داروی سرطان به کاهش التهاب بیماران کووید ۱۹ کمک می‌کند

محققان دریافتند داروی سرطان می‌تواند برای کمک به درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ حاد استفاده شود.

به گزارش ایمنا، در برخی افراد مبتلا به کووید ۱۹ خفیف یا متوسط، بیماری ناشی از کرونا ویروس که شرایط شأن تا حدودی بهبود یافته، به یکباره بیماری تشدید می‌شود. محققان معتقدند حتی زمانیکه عفونت تحت کنترل قرار می‌گیرد، ویروس می‌تواند موجب تحریک واکنش بیش از حد سیستم ایمنی شود که نتیجه آن، التهاب زیاد ریه‌ها و سایر اعضا بدن است.

تصور می‌شود این نوع واکنش ایمنی زمانی آغاز می‌شود که گیرنده‌های سلول‌های ایمنی موسوم به ماکروفاژها، ماده ژنتیکی ویروس نظیر کرونا را تشخیص می‌دهند. آنها در واکنش به این مسئله، شروع به آزادسازی گسترده مولکول‌های سیگنال دهی ایمنی موسوم به سیتوکین ها می‌کنند.

بروز این توفان سیتوکینی موجب التهاب بیش از حد شده و به ریه‌ها و سایر اعضای حیاتی بدن بیمار آسیب می‌رساند. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای پیشگیری یا بازگرداندن این آسیب وجود ندارد. در ماکروفاژها، آنزیمی موسوم به BTK (Bruton tyrosine kinase) مسئول آغاز توفان سیتوکینی است.

در حال حاضر داروی ممانعت کننده از فعالیت BTK، دارویی است موسوم به acalabrutinib که به عنوان درمانی برای برخی سرطان‌های خون استفاده می‌شود.

محققان مؤسسه ملی سرطان در آمریکا پی بردند که از آنجائیکه acalabrutinib مانع از BTK می‌شود احتمالاً می‌تواند موجب کاهش التهاب در افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ حاد شود.

در این مطالعه، محققان دارو را به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز برای ۱۹ بیمار بستری شده در بیمارستان به خاطر کووید ۱۹ استفاده کردند. در شروع مطالعه، ۱۱ شرکت کننده با کمک اکسیژن نفس می‌کشیدند و ۸ بیمار به دستگاه ونتیلاتور وصل بودند.

بنا به گزارش مهر، در پایان دوره مطالعه، ۸ تن از ۱۱ بیمار دریافت کننده اکسیژن، دیگر نیازی به تنفس کمکی نداشتند و از بیمارستان مرخص شدند. از ۸ بیمار متصل به ونتیلاتور، دستگاه ۴ نفرشان قطع شد و دو نفر هم ترخیص شدند. دو بیمار هم فوت کردند. محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

کد خبر 428694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.