فعالیت این دوره شهرداری بدون هیچگونه بدهی تمام خواهد شد

شهردار مشهد گفت: ما برای هر پروژه عمرانی و بزرگ شهر در این دوره طرح پرداختی مناسب تعریف کرده ایم و برای دوره های بعد هیچ بدهکاری نخواهیم گذاشت.

به گزارش ایمنا، محمدرضا کلائی در چهارمین نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: از ابتدای این دوره مدیریت شهری دو راهبرد اصلی را دنبال کردیم؛ اول اینکه در هنگام آغاز کار با حجم زیادی از بدهی‌های سنگین مواجه بودیم و اوراقی که بابت قطار شهری خریداری شده بود، بازپرداخت نشده و حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی معوقه در شهرداری وجود داشت که سررسید همه آنها عملاً از ابتدای سال ۹۸ شروع می‌شد.

وی افزود: در واقع اگر در سال ۹۸ برای هر ماه ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشتیم، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اقساط تعهدات قبلی نیز وجود داشت که به آن اضافه می‌شد و در کنار آن هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران نیز وجود داشت که در این دوران ۸۳ دستگاه در استان همچون ظرفیت تبصره پنج، دانشگاه فردوسی، نیروی انتظامی و… به ما کمک کردند و توانستیم تمام بدهی‌ها را تسویه کنیم.

شهردار مشهد با بیان اینکه در فرآیند پروژه‌های عمرانی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده است، افزود: اگر امروز پیمانکاری بگوید که به دلیل کمبود بودجه، بدهی معوقه دارد، بنده شخصاً پاسخگو خواهم بود، این در حالی است که دوره‌ای در تاریخ فعالیت شهرداری مشهد نبوده که کمتر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار نباشد.

وی گفت: مجموعه پروژه‌هایی که تعریف کرده‌ایم یا تعریف خواهیم کرد، همگی تا پایان این دوره مدیریت شهری خاتمه پیدا می‌کند و پیش پرداخت پروژه‌های بلند مدت نیز پرداخت خواهد شد زیرا نمی‌خواهیم بدهی برای دوره‌های بعدی ایجاد شود و تمام پرداخت‌ها باید به روز باشد.

کلائی افزود: در حال حاضر با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) چندین پروژه چند هزار میلیاردی اجرا شده است اما یک ریال در نقد و غیر نقد به آنها بدهکار نیستیم. در حال حاضر در این شرایط اقتصادی، حدود چهار هزار نفر در پروژه زیر زمینی قطاری شهری در حال فعالیت هستند و همگی این را می‌دانیم که اگر تأخیری در پرداختی آنان ایجاد شود، کار را متوقف خواهند کرد.

وی تصریح کرد: یکی از تلاش‌های ما این است که هیچ گونه باری بر دوش دوره بعدی نباشد و در این راستا امروز هیچ گونه بدهی معوق در شهرداری مشهد وجود ندارد؛ نکته دوم این است که مجموعه پروژه‌های تعریف شده ما نباید ادامه دار باشد و تمامی پروژه‌ها باید تا آخر دوره کاری ما تمام شود اما از ابتدای سال ۹۹ پروژه‌های ادامه دار را تعریف کرده‌ایم و پیش پرداخت آن نیز پرداخت خواهد شد.

شهردار مشهد افزود: در روز ابتدایی فعالیت با حضور در شورای اسلامی شهر مشهد به اعضای شورای شهر تعهد کردم تا یک سال آینده بیش از پنج هزار میلیارد تومان بدهی را تسویه کنیم که در همان زمان هم یکی از اعضای شورا گفتند که اگر تا سال آینده ۱۰ درصد از بدهی‌های قبلی تسویه شود، اتفاق بسیار بزرگی خواهد بود که خوشبختانه به فضل الهی و کمک همه دستگاه‌ها در استان تا عید همان سال بخش عمده‌ای از بدهی‌ها تسویه شد که این امر کمک بسیار زیادی به سبک شدن کار ما کرد.

کلائی ادامه داد: همه این اتفاق‌ها در حالی انجام شده است که شهردار تهران اعلام می‌کند ۵۳ میلیارد تومان بدهی دارد و در حال حاضر تمام پرداختی‌های آنان به بانک‌ها مبنی بر پرداخت بهره پول است در صورتی که تهران دارای ظرفیت‌های بسیاری از جمله حضور شهردار تهران در هیأت دولت است و نگاه متفاوتی به تهران به عنوان پایتخت و … وجود دارد، اما تاکنون یک ریال از این بدهی تسویه نشده است و در کنار این بدهی هشت هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران نیز وجود دارد بنابراین موفقیت ما در استان مرهون موهبت الهی است.

رفع مشکلات بافت پیرامون حرم مطهر با نگاه رو به آینده

شهردار مشهد در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر بیان کرد: این موضوع دارای سابقه طولانی است، واقعیت این است که سرعت رسیدن به اهداف آن کسی را راضی نکرده است و دارای ذی نفعان و فراز و نشیب‌های زیادی است اما چیزی که نیازمند آن هستیم، وجود هماهنگی میان عناصر مختلف تصمیم گیری است.

وی افزود: در حال حاضر این پروژه با مجموعه‌ای از چالش‌ها مواجه است؛ اول اینکه آیا تصمیم گیری در خصوص این پروژه با تهران است یا به نهادهای موجود در استان خراسان سپرده می‌شود؟ چالش دوم تأمین منابع مالی طرح است و اینکه آیا برای تصمیمات اتخاذ شده منابع مالی تأمین شده است یا خیر که در این راستا دو دیدگاه وجود دارد اول اینکه برخی صرفاً ایده‌های خود را مطرح می‌کنند، اما برای برخی دیگر تحقق طرح مهم است و چالش سوم نگاه به گذشته و آینده است.

کلائی با بیان اینکه برخی معتقدند که که باید به گذشته نگاه کرد و مشکلات را ریشه یابی کرد، اما برخی دیگر معتقدند که نگاه به گذشته سبب طولانی شدن کار می‌شود و باید گذشته را فراموش کرده و به آینده فکر کنیم، ادامه داد: این سه چالش سبب گروه بندی در طرح شده است و نمی‌توان پیش بینی کرد که کدام یک از آنها غلبه خواهد کرد، پیش بینی من این است که فرآیند این چالش‌ها همچنان زمان بر خواهد بود.

وی گفت: از آغاز فعالیت در این دوره مدیریت شهری مشهد یک راهبرد مشخص کرده‌ایم و باید آن را ادامه دهیم و آن این است که در تصمیمات کلان ذی نفعان زیادی وجود دارد و هیچیک از نهادها به تنهایی نمی‌توانند اجرای کار را بر عهده بگیرد. ما می‌خواهیم بافت اطراف حرم، کارگاه ساختمانی نباشد و به آماده سازی آن برای خدمت رسانی به زائران بپردازیم و کار خود را از ابتدا با این رویکرد آغاز کردیم و مجموع اقدامات ما تا کنون فارغ از بحث و جدل‌ها تنها اتفاقات رخ داده بوده است و چهار صورت جلسه میان وزیر راه و شهرسازی، استاندار و سایر مسئولین وجود داشته اما به ثمر ننشسته است.

وی در خصوص چالش‌ها و حقوق مکتسبه در این منطقه، اظهار کرد: در تعریف حقوق مکتسبه اختلاف نظرهایی وجود دارد و در حال حاضر ۲۹۰ پروژه در بافت پیرامون حرم درگیر حقوق مکتسبه هستند.

شهردار مشهد افزود: این هفته در شورای عالی شهرسازی شیوه نامه‌ای تصویب شده، انواع پروژه‌ها تقسیم بندی و دستورالعمل‌های لازم برای آنها نوشته شده است که برخی از بندهای آن سبب موضع گیری پیمانکاران شده است.

کلائی خاطرنشان کرد: من برای سرمایه گذاران، ظرفیت عظیم موجود در پیرامون حرم و نبود همبستگی بسیار ناراحت هستم. موقعیت ما در مشهد بسیار بالاتر از شهرهای دیگر است، هفته گذشته در جلسه طرح توس، گفتم که این طرح در دی ماه ۹۷ آماده شده اما در این یک سال و نیم تنها سه جلسه برگزار شده است و آیا یک نفر از افراد حاضر در جلسه سه سال گذشته توس را دیده‌اند؟ باید برای توس به استان اختیار بدهند.

هزینه نگهداری شهر مشهد در سال ۹۶ سه میلیارد تومان بوده است

شهردار مشهد هزینه نگهداری شهر تا پایان سال ۹۶ روزی ۳ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این رقم به روزی ۱۱ میلیارد تومان رسیده است و به دلیل ویروس کرونا در سه ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش در آمد داشته‌ایم.

کلائی در رابطه با پرونده رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، اظهار کرد: این پرونده نیز مانند دیگر پرونده‌ها است اگر تمرکز را روی کار نمی‌گذاشتیم، اکنون درگیر حواشی بودیم برخی مطالبات عنوان شده در این باره از روی حب و بغض است.

شهردار مشهد در خصوص بهای حمل و نقل عمومی گفت: هزینه‌ها از جمله؛ سوخت، قطعات یدکی، اتوبوس و دستمزد افزایش پیدا کرده و این در حالی است که دولت سهم خود را از حمل و نقل عمومی نمی‌دهد و ما سهم دولت را پرداخت می‌کنیم تا به شهروندان فشار نیاید.

وی با بیان اینکه در این بخش شهرداری برای مردم سهم حداقلی در نظر گرفته است، اظهار کرد: در نهایت باز هم قرار شده سازمان اتوبوسرانی بخشی از سهم شهروندان را پرداخت کند.

کلائی افزود: با وجود هزینه چند برابری هر سفر تنها ۱۰۰ تومان به کرایه بلیت اتوبوس افزوده شده است که اواسط هفته یا هفته آینده اعمال خواهد شد؛ به هر حال در تعیین نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نباید طوری شود که تاکسیران بگوید برای من فعالیت با این هزینه‌ها صرف نمی‌کند.

وی در خصوص فعالیت‌های پروژه قطار شهری مشهد نیز اظهار کرد: سال ۹۷ همزمان با ۹۰۰ میلیارد تومان شهرداری تهران، شهرداری مشهد ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری منتشر کرد، این ۷۰۰ میلیارد تومان را خرج کردیم و تمام آن وارد پروژه شد، اما شهرداری تهران حتی نتوانسته آن را از بانک برداشت کند.

کد خبر 428690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.