تلاش برای برقراری عدالت ارتباطی در کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش‌های مجموعه وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات ارتباطی در روستاها را تلاشی برای برقراری «عدالت ارتباطی» به‌عنوان مصادیق «عدالت اجتماعی» دانست.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در آئین «رونمایی از دسترسی ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات» با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه دولت و به از آن نمایندگی از آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده بود که تا پایان سال اجرای برنامه ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

وی افزود: این عدد در ابتدای دولت عدد ناچیزی بود و در سال اول برنامه ششم توسعه، حدود ۳۰ درصد شد و امروز که ما خدمت شما هستیم این عدد به ۹۰ درصد رسیده است و تمام تلاش ما بر این محور است که تا پایان سال بالاتر از اهداف برنامه، ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم. امروز در همین برنامه با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: رسیدن از ۱۰ درصد به ۵۰ و یا ۶۰ درصد اهداف برنامه برای توسعه ارتباطات روستایی کار سختی نیست چون عمده روستاهای کشور که پرجمعیت هستند در نزدیکی شهرها قرار دارند و برقراری ارتباط برای آن‌ها کار سختی محسوب نمی‌شود. اما رسیدن از ۹۰ به ۱۰۰ درصد زحمت دارد. روستاهای باقی‌مانده عمدتاً در مناطق صعب‌العبور قرار دارند که برای توسعه روستایی نیازمند جاده، انتقال برق و ایجاد سکو هستند که این موضوع بسیار کار پرزحمتی است.

جهرمی با طرح این سوال که نتیجه کار برقراری ارتباط به روستاها چیست؟، گفت: نتیجه این کار «عدالت ارتباطی» است که از مصادیق «عدالت اجتماعی» محسوب می‌شود. در همین پدیده کرونا دیدیم که آموزش چه در مدارس و چه دانشگاه‌ها به بستر فضای مجازی منتقل شد. اقتصاد در بازار بورس، سهام عدالت، بانکداری و… مبتنی بر فضای مجازی شد. بخش مهمی از کنترل شیوع ویروس کرونا در اطلاع‌رسانی هم بر بستر فضای مجازی محقق شد.

وی با تأکید بر اینکه همه این‌ها نشان داد که فضای مجازی اهمیت دوچندانی پیداکرده، گفت: ترافیک ما ۱۵۰ درصد رشد کرد و مجموعاً دو و نیم برابر شد و اگر بستر شبکه ملی اطلاعات در روستاها فراهم نباشد وقتی‌که این‌همه وابستگی وجود دارد یعنی عدالت وجود ندارند و این تلاشی که مجموعه وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات در روستاها می‌کنند تلاشی برای برقراری عدالت است که کار بسیار ارزشمندی است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ما همه این کارها را می‌کنیم تا یک تحول را رقمی بزنیم تحت عنوان تحول دیجیتال که نتایج آن شکوفایی اقتصاد دیجیتال است. تلاش می‌کنیم با این تحول شبکه ملی اطلاعات را رقم بزنیم و توسعه دهیم، تلاش می‌کنیم تا میدان را برای جوانان باز کنیم و ظرفیت اشتغال را برای آن‌ها افزایش دهیم. تلاش می‌کنیم تا زندگی مردم را راحت‌تر کنیم و شفافیت به وجود بیاید و نتیجه‌اش آن شود که فساد از کشور ما رخت بربندد. تلاش برای تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال از این جنبه‌ها نیز ارزشمند است.

آذری جهرمی بابیان اینکه ایرانسل در حرکت به سمت تحول دیجیتال پیشگام بوده است گفت: رمز موفقیت ایرانسل این بوده است که فضا را برای جوانان باز کرد و از انحصارگرایی در ارائه خدمات فناوری اطلاعات دوری کرد و میدان را برای همه باز کرد.

وی بابیان اینکه چند پیشنهاد برای مجموعه ایرانسل دارم گفت: پیشنهاد اول اینکه ظرف یک ماه با همکاری سکوهای توزیع محتوای کاربر محور، شرایطی را فراهم کنید تا بخشی از درآمد گردش محتوا در شبکه به تولیدکننده محتوا برسد. لازمه یک جهش بزرگ در تولید محتوا بر بستر پلت فرم‌های موجود در شبکه ملی اطلاعات حائز اهمیت است. امیدواریم که بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال ایران که ایرانسل است بتواند در این یک ماه به پیاده‌سازی این مکانیسم مهم و ایجاد یک انقلاب در فضای تولید محتوا برسد.

وزیر ارتباطات افزود: پیشنهاد دوم در ارتباط با حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است. ایرانسل باید اپراتور حفاظت کننده از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی باشد. از ابتدای دولت دوازدهم که خدمتتان بودم کارهای مهمی برای زیست‌بوم کودکان و نوجوان انجام شد. از توسعه تبلت‌های مخصوص کودکان، سکوهای اختصاصی سازی برای کودکان، نرم‌افزارهای مدیریت والدین حتی در حوزه محتوا علی‌رغم شکایتی که از وزارت ارتباطات شد که چرا این وزارتخانه وارد حوزه تولید محتوا شده است، با برگزاری جشنواره کودک آنلاین تلاش کردیم که تولید محتوا برای کودکان را تقویت کنیم. این تلاش‌ها هم باعث شد تا زیست‌بوم مخصوص کودک و نوجوان را در فضای مجازی کشور توسعه دهیم.

آذری جهرمی با انتقاد از سانسور دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه توسعه زیست‌بوم مخصوص کودک و نوجوان در فضای مجازی گفت: باید به والدین آگاهی‌رسانی کنید که برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی چه تمهیداتی انجام‌گرفته است. این موضوعی است که باید روی آن کار شود.

وی در ادامه گفت: تقاضای سوم هم اینکه شما زحمت کشیدید و فرایند دسترسی را برای مردم این روستاها فراهم کردید برای اینکه کام مردم هم شیرین شود، یک بسته افتتاحیه یا عیدانه به مردم این روستاها تقدیم کنید و با ارسال پیامک مردم را مطلع کنید تا از عیدانه این افتتاح و خدمات رایگان بهره‌مند شوند.

وزیر ارتباطات گفت: امروز ۱۰۳۴ روستای دیگر به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و این یعنی اینکه مردم ۱۰۳۴ روستا می‌توانند از شبکه شاد استفاده کنند و آموزش‌شان مستمرتر شود. دانشجویان ساکن در آن مناطق می‌توانند از خدمات آموزش مجازی استفاده کنند و مردم روستا برای خدمات بانکی و گرفتن یارانه دیگر نیازی نیست مسافت‌هایی طولانی را پشت سر بگذارند تا به شهر بروند. مردم می‌توانند دستاوردهای خود مثل صنایع‌دستی و کشاورزی را به اقصی نقاط کشور به کمک فضای مجازی ارائه کنند.

آذری جهرمی در خاطرنشان کرد: این اقدام گام مهمی در توسعه شبکه ملی اطلاعات بود که در هفته‌های آینده از توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی آن خبرهای خوبی خواهیم داشت و گامی مهم در حوزه خودکفایی در حوزه نیازمندی‌های شبکه ملی اطلاعات برخواهیم داشت؛ با توجه به رفتار و خوی ظالمانه‌ای که مرتب از سوی دولت آمریکا به‌صورت یک‌جانبه بر مردم ایران روا می‌شود یک گام محکم و روبه‌جلو برای خودکفایی بر خواهیم داشت که در هفته‌های آینده گزارش‌های آن را تقدیم می‌کنیم و امیدواریم این پروژه مهم شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال به دستاوردهای مهمی برسد.

کد خبر 428514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.