پخش مستند زیلوبافان کاشان از تلویزیون

مستند "زیلوبافان کاشان" با پژوهش، کارگردانی و تهیه کنندگی فرانه معدنی، در پی ثبت هنر بومی و هنرمندان زیلوباف فعال و بازنشسته در تاریخ شفاهی کاشان را به تصویر می‌کشد.

فرانه معدنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مستند "زیلوبافان کاشان" به ثبت بخشی از تاریخ شفاهی هنر بومی کاشان پرداخته است. با توجه به پنبه‌ای بودن این هنر دستبافت و هم ساز بودن آن با اقلیم گرم و خشک کاشان مردم محلی برای رفع نیاز خود آن را بافته و در مساجد و منازل از آن بهره برده‌اند.

وی افزود: به گفته زیلوبافان پیشکسوت، این هنر از دوران قاجاریه از میبد به شهر کاشان آورده شده است و در حدود دهه بیست، رونق بسیاری داشته و پس از آن با افول روبرو می‌شود و اکنون کمتر از ۱۰ نفر در این هنر مشغول به فعالیت‌اند. در مستند زیلوبافان کاشان تلاش کردیم، مراحل زیلوبافی را به تصویر بکشیم تا توجه مردم را به تعداد کم این هنرمندان جلب کنیم. و امیدوارم با شناخت بیشتر مردم از آن، در این حوزه، به کاربرد روش‌های تولید به‌روزتر و کارآمدتر و همچنین، سرمایه گذاری و نوآوری در آن بی انجامد.

معدنی تصریح کرد: بیشترین زمان برای آماده سازی این فیلم، به تحقیق و پژوهش اختصاص داشت، چرا که میانگین سنی بالای زیلوبافان، دسترسی آسان به اطلاعات را سخت می‌کرد.

به گزارش ایمنا، مستند "زیلوبافان کاشان"، پنج شنبه ۲۹ خرداد ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد، همچنین علاقه‌مندان می‌توانند همزمان از سایت تلوبیون تماشا کنند.

کد خبر 428680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.