه بیماران، اظهار کرد: صنعتگران نمره قابل قبولی در تأمین داروی مورد نیاز گرفتند و توانستند نیاز مردم را علی‌رغم کمی‌ها و کاستی‌ها برطرف کنند.

وی با تاکید بر چالش‌های ارزی سال ۹۸، گفت: سال گذشته به دلیل مشکلات ارزی سالی سخت را سپری کردیم چرا که فروش و صادرات نفت برای تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی رقابت‌های بسیاری طلب می‌کرد و با همت شرکت‌های داروسازی و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته و حضور دکتر نمکی به عنوان وزیر بهداشت، موفق شدیم سهم ارز تولید به واردات را عکس کنیم و ۶۰ درصد ارز را به تولید داخل تخصیص دهیم، ارقام بورس نیز در سال رونق تولید نشان داد که خوشبختانه صنعت داروسازی از نظر مالی سال بدی پشت سر نگذاشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: سازمان غذا و دارو پس از شیوع کووید ۱۹ مسئول تأمین ماسک، لباس‌های حفاظتی، ونتیلاتور، دارو و همه اقلام بهداشتی ضد کرونا بودیم در شرایطی که بسیاری از دیگر دچار چالش شدند، خوشبختانه ما توانستیم نیازهای کشور در شیوع کرونا را تأمین کنیم.

کاهش داوطلبانه ۶۰۰ میلیون دلاری ارز سازمان غذا و دارو در سال ۹۸

وی درباره صرفه‌جویی ارزی در سال ۹۸، تصریح کرد: براساس هدفگذاری صورت گرفته توسط وزیر بهداشت و با جدی گرفتن تولید، نیاز ارزی دارو و تجهیزات پزشکی را داوطلبانه ۶۰۰ میلیون دلار کاهش دادیم.

رئیس سازمان غذا و دارو از تخصیص ۴۰۰ میلیون دلاری ارز تا پایان خرداد خبر داد و گفت: در ۲ ماهه ماه نخست امسال ارز مورد نیاز تخصیص داده نشده است و جلسات متعددی تشکیل شد و دکتر نمکی مکاتبات با دولت داشتند و خوشبختانه قول داده شد که ۳۸۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده شود و با این رقم ما به میزان ارز تخصیصی تا پایان خرداد خواهیم رسید.

شانه ساز افزود: بانک مرکزی قول داده که تلاش خواهد کرد از ۲.۵ میلیارد دلار ارز دارو و تجهیزات پزشکی ۱.۵ میلیارد را تا شهریورماه تأمین کند، البته علاوه بر این بخش دیگر از نیازهای ارزی نیز از محل ارز نیمایی تأمین خواهد شد و امسال مکمل‌ها، ملزومات، داروهای بدون نسخه، داروهای تحت لیسانس و مواد اولیه نیمایی خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت دارو در سال ۹۹، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم تا داروی موردنیاز مردم تأمین شود و باید به نحوی قیمت دارو را مدیریت کنیم که کمترین افزایش پرداختی از جیب مردم را داشته باشیم البته باید مراقب باشیم که تولیدکنندگان بتوانند دارو را تولید کنند در غیر این صورت ما مجبور خواهیم شد که دارو را به صورت فوریتی با چند برابر قیمت داخلی وارد کنیم و این ارزبری زیادی خواهد داشت.

تلاش برای رفع مشکلات تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری ماده اولیه دارو با هماهنگی سندیکای تولیدکنندگان ماده اولیه دارو برای اولین بار در کشور انجام خواهد شد و نباید قیمت‌گذاری در شرکت‌ها سلیقه‌ای باشد.

شانه ساز با تأکید بر اینکه باید تولیدکنندگان بر تعهدات تولید داروی خود عمل کنند، گفت: به دنبال آن هستیم تا چالش‌های تولیدکنندگان دارو کاهش پیدا کند، تولیدکنندگان هم باید به تعهدات خود عمل کنند.

وی افزود: اگر شرکتی به تعهدات خود عمل نکند به‌شدت برخورد می‌کنیم، چراکه اگر شرکتی به تعهد خود عمل نکند، مجبور به واردات فوریتی دارو با قیمت بیشتر می‌شویم و برای کم‌کاری یک شرکت دیگران آسیب خواهند دید، البته ما نیز وظیفه داریم همه نیازهای منطقی تولیدکنندگان را برطرف کنیم تا بتوانند به موقع به تعهدات خود عمل کنند.

شانه ساز درباره صادرات دارو، اظهار کرد: کمیته صادرات تشکیل شده است و باید توجه داشت داروهایی که ارز نیمایی می‌گیرند اگر شرکت تولیدکننده حداقل سه ماه ذخیره موجود در داخل کشور داشته باشند، می‌تواند دارو را صادرات کند.

توجه ویژه به کیفیت دارو در قیمت گذاری

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت‌گذاری داروهای برند ژنریک، تصریح کرد: در قیمت‌گذاری معتقد هستیم یکی از دلایل اتهامات بی‌کیفیتی داروی ایران به ماده اولیه برمی‌گردد و در کمیسیون قیمت‌گذاری مصوب شده است که اگر شرکتی ماده اولیه بهتری وارد کند و این موضوع را مستندا ثابت کند آن را در قیمت لحاظ می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بانک مرکزی مقرر شده است سقفی برای سازمان غذا و دارو در نظر بگیرد و ما بتوانیم اعتباری شرکت‌ها را معرفی کنیم و دولت نیز متعهد می‌شود که به قیمت روز ترخیص نرخ ارز را محاسبه می‌کند و قول داده‌اند که حداکثر تا سه ماه بعد ارز کالای ترخیص شده را تأمین کنند و اگر قیمت ارز بالا رود دیگر تفاوت را شرکت پرداخت نخواهد کرد و قیمت ارز به نرخ روز ترخیص کالا محاسبه خواهد شد که این تصمیم مهم نقش بسزایی در تأمین داروهای حیاتی در کشور خواهد داشت.

کد خبر 428879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.