کرونا ویروس و ایمنی غذایی در رستوران‌ها/ راهکارهای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا چیست؟

غذا خوردن در خارج از منزل یکی از تفریحات مورد علاقه افراد است اما با کاهش سرعت پاندمی کرونا و بازگشایی رستوران‌ها، این مسئله با نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی همراه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنگام ورود به رستوران در را باز می‌کنید. صندلی خود را از زیر میز بیرون می‌کشید و بعد از نشستن دوباره آن را به سمت داخل جلو می‌برید. سپس به منو نگاهی می‌اندازید. بعد از آن دستمال، لیوان، قاشق و چنگال خود را برمی‌دارید که استفاده از هر یک از آن‌ها راهی آسان برای ورود میکروب‌ها به بدن است. از طرفی نمی‌توان اطمینان داشت فردی که این وسایل را روی میز قرار داده‎، دست‌های خود را ضد عفونی کرده است. همچنین بعید به‎نظر می‎رسد که درها، صندلی‌ها و منوها دست نخورده باشد. در خصوص بهداشت و ایمنی غذا در رستوران‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با مهرداد ابوطالبیان، دکتری صنایع غذایی گفت‌گویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

راهکارهای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در رستوران‌ها چیست؟

بعضی از فرهنگ‎ها بر شستشوی دست قبل از غذا خوردن تاکید دارد. در این کشورها امکانات شستشوی دست‌ها در رستوران‌ها و فست‌فودها برای مشتریان فراهم است. شاید با انتشار ویروس کرونا، درهای اتوماتیک یا پدالی نیز در رستوران‌ها و اماکن جدید غذاخوری بیشتر استفاده می‌شود. همچنین از نظر علم پزشکی، حفظ حداقل دو متر فاصله اجتماعی الزامی است. بسیاری از رستوران‎ها به دلیل آیین‌نامه‌های جدید ملزم به بازسازی و افزایش فضای مجموعه خود برای ارتقای فاصله اجتماعی هستند. رعایت فاصله فیزیکی در همه اماکن ضروری خواهد بود. در شرایط اپیدمی احتمالاً نوبت‌دهی باید به شکلی انجام گیرد که لزومی به قرارگرفتن افراد در لیست انتظار برای خالی شدن یا آماده‌ شدن میز پذیرایی وجود نداشته باشد. در عین حال پیشخدمت باید هنگام گرفتن سفارش، فاصله اجتماعی خود را با مشتریان رعایت کند.

کدام دستورالعمل‌های بهداشتی باید در آشپزخانه‌ها رعایت شود؟

در آشپزخانه‌ها حفظ فاصله اجتماعی ضرورت بیشتری دارد. فضای آشپزخانه‌ها معمولاً اندک است؛ بنابراین توصیه می‌شود نیروی کار کمتری در آنجا مشغول کار شود. تست کردن طعم غذا باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام گیرد. در عین‌ حال به‎جای اینکه ظرف غذا توسط پرسنل رستوران دست به دست شود، بهتر است کارکنان ظرف را روی پیشخوان قرار دهند و طبق شماره مشخص‌ شده، هر یک از مشتریان با رعایت فاصله اجتماعی ظرف خود را بردارد.

استفاده از دستکش هنگام طبخ غذا تا چه حد در پیشگیری از ابتلای ویروس کرونا موثر است؟

اگرچه تصور عامه مردم این است که استفاده از دستکش هنگام تهیه غذا ایمن‎تر است، اما یافته‌های جدید نشان می‎دهد که انجام این کار احساس امنیت کاذب ایجاد می‌کند. بسیاری از کارمندان آشپزخانه دست‌های خود را قبل از استفاده از دستکش نمی‌شویند و پس از خارج‌کردن دستکش، ان را در نزدیکی غذایی که آماده می‌کنند قرار می‎دهند. همچنین استفاده از دستکش مانع از لمس سطوح توسط افراد نمی‌شود.

کارکنان آشپزخانه که از دستکش استفاده می‎کنند، معمولاً هنگام تغییر وظایف، آن‌ها را عوض نمی‌کنند یا بیش از حد معمول استفاده می‌کنند. مهمتر از همه استفاده از دستکش مانع از شستشوی مکرر دست‌ها می‌شود. اگرچه مقررات جدید استفاده از دستکش را ضروری می‌داند، به نظر می‌رسد شستشوی دست‌ها بدون دستکش و به‌صورت منظم راهکار بهتری برای کاهش شیوع ویروس کرونا باشد.

استفاده از ماسک توسط کارکنان رستوران چه نقشی در پیشگیری از شیوع کرونا دارد؟

در صورت استفاده صحیح، ماسک می‎تواند در جلوگیری از شیوع بیماری مؤثر باشد. اما اغلب در آشپزخانه و هنگام طبخ غذا، به دلیل گرما، کارمندان ماسک‎های خود را با دست جابجا کرده و سپس بدون شستن دست‌ها یا تعویض دستکش، مجدداً به غذا دست می‌زنند، در حالی که که لمس ماسک برای برداشتن آن، باعث آلوده‌شدن دست‌ها می‌شود و پس از انجام این کار باید کارکنان رستوران دست‌های خود را با آب و صابون بشویند. از آنجا که همه گیری ویروس کرونا برای مدتی ادامه خواهد یافت، باید بهترین شیوه همزیستی با این ویروس را پیدا کنیم و با رعایت فاصله اجتماعی و حفظ موارد ایمنی از حضور در رستوران ها لذت ببریم و یا غذای خود را به‌صورت بیرون‌بر تهیه کنیم.

کد خبر 428583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.