بارسلونا میزبان محله‌های خودکفا

مقامات رسمی محله بسیار شیک و محبوب سنت آنتونی در بارسلونای اسپانیا خیابان‌های منطقه را روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری بسته‌اند تا محله‌ای خودکفا ایجاد کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جاذبه‌ها و خصوصیات منحصر به فرد بارسلونا آن را به یکی از محبوب‌ترین و زیباترین مقاصد گردشگری در کشور اسپانیا تبدیل کرده است. اخیراً محبوبیت این شهر به خاطر ایجاد محله‌های خودکفا توسط معماران اسپانیایی دو چندان شده است؛ محله‌های خودکفا مناطقی شهری است که در آن تردد وسایل حمل و نقل موتوری در خیابان‌ها ممنوع می‌شود و فضاهای عمومی، پیاده‌راه‌ها و مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری جای آن را می‌گیرد. این شهرک‌ها در مناطقی با کمترین فضای سبز و تفریحگاه احداث می‌شود تا علاوه بر کاهش آلودگی هوا، فضای بیشتری را به سبز سازی شهری و گردهمایی ساکنان اختصاص دهد.

مقامات رسمی کلانشهر بارسلونا با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به دنبال آن آلودگی هوا و کاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای ایده طراحی شهرک‌های خودکفا را ارائه دادند. گزارشات حاکی است که آلودگی هوا به تنهایی در شهر بارسلونا در هر سال تعداد سه هزار و ۵۰۰ نفر را قربانی می‌کند که البته مرگ و میرهای ترافیکی نیز بر قربانیان این شهر می‌افزاید.

اخیراً معماران اسپانیایی منطقه لرد نشین سنت آنتونی در بارسلونا را به محله‌ای خودکفا تبدیل کرده‌اند و با طراحی منحصر به فرد خیابان‌ها، فضاهایی بی‌نظیر با مبلمان‌هایی زیبا برای ساکنان منطقه به وجود آورده‌اند. تا به امروز ۶ محله خودکفا در بارسلونا وجود دارد که سنت آنتونی دومین پروژه تکمیل شده در این زمینه به شمار می‌رود.

هر محله خودکفا از تعداد ۹ تقاطع تشکیل شده است، تردد خودروها در این مناطق تنها در بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها صورت می‌گیرد و پارکینگ خودروها در زیر زمین ایجاد شده است. مردم در این مناطق موظفند وسایل حمل و نقل موتوری خود را در این پارکینگ‌های زیرزمینی قرار دهند و به صورت پیاده یا از طریق دوچرخه در محله تردد کنند.

در سنت آنتونی، مبلمان زیبای خیابان‌ها، نقاشی‌های رنگارنگ و باغچه‌های کوچک قابل جابجایی مردم را به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و تعامل اجتماعی ترغیب می‌کند. خیابان‌هایی که تا یک سال گذشته مملو از خودروها، سر و صدا و آلودگی بود، این روزها به مکانی مملو از شور و نشاط شهروندان تبدیل شده است و آلاچیق‌های زیبا برای گرد هم آوردن مردم جای تقاطع‌های پرترافیک شهری را که پیش از این میزبان تصادفات بی‌شمار جاده‌ای بود، گرفته است. صدای بوق خودروها جای خود را به هیاهوی بازی و شادی کودکان داده است و میزهایی تعبیه شده برای بازی شطرنج بزرگسالان جای فضاهای پارک خودروها را گرفته است.

قابلیت تغییر فضا یکی از مهم‌ترین اصولی بود که معماران اسپانیایی در طراحی محله خودکفای سنت آنتونی در نظر گرفتند. به همین منظور، این افراد باغچه‌ها، مبلمان و سایر وسایل تزئینی خیابان‌ها را به صورت جابجا شونده طراحی کرده‌اند تا در هر لحظه امکان تغییر ظاهر کلی خیابان‌ها و پلازاها وجود داشته باشد.

مقامات رسمی بارسلونا در نظر دارند به زودی تعداد ۵۰۳ محله خودکفا در این شهر ایجاد کنند که همگی از طریق پیاده راه‌هایی به هم وصل می‌شوند و با احداث فضاهایی سبز در این محله‌ها یک چشم‌انداز سبز گسترده برای شهر به وجود آورند.

کد خبر 428712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.