اژه‌ای: اگر ترورهای اول انقلاب نبود، رویکردمان را براساس آموزش می‌گذاشتیم

معاون اول قوه قضائیه گفت: اگر اقدامات دشمنان و ترورهای اول انقلاب نبود، قطعاً رویکرد ما براساس تعلیم و تربیت و آموزش بود اما ناچار شدیم مجازات در نظر بگیریم اما امروز باید به آن رویکرد سابق بازگردیم.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، اظهار کرد: همان طوری که استحضار دارید، انسان از مخلوقات برتر الهی است و همین موجود می‌تواند با زیر پا گذاشتن فرامین الهی و غفلت به اسفل‌السافلین برسد. بنای اسلام بر این است که همه انسان‌ها به کمال برسند، اما متأسفانه تابع شیطان و هوا می‌شویم و مقررات را زیر پا می‌گذاریم و حقوق دیگران را پایمال می‌کنیم، لذا لازم است بعضی از اقدامات بازدارنده برای این افراد در نظر گرفته شود.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی که بر گرفته از نظام وحی است، تلاشش از ابتدا بر این بوده که بیش از آنکه به فکر مجازات باشد، به فکر تربیت باشد اما موضوعاتی به ما تحمیل شد و موجب شده که از این موضوع فاصله بگیریم.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: اگر اقدامات دشمنان و ترورهای اول انقلاب نبود، قطعاً رویکرد ما بر اساس تعلیم و تربیت و آموزش بود اما ناچار شدیم مجازات در نظر بگیریم اما امروز باید به آن رویکرد سابق بازگردیم.

وی اظهار کرد: در جهت اصلاح قوانین و مقررات اقداماتی شد که حتی‌الامکان جمعیت کیفری ما کاهش یافت و این فرصت ایجاد شد که هم بزهکار و هم دستگاه‌ها بتوانند از این قوانین استفاده کنند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: مقرراتی مورد نظر قرار گرفت و دستورالعمل‌های متعددی در نظر گرفته شد و مؤثر هم بود اما این اقدامات کافی نیست. اقدامات زیادی شده اما باید بیشتر استفاده کنیم و رویکرد اصلاح و تربیت را پررنگ‌تر ببینیم.

اژه‌ای گفت: ناگزیر هستیم برای کسانی که فساد می‌کنند، مجازات در نظر بگیریم. یکی از نعمت‌های پروردگار برای ما باب توبه است. آیا در طول این چهل سال ما این باب توبه و فرصت مجدد برای مجرمان را مدنظر قرار داده‌ایم؟ من از رئیس جدید می‌خواهم که برای این فصل راهکاری بیاندیشند.

وی با گرامیداشت یاد شهید لاجوردی، اظهار کرد: شهید لاجوردی در آن شرایط که هر لحظه احتمال شهادت وجود داشت، به امر تربیت و احیای نفس اهتمام داشت و ساعت‌ها با یک مجرم گفت‌وگو می‌کرد و عده زیادی در این رابطه برگشتند و حتی به فیض شهادت نائل شدند.

معاون اول قوه قضائیه خطاب به رئیس جدید سازمان زندان‌ها گفت: وظیفه ما فقط نگهداری از زندانی نیست، بلکه باید به تربیت هم اهتمام ورزید و باید بستری برای اشتغال زندانی فراهم کرد. بیکاری زندانیان بسیار مخرب است و ممکن است فرد به عنصری بدتر از قبل تبدیل شود.

اژه‌ای افزود: ایجاد ساز و کار برای کاستن مشکلات زندانی و خانواده‌اش باید در دستور کار قرار گیرد. بعضی اوقات خانواده زندانی واقعاً مقصر نیست و باید کاری کرد. علاوه بر نگرانی که بابت حبس عزیزشان دارند نباید درگیر مشکلات دیگری هم شوند. در زندان، ما ترتیبی قرار دهیم که زندانی مورد آزار قرار نگیرد و حق او در زندان زیر پا گذاشته نشود.

وی خطاب به رئیس جدید سازمان زندان‌ها گفت: همه ظرفیت‌ها باید احصا شود؛ بسیاری از موضوعات را شما باید منعکس کنید و دادستانی کل کشور به شما کمک کند.

منبع: ایلنا

کد خبر 428442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.