ظریف: کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شوم/ادعاها درباره حمله به آرامکو بی اساس است

وزیر امور خارجه گفت: هدف رژیم صهیونیستی و آمریکا بازسازی مجدد امنیتی سازی ایران است.

به گزارش ایمنا، محمد جواد ظریف عصر امروز در یک گفت و گوی زنده اینستاگرامی در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای مقابله با فشارهای خارجی چیست؟ افزود: من سیاست مدار نیستم من یک کارگزار دیپلماسی هستم به غیر از این هیچ کاری در زندگی‌ام نکردم یا درس دادم یا کار دیپلماتیک کردم.

وی افزود: سیاستی که ما در ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم انتخاب کردیم این بود که تلاش کردیم با دنیا تعامل کنیم معتقدم این سیاست، سیاست کاملاً درستی است البته این سیاست هم مخالفانی در داخل و در دنیا داشت. اسرائیل و آمریکا در طول ۴۰ سال گذشته خیلی تلاش کردند مخصوصاً در طول دوران برجسته شدن پرونده هسته‌ای ایران که از ایران تهدید امنیتی بسازند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اصطلاحی در روابط بین‌المللی داریم که اگر با کشوری رابطه خوبی ندارید آن را برای همه دنیا مشکل کنید و به همه دنیا بگویید این کشور برای شما مشکل امنیتی دارد موضوع هسته‌ای ما توانست برای اسرائیل شرایطی را درست بکند که به دنیا بگوید ایران تهدید امنیتی است.

ظریف اضافه کرد: برخی‌ها خیال می‌کنند من اهداف کارم را در طول کار عوض کردم. اگر به سخنرانی اول من در مجلس زمانی که می‌خواستم رأی اعتماد بگیرم گوش بکنید گفتم بالاترین هدف ما پایان دادن به امنیتی سازی به ایران است. فکر می‌کنم یکی از بالاترین هدف‌های رژیم صهیونیستی و آمریکای ترامپ این است که امنیتی سازی ایران را مجدداً بازسازی کنند و به خاطر این است که ما با مشکلات رو به رو هستیم و آن‌ها هم حداکثر توان خود را به کار بردند.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری بدون مشکل نیست، گفت: کشورهای دیگر هم مشکل دارند البته این توجیه نیست برای اینکه که ما نباید بهتر تعامل بکنیم. اشتباهاتی کردیم نباید این اشتباهات را می‌کردیم این واقعیت وجود دارد. بالاخره کشوری که در حال برآمدن است کشوری که در حال شدن است کشوری که نقش دارد با موانعی هم رو به رو است.

وزیر امور خارجه افزود: می‌بینید که با چین هم چنین رفتاری دارند. در گذشته خود آمریکا در ابتدای کارش وقتی که می‌خواست یک قدرت بشود حتماً با آن مبارزه شد از بیرون و از داخل به آن حمله شد اشکالات متعددی داشتند من نمی‌خواهم وارد سوابق تاریخی بشوم اما رسم تاریخ رسم بزرگی است که بالاخره چنین اتفاقاتی می‌افتد.

ظریف تاکید کرد: این به این معنا نیست که این توجیه می‌کند ما اشتباهات و کم کارهایی کردیم. برخی دعواهای داخلی باعث شده است نتوانیم از شرایط خود بهترین استفاده را بکنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت خود در آینده تصریح کرد: تصمیم گرفتم همین کاری که خودم بلد هستم را انجام بدهم. هر انسانی نظر دارد. حتماً از مزه قورمه سبزی تا نحوه اداره اقتصاد کشور نظر دارد، ولی نه من آشپز خوبی هستم و نه اقتصاددان.

وزیر امور خارجه گفت: من واقعاً یک حوزه‌ای را نسبتاً بلد هستم و آن حوزه دیپلماسی است و در سایر حوزه‌ها مثل یک شهروند نظر دارم و نظرم را بخواهم به عنوان یک شهروند بیان می‌کنم. در عین حال چون در کابینه مسؤولیت مشترک هست و همه ما مسؤول همه تصمیمات هستیم و یا در شورای عالی امنیت به عنوان یک عضو مسؤولیتی دارم دیدگاه خودم را مطرح می‌کنم ولی دیدگاه من کارشناسی نیست دیدگاه تخصصی نیست.

ظریف یادآور شد: دیدگاه تخصصی را متخصصین و مسؤولین مربوطه دارند. من در حوزه‌ای که خودم تخصص دارم احساس می‌کنم که می‌توانم با مردم صحبت می‌کنم حوزه‌های دیگر تخصص من نیست و وارد به حوزه‌های دیگر نمی‌شوم.

*

وی در پاسخ به این سوال که احساس شما بعد از شنیدن خبر خودکشی فردی به خاطر فقر چیست، گفت: چنین خبری هر انسانی را به هم می‌ریزد اما به عنوان وزیر اولین فکری که می‌کنم این است که تو کجا کم کاری کرده‌ای و وظیفه‌ات را درست انجام نداده‌ای که نتوانستی در حد توان خودت معیشت مردم را بهبود ببخشی و موانع را برداری و کاری کنی که وضعیت مردم بهتر شود.

وزیر امور خارجه به پایین بودن حقوق و امکانات وزارت خارجه در مقابل وزارت خارجه کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: همکاران من حقوق‌هایشان خیلی کم است اما من به آنها می‌گویم که حقوقی که شما می‌گیرید هر یک ریال و یک دلار آن برای کسانی که خارج از ایران هستند، از جیب آن کارتن خوابی آمده که به نان شب هم محتاج است و ما نباید وظیفه خودمان را فراموش کنیم و ما آمده‌ایم برای اینها کار کنیم و باری از روی دوش مردم برداریم و کمکی به بهبود معیشت آنها کنیم.

ظریف عضویت خود در دولت را یادآور شد و افزود: به عنوان عضو دولت باید عرض کنم که همکاران من در دولت آنچه که در توان داشتند در شرایط نامساعدی انجام دادند. تخصص ندارم خیلی واردش شوم اما همه ما دلمان می‌سوزد وقتی که برادران و خواهران ما در خوزستان در یک روستا از امکانات کافی برخوردار نیستند اما فراموش نکنیم که در دولت یازدهم و دوازدهم بسیاری از روستاها از نعمت گاز و آب لوله کشی سالم برخوردار شدند.

وی خواستار مقایسه آماری تعداد روستاهایی که در ابتدای دولت تدبیر وامید آب و گاز داشتند با الان شد و افزود: الان را با چند سال قبل مقایسه کنیم؛ تقریباً جایی از کشور نیست که دسترسی به اینترنت نداشته باشد و مردم می‌توانند با این شرایط کرونا از خانه خودشان اکثر کارها را از طریق اینترنت انجام دهند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: امکانات زیادی به وجود آمده است البته کمبودهایی هست که باید رفع شود و به عنوان یک عضو دولت باید عرض کنم هر کاری که می‌توانستیم برای مردم انجام داده‌ایم.

ظریف در پاسخ به این سوال که شما برای بهتر شدن وضعیت اینترنت گوشی موبایلتان به خودتان زحمت دادید و یک طبقه پایین آمدید و رفتید به حیاط. آیا از نظر سیاسی ممکن است به خاطر وضعیت و مسائل کشور جایتان را مقداری تغییر دهید، گفت: بله می‌توانم به دانشگاه بروم و دانشگاه جای خیلی خوبی است. اخیراً هم دانشیاری‌ام را گرفتم لذا خیلی خوشحالم و آنجا می‌روم.

وی ادامه داد: به خاطر مردم حاضرم بر همان عهدی که روز اول با مردم بستم که آمدیم قربانی و فدای مردم شویم به این عهد عمل کنم.

وزیر امور خارجه با خواندن این قسمت از خطبه متقین امام علی درباره اینکه «من خودم را بهتر از دیگران می‌شناسم»، گفت: از مولانا هم یاد گرفتم که هر کسی را بهر کاری ساختند؛ کاری که من بلدم همین کاری است که الان در خدمت شما دارم انجام می‌دهم لذا اگر بخواهم به مردم خدمت کنم باید در همین حوزه‌ای خدمت کنم که کار و راه و روشش را بلدم و ۴۰ سال تجربه‌اش را دارم.

ظریف با بیان اینکه تا وقتی هم که از من خواستند در این مسئولیت بوده‌ام و حتی در دولتی که با دیدگاه‌هایش موافقت نداشتم تا زمانی که عذر من را نخواستند من به مسئولیتم عمل کردم، گفت: در این دولت هم علیرغم اینکه علاقه‌ای به قبول مسئولیت نداشتم ولی با توجه به اینکه از من خواستند، این مسئولیت را انجام دادم.

وی تصریح کرد: به جز بساز بفروشی اینجایی که فکر می‌کنم بلد باشم یکی درس دادن و دیگری دیپلماسی است و این کاری است که انجام می‌دهم البته خیلی‌ها با این دو مخالف هستند هم با اولی و هم دومی.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باید بیافتد که محمد جواد ظریف حاضر شود کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود، نیز گفت: با کمال صداقت عرض می‌کنم که اصلاً من خودم را دارای صلاحیت برای چنین مسئولیتی نمی‌دانم. همین کاری که می‌کنم را اگر دوستان اجازه بدهند انجام دهم حالا محضر که نبردند ما را که ما تعهد محضری دهیم که اجازه دهند ما کار روابط خارجی را انجام دهیم اما باز هم عرض می‌کنم من فقط این یک کار را بلدم، اگر این کار را هم اجازه ندهند انجام دهم در در دانشگاه درس می‌دهم.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره اصل ۱۵۴ قانون اساسی که بر اساس آن جمهوری اسلامی در عین خودداری از هر گونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند، و اینکه این ایدئولوژی و منافع ملی را چطور پیوند می‌دهید و تنظیم کننده این پیوند چیست، نیز گفت: تنظیم کننده یعنی مسئول عالی روابط خارجی کشور در قانون اساسی کاملاً مشخص است و آن مقام معظم رهبری است و درستش هم در سیاست این است که یک نفر مسئول نهایی تصمیم‌گیری باشد.

وی به توصیه خود به شاگردانش در کلاس‌های درس وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: همیشه به شاگردانم عرض می‌کنم که ما به عنوان کارشناس روابط بین‌الملل دو وظیفه داریم. یکی وظیفه تحلیل که باید بدون اینکه نگران خودسانسوری باشیم حرفمان را بزنیم و نظرمان را بگوییم حتی اگر اعتقاد داشته باشیم نظر ما ۱۸۰ درجه مخالف نظر مقامات عالی کشور است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اما یک وظیفه دیگر هم داریم و آن به عنوان مجری است و شما در کشور نمی‌توانید دو سیاست خارجی داشته باشید نمی‌توانید هر روز یک سیاست خارجی داشته باشید شما وظیفه‌تان این است که در اجرا سیاست کشور را اجرا کنید لذا مشخص است که طبق قانون اساسی، سیاست در کشور توسط سیاست‌های کلی نظام و توسط رهبری تنظیم می‌شود.

ظریف در عین حال تصریح کرد: من به عنوان کارشناس یا به عنوان وزیر خارجه یا به عنوان استاد دانشگاه یا به عنوان یک شهروند وظیفه دارم اگر چیزی به عقلم رسید خدمت ایشان گزارش دهم و وظیفه دارم که این گزارش را صریح و صادقانه دهم.

وی با بیان اینکه حرف‌هایش را صادقانه در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌کند حتی اگر مورد قبول بقیه اعضا نباشد، افزود: اما در مقام اجرا ما باید یک سیاست را اجرا کنیم.

بخش دیگری از صحبت‌های وزیر امور خارجه به بررسی ادعای ایرانی بودن موشک‌هایی که در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو مورد استفاده قرار گرفت. بود. ظریف در این باره اظهار کرد: این صحبت‌ها، بی‌پایه و اساس است و متأسفانه دبیرخانه سازمان ملل هم نشان داد از تهدیدهای آمریکا تأثیر می‌پذیرد. منطقه شرایط ویژه و وخیمی دارد، عاقلانه آن است که کشورهای منطقه به جای آنکه زندانی گذشته باشند، درباره آینده با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

ظریف ادامه داد: سال اولی که وزیر شده بودم، به سعود الفصیل وزیر خارجه مرحوم سعودی گفتم آیا می‌خواهید درباره گذشته با یکدیگر درد و دل کنیم. آیا شما می‌خواهید از ما گلایه کنید. خیال‌تان راحت باشد چراکه ما گلایه‌های بیشتری از شما داریم اما می‌توانیم درباره آینده صحبت کنیم. درباره آینده خیلی حرف داریم که به یکدیگر بگوییم.

وی با بیان اینکه آن روز ما در یمن جنگ نداشتیم، خیلی از کارهای دیگر هم می‌شد انجام داد و بسیاری از اتفاقات هم رخ نداده بود، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم اگر کشورهای منطقه متوجه شوند که آمریکایی‌ها پای آنها نمی‌ایستند و فقط به دنبال دوشیدن آنها هستند، امکان رسیدن به یک راه حل و یک توافق در منطقه وجود دارد. پیشنهاد ما به کشورهای منطقه نیز همین است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: هدف آمریکا در منطقه همان هدف اسرائیلی‌ها است که امنیتی‌سازی ایران است. برای عربستان، امارت و دیگران هم دل‌شان نسوخته بلکه آنها به دنبال سیاستی هستند که هیچ چیز دیگری برای ما ندارد.

ظریف درباره احتمال ارسال پرونده ایران به شورای امنیت از طریق شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز داشت: ما اعلام کردیم اگر این اقدامات را بخواهند انجام دهند، جمهوری اسلامی ایران انتخاب‌های زیادی دارد که برجام و ان‌پی‌تی جز این انتخاب‌ها هستند. ما بر اساس آخرین وضعیت خودمان و منافع ملی تصمیم می‌گیریم و حتماً تصمیم عاقلانه، عزتمندان و مقتدرانه‌ای خواهیم گرفت.

منبع: ایرنا

کد خبر 428543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.