سوء استفاده از سالمندان معضل واقعی جهان

سوءاستفاده از سالمندان یک مسئله بسیار جدی است که در ۱۵ ژوئن هر سال با هدف بالا بردن آگاهی عموم نسبت به نیازهای این قشر و ابراز مخالفت با هر نوع سوءاستفاده از آن‌ها بدان پرداخته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سوءاستفاده‌های مالی، عاطفی و یا جسمی می‌تواند یک معضل واقعی برای برخی از سالخوردگان در سراسر جهان باشد. در واقع تخمین زده می‌شود که تنها در انگلستان حدود ۵۰۰ هزار سالمند در معرض سوءاستفاده قرار داشته باشند.

به همین دلیل در پی درخواست شبکه بین‌المللی پیشگیری از سوءاستفاده از سالمندان (INPEA)، مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب روزی جهانی برای آگاهی درمورد سوءاستفاده از سالمندان را به رسمیت شناخت. مراسم بزرگداشت این روز برای نخستین بار در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۶ برگزار شد.

هدف از اختصاص چنین روزی این است که کل جهان مخالفت خود را با هر نوع سوءاستفاده از نسل‌های قدیمی و رنج‌هایی که بر آن‌ها تحمیل می‌شود ابراز کنند.

تعداد افراد مسن در جهان رو به رشد است. در حقیقت تقریباً همه کشورها در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ انتظار رشد قابل‌توجهی در جمعیت سالمندان خود دارند. افراد مسن این حق را دارند که با عزت و احترام با آنها برخورد شود و زندگی عاری از هرگونه سوءاستفاده، استثمار یا غفلت را تجربه کنند.

با این حال سوءاستفاده از آن‌ها علی‌رغم اینکه یک مسئله پذیرفته شده در سراسر جهان محسوب می‌شود و مورد مخالفت‌های بسیاری قرار گرفته است، یکی از انواع خشونت‌هایی است که بسیار کم مورد بررسی قرار می‌گیرد و در برنامه‌های ملی که اغلب به موضوعات کلیدی اجتماعی می‌پردازد چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

روز جهانی آگاهی درمورد سوءاستفاده از سالمندان با افزایش آگاهی و تأمین منابع و اطلاعات لازم برای کمک به مقابله با آن، جهانیان را به قدم گذاشتن در مسیری تشویق می‌کند که در امتداد آن جهان به جایی تبدیل می‌شود که معضلی به‌عنوان آزار و اذیت سالخوردگان در آن دیده نمی‌شود.

دست‌اندرکاران برگزاری این روز تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند سالمندان تا حد ممکن در معرض بی‌خانمانی، گرسنگی، مشکلات سلامتی، فقر و غیره قرار نمی‌گیرند و سعی می‌کنند تا دولت‌ها و سایر مسئولان مربوطه را ملزم کنند تا با طراحی و اجرای راهکارهای مؤثرتر و سیاست‌های قوی‌تر، تمامی جوانب سوءاستفاده از سالمندان را مورد بررسی و توجه قرار دهند و بدین ترتیب با بهینه‌سازی زندگی افراد مسن، سهمی از جهان که حق آن‌ها است را برایشان در نظر بگیرند.

کد خبر 428843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.