بار سنگین بیماری بر پیکره اقتصاد شهری

پیامدهای احتمالی شیوع بیماری کرونا برای اقتصاد جهانی در کانون توجه رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل اقتصادی قرار دارد. ویروس کرونا که از بازار غذاهای دریایی ووهان شروع شد به مرور به یک پاندمیک جهانی تبدیل شد و بر اکثر شهرهای بزرگ جهان سایه افکند.

‌به گزارش ایمنا، تعطیلی حمل و نقل عمومی؛ تعطیلی اجتماعات شهری و ضد عفونی کردن مکرر فضای شهری پیامدهای حضور این میهمان ناخوانده در شهرها است. تاکنون قرنطینه شدن به همراه محدودیت‌های تردد بر اقتصاد شهرها تأثیرگذار بوده است. اگرچه این رویداد سبقه تاریخی داشته و طاعون، تب زرد، سفلیس و وبا از جمله بیماری‌های واگیردار تاریخ بوده‌اند که کار شهرهای بزرگ را به قرنطینه کشانده‌اند. طبق برخی آمارها شهر نیویورک با ۱۹۴۰ مرگ و میر مرکز حادثه کرونا ویروس در ایالات متحده است و به گفته کارشناسان بر تعداد مرگ و میر در همه شهرهای آمریکا اضافه می‌شود و سیاستمداران را به این نتیجه می‌رساند که قرنطینه شهرها ضروری است اما سوال اینجاست که تأثیر کرونا بر اقتصاد شهرها چه خواهد بود؟ آیا در بودجه شهری وقوع چنین حوادث ناگهانی پیش بینی شده است؟ این گزارش را که پیش‌تر در «دهمین شماره مجله الکترونیک شهرگاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

متضرر شدن جوامع شهری از بیماری کرونا

حجت میرزایی، معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره شرایط اقتصاد شهری بعد از بیماری کرونا می‌گوید: کرونا بیشترین تأثیر اقتصادی را بر شهرها و کمترین تأثیر را بر اقتصاد روستایی گذاشته است. هرچه نرخ شهر نشینی بالاتر باشد شیوع کرونا بیشتر است، زیرا کرونا اجتماعات و تعاملات انسانی را مورد هدف قرار می‌دهد و اقتصادی شهری هم بر مبنای تراکم و انباشت جمعیت بنا شده است همچنین به طور کلی ٤٠ دسته شغلی در شهرها از کرونا به طور مستقیم آسیب دیده و برخی به طور غیر مستقیم آسیب دیده‌اند.

وی افزود: حمل نقل شهری، صنایع فرهنگی و هنری، چاپ و انتشارات و مراکز فرهنگی هنری، هتل‌ها و مراکز تفریحی، صنایع غذایی گرم به طور مستقیم از این وضعیت آسیب دیده‌اند. معمولاً در این وضعیت مجموعه‌هایی که زیر ۱۰۰ نفر نیرو دارند؛ بیشتر مورد خطر قرار گرفته‌اند، زیرا کارفرما در این شرایط مجبور به تعدیل نیرو شده و یا تنها بیمه کارگران را پرداخت می‌کنند. مشاغل غیر رسمی مثل دست فروشان وکسانی که در حمل و نقل فعالیت دارند از این وضعیت بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند. به طور کلی اقتصاد شهری به رکود عمیقی دچار شده که عمق رکود منوط به ادامه بیماری است و شهرداری‌ها از این بابت بسیار متضرر می‌شوند.

عدم تحقق ۳۰ درصد از درآمد شهری پایتخت

میرزایی با اشاره به عدم تحقق درآمد شهرداری تهران در سال جاری گفت: به طور کلی شهرداری تهران در سال ٩٨، ۳۰ درصد از درآمدهایی را که در متمم بودجه پیش بینی شده است را نتوانست به دست بیاورد که احتمالاً این بخش مربوط به درآمدهای ساخت و ساز است که هنوز قابل ارزیابی نیست و احتمالاً در سه ماهه نخست امسال با افت شدیدی رو به رو است و با شرایط فعلی امکان جبران آن با تکیه بر رونق ساخت و ساز وجود ندارد. درآمدها هم در حوزه حمل و نقل شهری مانند طرح ترافیک و چه حوزه‌های مربوط به حمل نقل ریلی، مترو و اتوبوس را شامل می‌شود.

افزایش هزینه شهرداری به دلیل شیوع بیماری کرونا

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های شهرداری در این دوره گفت: هزینه‌های خدمات شهری ناشی از ضد عفونی شهری، هزینه‌های شهرداری را افزایش داده است این در حالی است که با در نظر گرفتن شرایط رکود اقتصادی درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نیز برای دولت شهرداری‌ها از این مورد چشمگیر نیست و مثلاً شهرداری تهران ۳۰ درصد از درآمدهای خود را از دست می‌دهد.

امکان جبران هزینه‌های شهرداری در کوتاه مدت میسر نیست

میرزایی خاطرنشان کرد: راهکار کوتاه مدتی برای درآمدهای از دست رفته شهرداری وجود ندارد ضمن اینکه هزینه شهرداری افزایش یافته است. اگر در ماه‌های کرونا ساخت و ساز افزایش پیدا کند و رونق حمل و نقل شهری شبیه سابق شود؛ درآمدها به سطح سابق باز می‌گردد. اما رونق بخش ساختمان به سیاست‌های کلان ملی و سیاست‌های شهری بستگی دارد. همچنین افزایش درآمد حاصل از ارزش افزوده به رشد اقتصادی در ماه‌های آینده مرتبط است. اگر نرخ رشد اقتصادی مثل دو سال گذشته صفر یا منفی باشد، امیدی به تغییر نیست مگر اینکه رشد اقتصادی صفر و یا مثبت شود.

کد خبر 428825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.