رهنمودهایی برای طراحی خلاقانه شهری

واژه "خلاقیت" در طراحی شهری زمانی معنا پیدا می‌کند که برنامه‌ریزان شهری تصمیم می‌گیرند استراتژی‌هایی را برای زیباتر به نظر رسیدن شهر به کار گیرند و فضاهایی خلق کنند که نه تنها برای کارشناسان فرهنگی بلکه برای ساکنان و تاجران محلی جذاب‌تر جلوه کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خلاقیت در فرهنگ‌های مختلف مفاهیم متفاوتی را در بر می‌گیرد؛ در اروپا خلاقیت یعنی اصیل بودن و این در حالی است که در بسیاری از نقاط جهان واژه خلاقیت به میزان توانایی فرد در تعدد ایده‌ها اشاره می‌کند. در واقع، تقریباً هیچ زمینه مشترکی در تعریف خلاقیت وجود ندارد؛ در استراتژی فرهنگی خلاقیت اغلب به عنوان نماینده‌ای برای نشان دادن اینکه یک شهر تا چه میزان کاربری فرهنگی دارد، عمل می‌کند. طراحی خلاقانه به نفع کاربری اغلب مسئولیتی مخاطره‌آمیز است که به بهبود تولید فرهنگی کمک شایانی می‌کند.

شهرها برای ظهور فرهنگ معاصر به شدت حائز اهمیت است چرا که مکان‌هایی با بیشترین تراکم فضایی و اجتماعی، دسترسی به زیرساخت، تخصص کاری و آزادی فرهنگی به شمار می‌رود. در بریتانیا، تولید فرهنگی به ظهور صنایع فرهنگی که امروزه به صنایع خلاق نیز شهرت دارد منجر شد و پیشرفت تکنولوژی و بازارهای نوآوری را در پی داشت.

با وجود همه تفاوت‌هایی که در مفاهیم "خلاقیت" وجود دارد، اما سوال اینجاست که یک استراتژی موفق در تقویت تولید فرهنگی محلی و خلاقیت چگونه عمل می‌کند و به عبارتی شهر خلاق چه ویژگی‌هایی دارد؟

درک صنایع خلاق

سیاستگذاران شهر خلاق نباید تنها بر دسته‌بندی‌های رایج صنایع فرهنگی، نظیر مد، رسانه و هنرهای زیبا تکیه کنند، در عوض باید کار بین رشته‌ای را برای گسترش رشد احتمالی بین بخشی و درک ملزومات صنایع خلاق در دیگر بخش‌های تجاری را مورد تمرکز قرار دهند. این کار به ایجاد محتوای فرهنگی و رویکردهای جدید برای حل مشکلات شهری می‌انجامد و در نهایت شهری خلاق را برای ساکنان به ارمغان می‌آورد.

جایگزین‌هایی برای فرهنگ

صنایع خلاق ممکن است به طور کوتاه مدت باعث ایجاد شغل و درآمد در میان شهروندان شود که در اینصورت به عنوان ناجی رشد اقتصادی شهری در نظر گرفته می‌شود. سیاستگذاران همیشه باید به طور جدی به این نکته توجه کنند که آیا استراتژی شهری آن‌ها نیازمند منابع فرهنگی است یا باید برای حل مشکلات شهری جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنند.

استفاده از زمین و زیرساخت

برنامه‌ریزان شهری علاوه بر اینکه لازم است از وجود استراتژی‌های کارآمد برای استفاده از زمین و زیرساخت مطمئن شوند، باید متخصصانی خلاق را برای پیاده‌سازی این استراتژی‌ها به کار گیرند. خلاقیت مستلزم وجود فضای تغییرپذیر است و وجود توسعه‌های شهری پرهزینه با امکان دسترسی پایین برای آن اهمیت چندانی ندارد.

تجزیه و تحلیل ذی‌نفعان

به منظور تعیین فعالان فرهنگی محلی و شبکه‌های تولید فرهنگی لازم است ذی‌نفعان با دقت و ظرافت تمام مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. این نکته باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد که کارکنان خلاق با طبقه خلاق در یک طبقه ذی‌نفع دسته بندی نمی‌شوند و باید برای حمایت از آن‌ها روش‌های متفاوتی را در پیش گرفت. در این صورت از نظر مالی و فرهنگی استفاده از منابع فرهنگی موجود بسیار مؤثرتر از جایگزین کردن آن‌ها با شبکه‌ها و زیرساخت‌های تحمیل شده عمل می‌کند.

ذوق پرورش خانه

پرورش خلاقانه خانه یک عنصر حیاتی در حفظ تولید فرهنگی در یک محله به شمار می‌رود؛ در ادبیات شهر خلاق، آموزش اغلب امری پیش پا افتاده در نظر گرفته می‌شود چرا که از نظر بسیاری از منتقدان استعداد خلاقیت اغلب امری ذاتی است و قابلیت آموزش دادن و فراگیری ندارد. آموزش، یادگیری مؤثر و دسترسی به شبکه‌ها و دانش را فراهم می‌آورد و اغلب در مسیر تکامل دانشجویان هنر جایگاه مهمی ندارد. این دانشجویان بیشتر زمان و هزینه‌های خود را صرف فضای استودیوی مدرسه هنر خود می‌کنند و کمتر به آموزش‌های خصوصی و عمومی گرایش نشان می‌دهند.

کد خبر 428487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.