ICT بر مشارکت شهروندان در مدیریت شهری چه نقش و جایگاهی دارد؟

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: بررسی نقش و جایگاه ICT بر جلب مشارکت شهروندان در مدیریت شهری به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت برنامه‌ریزی و توسعة سرمایه انسانی است که در دانشگاه اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هدف پژوهش بررسی نقش و جایگاه ICT به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر جلب مشارکت شهروندان در مدیریت شهری اصفهان است.

وی افزود: در این پژوهش مشارکت شهروندان در قالب مشارکت الکترونیکی و در دو بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اندازه‌گیری شده است؛ همچنین متغیرهای مزایای الکترونیک شدن، اعتماد الکترونیکی و سواد اطلاعاتی به عنوان عوامل مؤثر بر مشارکت الکترونیکی شهروندان انتخاب شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه روش تحقیق این پژوهش بر اساس هدف تحقیق از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری داده‌ها از نوع پیمایشی است، تصریح کرد: جامعه آماری کلیه شهروندان ۲۰ تا ۴۹ ساله ساکن در شهر اصفهان و برای حجم نمونه تعداد ۳۸۴ نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری شده‌اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از آزمون T-Test، تحلیل واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و نرم‌افزار مدل‌سازی Amos استفاده شده است.

ابراهیمی اظهار کرد: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مشارکت الکترونیکی شهروندان بسیار پایین است و در مدل معادله ساختاری تأثیر هر سه عامل مزایای الکترونیک شدن، اعتماد الکترونیکی و سواد اطلاعاتی بر مشارکت الکترونیکی معنادار بودند.

وی گفت: در این میان ضریب تأثیر مزایای الکترونیک شدن منفی و ضعیف و ضریب دو عامل دیگر مثبت و متوسط بود و سواد اطلاعاتی با ۵۷ درصد بیشترین تأثیر را بر مشارکت الکترونیکی داشت.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شاخص‌های کلی و جزئی مدل در سطح قابل قبول قرار داشت، داده‌های جمع‌آوری شده تا حد زیادی مدل نظری تدوین شده را حمایت کردند.

وی افزود: در مجموع نقش ICT بر مشارکت شهروندان با توجه به پیش‌بینی ۴۸ درصدی مشارکت الکترونیکی و تبیین ۲۳ درصد واریانس متغیر وابسته توسط عوامل مورد استفاده در تحقیق مناسب بوده است؛ اما جایگاه ICT در امر مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و در قالب مشارکت الکترونیکی وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دهد.

ابراهیمی اظهار کرد: همانطور که نتایج حاصل از میزان مشارکت الکترونیکی شهروندان نشان می‌دهد تنها حدود پنج درصد پاسخگویان مشارکت بالایی دارند و این در حالی است که حدود ۹۵ درصد پاسخگویان (شهروندان) مشارکت الکترونیکی پایین دارند.

وی تصریح کرد: اعتماد الکترونیکی پایین و نبود اطلاع از مسیرهای موجود مشارکت الکترونیکی (با وجود سواد اطلاعاتی نسبتاً بالا) از عوامل مشارکت پایین شهروندان در مدیریت شهری در این حوزه است.

کد خبر 428567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.