موسوی: آژانس ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی را مبنای سوال قرار ندهد

سخنگوی وزارت امور خارجه به آژانس بین المللی انرژی اتمی توصیه کرد ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی را در سوال خود مبنا قرار ندهد و به اسناد متقن و همکاری خوب ایران با آژانس مراجعه کند.

به گزارش ایمنا، "سیدعباس موسوی" روز دوشنبه در نشست خبری با تسلیت شهادت امام صادق و گرامیداشت یاد استاد کشاورز هنرمند پیشکسوت، گفت: ظریف سفری به سوریه و ترکیه در پیش داشتند که سفر به ترکیه انجام شد لازم بود پس از فروکش کردن کرونا ظریف با ترکیه و روسیه سفر کنند

وی افزود: بعد از اتفاقاتی که در سرزمین‌های اشغالی افتاد و اقدام جدید و بدعت گونه رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق کرانه باختری، نشست سازمان همکاری‌های اسلامی به صورت مجازی برگزار و طی قطعنامه‌ای این رژیم محکوم شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به گفت و گوی معاون وزیر امور خارجه با همتای کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکرانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه کانادایی‌ها علی‌رغم ادعایی که دارند و خود را دلسوز ایرانی‌ها می‌دانند، روند کنسولی برای بسیاری از ایرانی‌ها را مختل کردند و گفتیم اگر اراده‌ای باشد حاضر با همکاری هستیم تا بخش کنسولی باز و خدمات به ایرانیان داده شود.

موسوی خاطرنشان کرد: نشست ویدئوکنفرانس سران ایران، ترکیه و روسیه را خواهیم داشت و در این سفر این موضوع مطرح و تاریخی برای آن تعیین می‌شود.

ادعای دبیرکل سازمان ملل همسو با نقشه آمریکاست

وی گزارش جدید گوترش دبیرکل سازمان ملل علیه ایران مبنی بر منشأ ایرانی بودن پرتاب موشک به آرامکو عربستان سعودی را کاملاً همسو با سیاست و نقشه جدید آمریکا علیه ایران دانست و گفت: این ادعا بی‌پایه و اساس است و بر مبنای اتهامی عنوان شده که عربستان و آمریکا بر ما وارد کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ سندی دال بر منشأ ایرانی بودن موشک‌ها مشاهده نکردیم، گفت: دبیرکل سازمان ملل از طریق برخی کشورهای خاص تحت فشار قرار می‌گیرد و گزارشی قرائت می‌کند که پایه و اساس خاصی ندارد.

موسوی با بیان اینکه این گزارش‌ها ارتباطی با برجام ندارد، خاطرنشان کرد: موضوع بسته شده را باز می‌کنند و مبنای ادعایشان ادعای رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو است.

وی تصریح کرد: آمریکا سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی را گروگان اهداف خود گرفته است و این مشی آمریکاست. اما به آژانس توصیه می‌کنم در این زمینه واقع‌نگری داشته باشند و به مراجعه به اسناد متقن و همکاری خوب جمهوری اسلامی با آژانس، ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی را مبنای سوال خود قرار ندهد.

فضاسازی‌ها علیه جمهوری اسلامی قابل قبول نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ایرنا درباره برخی شیطنت‌ها در افغانستان علیه جمهوری اسلامی و احضار سفیر این کشور گفت: روابط ما با کشورهای همسایه جز روابط خوب است و جمهوری اسلامی می‌خواهد این روابط را در همه سطوح با همسایگان خود گسترش دهد.

موسوی با بیان اینکه با افغانستان روابط خوبی داشته و داریم، گفت: جمهوری اسلامی چهار دهه میزبان بدون منت برادران و خواهران افغانستانی بوده و امروز هم آرزومند ایجاد صلح در این کشور است.

وی خاطرنشان کرد: ما همواره خواستار ثبات و آرامش در افغانستان هستیم اما اینها باعث نمی‌شود جمهوری اسلامی چشم خود را روی برخی اقدامات غیرقانونی ببندد. وقتی مرز یا گمرک تعیین شد به معنای این است که همه رعایت کنند اما عده‌ای با اغوای قاچاقچیان یا اقدام تروریستی یا هر دلیل دیگر غیرقانونی وارد کشور می‌شوند که جمهوری اسلامی این اجازه را نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفارتخانه ما در این کشور فعال است، گفت: اخیراً عده‌ای با تجمع غیرقانونی در محل سفارت ما به نفع بیگانگان و به نفع تخریب روابط دو کشور سو استفاده کردند که هشدار دادیم این اقدامات و توهین‌ها غیرقابل تحمل است.

موسوی تصریح کرد: اگر سوالی باشد پاسخ می‌دهیم اما فضاسازی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش سفارت ایران در رومانی درباره بازداشت قاضی منصوری اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که من دارم ایشان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی مراجعه داشته و گفته که چه کار باید بکند که توسط سفارت راهنمایی‌های لازم به ایشان برای بازگشت به میهن شده بود. از طرفی ایشان با حکم مرجع قضائی تحت تعقیب اینترپل ایران بود که این هم روند خودش را از طریق ارتباط اینترپل ایران با اینترپل رومانی طی کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایشان وقتی که رومانی بوده، به بیمارستان مراجعه می‌کنند آنجا ایشان تحت حفاظت قرار گرفته و بازداشت می‌شود.

موسوی همچنین گفت: وزارت خارجه در این موارد معمولاً احکامی را که یا دستوراتی که مراجع قضائی می‌دهند و اصلاً اجرا نمی‌کند تسهیل می‌کند و سعی می‌کند به صورت قانونی این اقدامات انجام بگیرد که این روند در حال انجام است و در آینده نزدیک هم اطلاع رسانی بیشتری صورت می‌گیرد.

همه پرسی در فلسطین پیشنهاد دیپلماسی ایران است

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه پیشین اردن مبنی بر لزوم گرایش به سمت ایران و اینکه اگر اسرائیل دچار خبط الحاق کرانه باختری شود واکنش ایران چیست، گفت: جمهوری اسلامی پیش از این واکنش نشان داده و اعلام کرده که این اقدام غیرقانونی است و کل آن سرزمین، فلسطین اشغالی است و این کار بدعتی است که تنها از رژیم صهیونیستی برمی‌آید. طرح‌های دیگر در فلسطین هم نتوانسته توقعات ملت فلسطین را برآورده کند، برای همین ابتر باقی ماند و به شکست منجر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را همه پرسی عنوان کرد که به ثبت رسیده و گفت: پیشنهاد می‌کنم همه کشورهایی که برای فلسطین قصد خیر دارند، این ابتکار جمهوری اسلامی را بپذیرند و به این طرح برگردند.

موسوی با بیان اینکه بازگشت آوارگان و حضور همه فلسطینیان در یک همه پرسی آزاد است که می‌تواند مشکلات را حل کند، گفت: همه دنیا این وضعیت را به رسمیت خواهند شناخت. چون همه طرح‌هایی که تاکنون ارائه شده خلاف میل فلسطینیان بوده که با شکست مواجه شده است.

وی درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و اینکه دست بالایی شاید به طالبان دهد و موجب تنش بیشتر در افغانستان شود و آیا وزارت خارجه جمهوری اسلامی نگران این خروج نیست، گفت: به هیچ وجه نگران خروج آمریکا از افغانستان، عراق، سوریه و دیگر کشورهای این منطقه نیستیم بلکه تاکید داریم حضور آنان موجب جنگ در منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این سوال که آیا در این مدت شاهد حملات، بمب گذاری ها و کشتار مردم بی گناه در افغانستان نبودیم، ادامه داد: حضور نیروهای بیگانه موجب تنش در منطقه می‌شود و فکر می‌کنم نیروهای خارجی از منطقه باید خارج شوند و خود کشورهای منطقه با گفتگو به امنیت و آرامش دست خواهند یافت.

موسوی تاکید کرد: نه تنها مخالف خروج آمریکا از منطقه نیستیم بلکه حضور آنان را باعث ناامنی در منطقه می‌دانیم و امیدواریم زودتر این خروج انجام شود.

تبعیت کورکورانه کره جنوبی از آمریکا قابل قبول نیست

وی درباره بلوکه شدن اموال ایران در کره جنوبی و دستور رئیس جمهوری به بانک مرکزی برای پیگیری این امر گفت: مدت‌هاست پیگیر مطالبات از کره جنوبی هستیم. متأسفانه کره جنوبی بیش از نیم قرن رابطه خوب و صمیمی ما را دستخوش جریاناتی کرده که با دخالت کشورهای ثالث دچار خدشه می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ملت و تجار ما و خود دولتی‌های ما همواره رابطه خوبی با بخش‌های مختلف در کره جنوبی داشتند اما تبعیت کورکورانه کره جنوبی از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران در این کشور به بهانه فشارهای آمریکا قابل قبول نیست.

موسوی ادامه داد: تحریم‌های آمریکا تصمیم خودسرانه کشوری است که قلدرمآبانه علیه کشور ما و دیگرانی که با ما ارتباط دارند، اعمال فشار و زور می‌کند. متعجب نیستیم که عده‌ای زیر بار می‌روند اما حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی به این بهانه بلوکه کنند. اینها باید به این فکر باشند و روابط دیرینه را خدشه دار نکند.

وی یادآور شد: وزارت امور خارجه با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها همه اقدامات حقوقی و دیپلماتیک را انجام داده و انجام می‌دهد تا حقوق مردم ما تضمین شده و تضییع نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تلاش آمریکا برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت با استناد به گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد و حمایت روسیه و چین از ایران گفت: ادعاهای آمریکا در مورد ایران غیرقانونی و مردود است و همه کشورهای عضو شورای امنیت در این زمینه وقوف دارند و اعلام نظر کرده‌اند و روسیه و چین هم در این باره اعلام موضع کرده‌اند.

موسوی با بیان اینکه روسیه و چین ادعاهای آمریکا را خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دانسته‌اند، اظهار کرد: قطعاً تلاش‌های آمریکا بی‌نتیجه است و فشارهای آنها به جایی نمی‌رسد. با این حال، رایزنی‌های ما به همه طرف‌ها به ویژه کشورهای باقیمانده در برجام در این باره ادامه دارد. آنها درخواست آمریکا را غیرقانونی دانسته‌اند. این یکی از خطوط قرمز و بدعت خطرناکی است که آمریکا آن را دنبال می‌کند.

قطع شدن صادرات گاز به ترکیه به دلیل اقدام تروریستی است

وی درباره متوقف شدن صادرات گاز ایران به ترکیه و ادامه دار شدن روند و همچنین تمهیدات وزارت امور خارجه در این زمینه، گفت: دلیل قطعی صادرات گازی ما به ترکیه، اقدام تروریستی بود که در خاک این کشور اتفاق افتاد و طرف مقابل باید نخست جبران خسارت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این موضوع دلیل سیاسی و اقتصادی ندارد، پیگیری‌ها انجام شد و در سفر آقای ظریف هم ممکن است پیگیری شود و امیدواریم این مشکل رفع و به زودی شاهد صادرات مجدد گاز به ترکیه باشیم.

موسوی در مورد تهدید آلمان از سوی آمریکا درباره تحریم خط لوله نورث استریم تصریح کرد: ما سال‌ها است که اعلام کرده‌ایم و به جامعه جهانی هشدار می‌دادیم سکوت در برابر قلدری و یکجانبه‌گرایی روزی گریبان شما را خواهد گرفت اما الان می‌بینید آمریکا برای منافع خود، دم از تحریم این پروژه می‌زند و داد آلمان‌ها را درآورده است.

وی با بیان اینکه ما از واکنش آلمان مبنی بر اینکه آمریکا امنیت انرژی اروپا را به خطر انداخته استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: آمریکا نه تنها امنیت انرژی بلکه امنیت سیاسی و اقتصادی دنیا را به خطر انداخته‌اند و متأسفانه سکوت جامعه جهانی باعث شد اینها پا را فراتر گذاشته و کشورهای دوستی مثل آلمان را هم تحریم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه به تهدید آمریکا مبنی بر تحریم قضات دیوان کیفری بین‌المللی اشاره و اظهار کرد: اینها نشان می‌دهد آمریکا دنبال آنارشیسم بین‌المللی و برهم زدن نظم سیاسی و عمومی جهان هستند. تقریباً برای کسی جای شک و شبهه باقی نمانده که آمریکا چه قصد و نیتی دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 428836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.