سلامت جسمانی دانش‌آموزان در ۱۹۰۰ پایگاه انجام می‌شود

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه و ۷۰۰ پایگاه تخصصی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید جواد حسینی با اشاره به برنامه «سنجش سلامت جسمانی و آمادگی نوآموزان بدو ورود به دبستان»، اظهار کرد: ١٢راهبرد برای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مدنظر قرارگرفته شده است کهیکی از راهبردهای سازمان جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن سازمان است که در این راهبرد خبرنگاران نقش اصلی ایفا می‌کنند و امیدواریم کمک‌کار سازمان باشید.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی با جمعیت کمتر و ویژه‌تر تمام مأموریت‌های آموزش‌وپرورش عادی در کارهایش تعریف‌شده است کهدر ١۶٠٠ مدرسه خاص و ٢٠ هزار مدرسه پذیرا و ٧۴١ مرکز اختلال یادگیری و ١۶ مرکز مشاوره به دانش آموزان ارائه خدمت می‌کند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با تاکید بر اهداف و ضرورت‌های طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، تصریح کرد: با توجه به اجرای اسناد و قوانین فرادستی مانند مصوبه هیأت دولت در سال ۱۳۷۵ که آموزش‌وپرورش را مکلف به انجام طرح کرده، اهدافی که در اساسنامه سازمان آمده است بنابراین باید در بعد سلامت و هوش دانش آموزان شناسایی شوند و در قانون برنامه پنجم توسعه براین طرح تأکید شده است و بر این اساس ما موظف هستیم که طرح سنجش را انجام دهیم.

افزایش پوشش طرح سنجش در سال ۱۳۹۹

حسینی خاطرنشان کرد: با انجام این طرح دانش آموزان شناسایی خواهند شد و با تشخیص وضعیت آن‌ها قادر به‌جای دهی مناسب دانش آموزان در مدارس عادی و استثنایی خواهیم بود.

وی در ادامه بابیان پرسش‌هایی که باید در این طرح پاسخ داده شود، گفت: آیا همه دانش آموزان در بدو ورود متناسب با شرایط هوشی و سلامتی و شخصیتی شناسایی می‌شوند. در صورت شناسایی تحت پوشش قرار می‌گیرند. مداخلات بهنگام انجام می‌گیرد و آیا مداخلات از استانداردهای لازم برخوردار است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تصریح کرد: این طرح در سال ۱۳۷۲ با پوشش ۱.۵ درصد آغازشده که برای سال ۱۳۹۹پو شش ۹۸ درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم و پیش‌دبستانی‌ها نیز در این طرح قرارگرفته‌اند و امیدوارم امسال حداقل ۶۰ درصد تحت پوشش قرار بگیرند.

ایجاد مرکز جامع آزمون‌ها برای ایجاد روایی و پایایی آزمون‌ها

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه مرکز جامع آزمون‌ها را در سازمان ایجاد کردیم تا آزمون‌ها از روایی و پایایی برخوردار باشند، گفت: از سه بسته تحولی سال ۱۳۹۹؛ مدرسه انطباقی، توسعه مشارکت‌ها و مداخلات بهنگام و طلایی استفاده کرده‌ایم و گام اصلی دربسته مداخلات بهنگام طرح سنجش دانش آموزان است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ هدف‌گذاری کردیم که ۸ درصد افزایش پوشش تحصیلی در دوره پیش‌دبستانی داشته باشیم، اظهار کرد: ۱۵ درصد افزایش خدمات حمایتی و توان‌بخشی در این دوره نیز خواهیم داشت و در سال گذشته ۱۰،۹ درصد دانش آموزان در دوره ابتدایی و ۱۰،۳ در دوره پیش‌دبستان ارجاع تخصصی هوش خورده‌اند.

حسینی افزود: در سال گذشته دانش آموزان با آسیب شنوایی ۲.۱ درصد، آسیب بینایی در دوره پیش‌دبستان ۴.۳ درصد و دانش آموزان با اختلال حرکتی ۰،۲ درصد بوده‌اند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، تأکید کرد: از اهداف دیگر سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کمک به بهبود کیفی آموزش‌وپرورش و کنترل بعضی از عوامل مؤثر برافت تحصیلی دانش آموزان است

۵ تا ۶ درصد دانش آموزان دیرآموز هستند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه سالانه حدود ۵ تا ۶ درصد دانش‌آموز دیرآموز داریم، گفت: دربسته تحولی بر روی این دانش آموزان هدف‌گذاری کرده‌ایم و به همراه معاونت آموزش ابتدایی بسته‌های مداخله طراحی خواهد شد و در مراکز اختلال یادگیری نیز پذیرای دانش آموزان دیرآموز خواهیم بود.

حسینی با اشاره به برخی از آمارهای به‌دست‌آمده از طرح سنجش سال گذشته، اظهار کرد: در طرح سنجش سال ۱۳۹۸ مشخص شد ۵.۶ درصد پیش‌دبستانی‌ها و۶.۲ درصد دانش آموزان در بدو ورود چپ‌دست هستند. همچنین در سال گذشته ۸،۲۳ درصد دانش آموزان پیش‌دبستان سنجش شده دوره پیش از پیش‌دبستان را نگذرانده بودند

وی ادامه داد: ۹۳.۸ درصد نوآموزان بدو ورود، دوره پیش‌دبستان را گذرانده بودند و باید برای دانش‌آموزانی که دوره را نگذرانده‌اند پیش‌بینی دوره‌ای کنیم تا کیفیت آموزش کم نشود.

۳.۴ د رصد پدران و ۴،۴ درصد مادران بی‌سواد هستند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: در طرح سنجش مشخص شد که ۳.۴ درصد پدران و ۴،۴ درصد مادران بی‌سواد هستند. در این طرح میزان شیوع اختلال جسمانی و روانی دانش آموزان بدو ورود پیش‌دبستان بررسی می‌شود و بر اساس یافته‌های این طرح شناسنامه سلامت الکترونیک تهیه و توصیه‌های بهداشتی اولیه ارائه می‌شود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، خاطرنشان کرد: با انجام این طرح مشخص شد که ۳.۹ درصد دچار کوتاه‌قدی شدید ،۱.۴ درصد دچار لاغری شدید و۵،۵ درصد فرزندان ما از چاقی شدید رنج می‌برند.

وی با اشاره به شرایط شیوع کرونا، گفت: ستاد هماهنگی طرح سنجش تشکیل‌شده است و اولین گام نوبت‌دهی است و ۶۰ هزار پایگاه در مدارس ابتدایی این کار را انجام می‌دهند تا برای سنجش دانش آموزان به ۱۲۰۰ پ ایگاه اولیه معرفی شوند.

حسینی افزود: تلاش کردیم تا پایگاه‌های اولیه سهولت دسترسی برای والدین داشته باشند و دارای فضای مطلوب بهداشتی، اتاقی حداقل شش متر برای سنجش بینایی، اتاق ساکت و مجزا برای سنجش شنوایی، اتاق مجزا برای آزمون‌ها و اتاق انتظار باشد در اتاق انتظار والدین با رعایت پروتکل منتظر انجام سنجش فرزندانشان خواهند بود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، تصریح کرد: در پایگاه‌های اولیه سنجش ارزیابی‌های بینایی، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمانی حرکتی، اندازه‌گیری‌های توده بدنی، بیمارهای جلدی و نیاز به مراقبت ویژه سنجیده می‌شود.

وی بابیان اینکه تعرفه امسال برای هر نوآموز ۴۰ هزار تومان است، گفت: در پایگاه اولیه شش نفر مستقر هستند و نزدیک به ۲۰ هزار نفر در سراسر کشور متصدی طرح سنجش هستند.

حسینی با اشاره به ۱۳ ممیزه طرح سنجش اظهار کرد: زمان شروع یک ماه به تعویق افتاده است، افزایش پایگاه‌های اولیه به ۱۲۰۰ مرکز، پذیرش ۲۰ نفر در طول روز، افزایش ساعات پذیرش در پایگاه، اختصاص اتاق انتظار، تخصیص ۳۰ دقیقه زمان به‌نوبت دهی دانش آموزان، با مجوز شورای راهبردی برای استان‌هایی که لازم است نوبت بعدازظهر ایجاد خواهد شد. همچنین پرداخت تعرفه از طریق درگاه و دستگاه پوز، نوبت‌دهی غیرحضوری، در اختیار قرار دادن دو سری ابزار برای آزمون‌ها، تمهید ضدعفونی‌کننده دست نوآموزان در هنگام ورود و خروج و الزام رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی که برای آن ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص اعتبارشده است و تمامی این موارد ۱۳ ممیزه طرح خواهد بود.

وی درباره اینکه برای هر استان ۱۰ درصد نیم‌بها و ۵ درصد نیز رایگان برای پرداخت تعرفه طرح سنجش در نظر گرفته شده است، گفت: سال گذشته تعرفه برای دانش آموزان مناطق سیل‌زده، زلزله زده و عشایر کل کشور و مناطق محروم رایگان بود و امسال نیز به همین شکل خواهد بود. در سراسر کشور ۷۰۰پ ایگاه تخصصی داریم که در آن سنجش‌های بینایی، شنوایی، اختلال حرکتی، بهره هوشی، اتیسم، دیرآموزی …انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خطاب به والدین، تاکید کرد: فقط یک نفر از والدین به همراه دانش‌آموز باشد و هرگونه ارزیابی‌های هوشی و غیرهوشی غیر از طرح سنجش، اختلال ایجاد می‌کند و توصیه می‌کنیم این کار انجام نگیرد

کد خبر 428716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.