پنج تاکتیک برای دریافت ویتامین D بیشتر

در تابستان چه بخوریم و چه نخوریم، نقش تغذیه در ابتلا به آلزایمر، خوارکی های موثر در افزایش جوش صورت، روغن اسطوخودوس برای کاهش اضطراب و استرس و پنج تاکتیک برای دریافت ویتامین D بیشتر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس ارشد تغذیه، اظهار کرد: در گرمای بی‌امان تابستان، مهم‌ترین مسئله تأمین آب بدن است، به دلیل اینکه دمای بالا نیاز به کنترل و تنظیم دمای بدن را پررنگ‌تر می‌کند و بدن برای این کار نیاز به انرژی و صدالبته آب دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود برای دریافت انرژی و آب همزمان به سراغ سبزیجات تازه بروید.

رضا افتخار با بیان اینکه اینکه کدام مواد غذایی می‌تواند در تابستان مضر باشد، افزود: غذا دارو نیست و نمی‌تواند برای بدن ضرر داشته باشد، مگر اینکه غذا فرآوری شده بوده یا فرد مشکلات گوارشی داشته باشد.

وی ادامه داد: شش گروه غذایی شامل لبنیات، غلات و چربی‌ها می‌شود، باید به میزان لازم مصرف شوند و نمی‌شود هرکدام را به مصرف بیشتر یا کم‌تر تشویق کرد.

افتخار با تاکید بر اینکه برای دریافت انرژی و آب به سراغ سبزیجات تازه و سرشار از آب بروید، تصریح کرد: مصرف میوه‌ها و سبزیجات شامل سیر، تربچه و تره که خاصیت سم زدایی دارند، به علت شیوع بیماری‌ها در فصل گرما، بسیار توصیه می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه، با تاکید بر اینکه مصرف روزانه هشت تا ۱۲ لیوان آب به همه توصیه می‌شود، اضافه کرد: در این فصل مصرف مایعات ادرارآور مانند کافئین‌ها، قهوه، کاکائو را محدود کنید و از میوه و سبزیجاتی استفاده کنید که آب فراوانی دارد. فعالیت‌های ورزشی نیز جهت افزایش قوای بدنی افراد مؤثر است.

افتخار اظهار کرد: مصرف مغزها شامل؛ بادام زمینی، پسته، نخود، فندق، در فصل گرما به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و فیبری که برای هضم مواد غذایی در دستگاه گوارش دارد، توصیه می‌شود.

وی تاکید بر مصرف لبنیات در فصل تابستان، گفت: لبنیات به علت اینکه حاوی هموگلوبین است و افزایش ایمنی بدن را بالا می‌برد، باید به حد نیاز در رژیم غذایی افراد مصرف شود اما نباید در مصرف آن‌ها افراط کرد زیرا داری چربی بالایی هستند.

خوراکی‌های مؤثر در افزایش جوش صورت

مطالعه روی بیش از ۲۴ هزار فرد بزرگسال فرانسوی نشان می‌دهد، خوراک شیرین و چرب به خصوص شیر شکلات، نوشیدنی‌های شیرین، محصولات لبنی و غذاهای چرب و شیرین، احتمال بروز جوش صورت را افزایش می‌دهد. «امیلی اسبیدیان»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان موندور فرانسه، در این باره اظهار کرد: «یافته ها از این فرضیه دفاع می‌کند که رژیم غذایی غربی که مملو از محصولات حیوانی و غذاهای چرب و قندی است، با بروز آنکه در بزرگسالی مرتبط است.» نتایج این تحقیقات نشان داد برخی مواد خوراکی نظیر لبنیات، مواد خوراکی چرب و شیرین، از محرک‌های احتمالی آنکه هستند. البته مقدار مصرف هم بسیار مهم است؛ به عنوان مثال، نوشیدن روزانه یک لیوان شیر احتمال آنکه را تا ۱۲ درصد و نوشیدن یک نوشیدنی قندی نظیر نوشابه گازدار این ریسک را تا ۱۸ درصد افزایش می‌دهد. اما نوشیدن پنج لیوان نوشابه قندی یا شیر در روز به ترتیب این احتمال را دو برابر یا ۷۶ درصد افزایش می‌دهد.

روغن اسطوخودوس برای کاهش اضطراب و استرس مناسب است

بعد از یک روز استرس زا، تنفس رایحه آرامش بخش روغن اسطوخودوس می‌تواند به آرامش بدن و ذهن شما کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند، که اسطوخودوس گیرنده‌های خاص را در محل اتصال عصب عضلانی مهار می‌کند، به همین دلیل ممکن است دارای خواص ضد اضطرابی باشد. به طور سنتی، اسطوخودوس برای اضطراب، آرامش و اسپاسم عضلانی مورد استفاده قرارمی گیرد. روغن اسانس اسطوخودوس می‌تواند به رفع اضطراب کمک کند، همچنین می‌تواند راهی برای تسکین استرس باشد. برای استفاده روغن اسطوخودوس به صورت موضعی، حتماً آن را رقیق کنید. اگر از آن روی پوست استفاده می‌کنید، همیشه آن را در روغن حامل رقیق کنید به این معنی که سه یا پنج قطره از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. سپس، می‌توانید هر زمان که لازم باشد از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای پخش رایحه اسطوخودوس در خانه خود از دیفیوزر یا تنظیم کننده هوا استفاده کنید. احساس بو با روشی که مغز شما اضطراب، استرس و درد را پردازش می‌کند، گره خورده است و استفاده از دیفیوزر راهی عالی برای کسب فواید روغن اسطوخودوس است. دیفیوزرهای عصبی بهترین نوع برای درمان مواردی مانند سوزش پوست و درد هستند زیرا آنها سریعاً بدون تغییر ترکیبات شیمیایی روغن، مولکول‌ها را پراکنده می‌کنند. دیفیوزرهای اولتراسونیک برای رفع اضطراب و بی خوابی مفید هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره روغن ضروری را در یک محفظه جداگانه با آب مخلوط کنید.

نقش تغذیه در ابتلاء به آلزایمر

عوامل متعددی در تقویت عملکرد شناختی مغز با افزایش سن دخیل هستند. یکی از این موارد فعالیت بدنی منظم و کاهش وزن است و عامل مهم‌تر تبعیت از رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای نقش مهمی در افزایش عملکرد شناختی مغز دارد. رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، غلات سبوس‌دار، حبوبات، ماهی همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد. آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که حافظه، افکار، مهارت‌های کلامی و قضاوت، درک مطلب و به طور کلی عملکرد شناختی بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود. گرچه قربانیان زوال عقل عمدتاً سالمندان هستند؛ ولی این عارضه یک بخش طبیعی از پیری نیست. حدود پنج درصد از مبتلایان به آلزایمر در دهه چهل و پنجاه سالگی علائم اولیه را نشان می‌دهند.

پنج تاکتیک برای دریافت ویتامین دی بیشتر

از مزایای بی نظیر ویتامین D می‌توان به بهبود عملکرد سیستم ایمنی، خلق و خوی و استخوان‌های قوی اشاره کرد. متأسفانه ویتامین D یکی از ویتامین‌های گریزان است که در غلظت‌های زیاد در بسیاری از غذاها یافت نمی‌شود، و بسیاری از مردم از یک فرصت بزرگ برای دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض آفتاب، غافل می‌شوند، زیرا تمام روز در محیط کار خود مانده‌اند. بنابراین، کمبود ویتامین D یک مشکل جهانی است. بهتر است قبل از شروع هزینه کردن در مورد مکمل‌ها که ممکن است مؤثر نباشند، این پنج تاکتیک را برای دریافت ویتامین D بیشتر استفاده کنید.

۱ - پنجره دفتر، خانه یا ماشین خود را باز کنید

اینکه پنجره شما UV را مسدود کند یا خیر، بستگی به نوع پنجره شما دارد. طبق گزارش بین‌المللی انجمن ماورا بنفش، پنجره‌های استاندارد اجازه عبور پرتوهای UV-A، اما نه اشعه UV-B را می‌دهند. بیشتر پنجره‌ها در خانه‌ها و ساختمان‌ها به نوعی مانند فیلم با پنجره یا رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند که از عبور هر دو نوع نور UV جلوگیری می‌کند. بنابراین باز کردن پنجره می‌تواند به شما در گرفتن نور بیشتر خورشید کمک کند

۲ -. اولین فنجان قهوه خود را در محیط باز بنوشید

صبح کمی وقت خود را صرف کنید و اولین فنجان قهوه خود را در خارج از خانه بنوشید. نور صبح به همان اندازه نور آفتاب خشن نیست، اما می‌تواند حداقل برخی از ویتامین D شما را از این طریق تأمین کند. صبح‌ها پس از بیدار شدن فواید بیشتری نسبت به جذب ویتامین D خواهید داشت. صرف وقت برای خودتان در صبح، حتی به اندازه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، می‌تواند تأثیر مثبتی در روز شما بگذارد.

۳ - میزان مصرفی گوشت خود را با ماهی جایگزین کنید

طبق اطلاعات بانک اطلاعات مواد غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده، کنسرو ماهی تن، ماهی خال مخالی، ماهی صخره‌ای، ساردین، ماهی شمشیری، ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و ماهی خاویاری دارای غلظت مناسبی از ویتامین دی هستند.

۴ - همه تخم مرغ را بخورید

تخم مرغ یکی از معدود منابع غذایی است که به طور طبیعی حاوی ویتامین D است. شما باید کل تخم مرغ را بخورید: زرده‌ها جایی هستند که ویتامین D در آن زندگی می‌کند. تخم مرغ به تنهایی برای تأمین نیاز روزانه ویتامین D کافی نیست، اما سفیده یک روش سالم و سرشار از پروتئین برای رسیدن به این ویتامین است.

۵ - پیاده روی بعد از ناهار را انجام دهید

به طور یقین قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت نشده برای پوست مضر است، اما بین ایمنی پوست و مصرف ویتامین D توازن ظریف وجود دارد. اکثر مردم در حال حاضر به اندازه کافی آفتاب نمی‌خورند، و ضد آفتاب مانع از جذب شدن نور UV در پوست می‌شود، که به طور متناقضی مسئول سرطان پوست و تبدیل ویتامین D به شکل فعال آن است. از آنجا که بخش اعظم ویتامین D بیشتر افراد در معرض قرار گرفتن در معرض آفتاب است، پیاده روی در هنگام ناهار می‌تواند بیشتر نیازهای ویتامین D را تأمین کند. یک مطالعه انجام شده در انگلیس نشان داد که کمتر از ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب در ظهر برای حفظ مقدار کافی ویتامین D خون در بزرگسالان کافی است. پیاده روی در هنگام ناهار می‌تواند بهترین بلغم را برای شما به وجود آورد؛ زیرا نور آفتاب ظهر از نور صبح قوی‌تر است اما به اندازه نور بعد از ظهر قوی نیست – به این معنی که می‌توانید بیرون بروید و ویتامین D خود را با خطر کمتری از آسیب آفتاب بگیرید.

کد خبر 428504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.