مدعیان بدهی مالی با ریخت و پاش‌های میلیاردی! + سند

در حالی که مدیران ذوب آهن از بدهی‌ها میلیاردی و بودجه کم باشگاه خود صحبت می‌کنند، اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد شرایط سخت اقتصادی چندان هم بر این باشگاه تاثیر نگذاشته و همچنان ریخت و پاش‌ها مالی در آن به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بحث بر سر بودجه باشگاه ذوب آهن از فصل پیش آغاز شد و تنور داغ آن هنوز خاموش نشده است. سعید آذری، مدیرعامل وقت باشگاه نخستین نفری بود که از کاهش بودجه باشگاه ذوب صحبت کرد. آذری قبل از برکناری گفته بود که پیش از شروع فصل و پس از قهرمانی تیم فوتبال این باشگاه در جام حذفی و سوپر کاپ، مجمع کارخانه ذوب آهن در زمان مدیرعاملی احمد صادقی تشکیل و در آن تصمیم گرفته می‌شود که بودجه باشگاه از ۲۵ میلیارد به ۱۲ میلیارد تومان برسد.

آذری گفته بود "اول یا هشتم شدن تیم فوتبال برای کارخانه ذوب آهن فرقی نمی‌کند و گفته‌اند اگر کسی می‌خواهد برای قهرمانی بجنگد، باید از جیب خودش هزینه کند! " مدیرعامل سابق باشگاه ذوب آهن اما چنین تصمیمی را برنتافته و ضمن اعتراض به آن، اعلام کرد بودجه ذوب آهن در ۲ فصل ۲۶ میلیارد کاهش یافته است. در فصل ۹۸_۹۹ نیز قرار بود بودجه باشگاه ورزشی ذوب آهن ۵۰ میلیارد تومان باشد که مجمع ۲۵ میلیارد آن را تصویب کرد اما ظاهراً بعد از رفتن آذری برخلاف مصوبه مجمع پرداختی‌ها به این باشگاه افزایش داشته است.

البته گفته می‌شد آذری در رابطه با حق پخش تلویزیونی و راه ندادن عوامل صدا و سیما به ورزشگاه فولاد شهر با یزدی زاده به مشکل خورد و در نهایت همین اختلافات پس از سال‌ها باعث شد تا آذری اردوگاه گاندوها را ترک کند و از اولین روز شهریور ماه سال ۹۸ سکان مدیرعاملی ذوب آهن در دستان جواد محمدی قرار گیرد. او خیلی زود و در اولین نشست خبری خود مشکلات مالی ذوب آهن را رسانه‌ای کرد.

محمدی با بیان اینکه بودجه تصویبی این باشگاه برای فصل جاری ۲۵ میلیارد بوده (در حالی که سند ذیل که به امضای محمدی نیز رسیده خلاف آن‌را نشان می‌دهد)، گفته بود سعید آذری تیم فوتبال این باشگاه را با مبلغ ۴۵ میلیارد تومان بسته است تا به این ترتیب مدیرعامل پیشین را متهم ردیف اول ناکامی‌ها و مشکلات مالی ذوب آهن در لیگ نوزدهم نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

ماجرای درگیری آذری و سران کارخانه ذوب آهن از کجا شروع شد؟

معمای عجیب ناکامی‌های ذوب آهن؛ چه کسی مقصر است؟

اما اسنادی از باشگاه ذوب آهن به دست ایمنا رسیده که حکایت دیگری از این ماجرا دارد. بودجه پیشنهادی تیم فوتبال بزرگسالان ذوب آهن برای فصل جاری ۴۰ میلیارد بوده است. با این حساب اختلاف میان بودجه پیش بینی شده و هزینه تیمی که سعید آذری آن را بسته تنها ۵ میلیارد تومان بوده خبری از تفاوت ۲۰ میلیاردی نیست!

چند روز قبل یزدی زاده، مدیرعامل کارخانه ذوب آهن در نشست خبری خود ضمن تشکر از اقدامات جواد محمدی گفته بود که او موفق شده ۱۵ میلیارد تومان از مخارج باشگاه ذوب آهن را نسبت به فصل قبل کاهش دهد!

بدهی ۱۰۰ میلیاردی ذوب آهن واقعیت دارد؟

جواد محمدی در مهر ماه سال جاری در نشست خبری خود اعلام کرده بود که ذوب آهن ۲۵ میلیارد تومان بدهی سنواتی دارد در حالی که اسناد نشان می‌دهد تنها ۱۴ میلیارد تومان برای رفع آن بودجه به باشگاه ذوب آهن تعلق گرفته است. مدیرعامل ذوب آهن در جای دیگری از صحبت‌هایش نیز از بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی باشگاه صحبت کرده بود.

آیا بدهی باشگاه ذوب آهن واقعیت دارد؟ یزدی زاده چند روز پیش در واکنش به این موضوع گفته بود: "این بدهی‌ها همین طوری مطرح نمی‌شود و تمامی اینها مستند است. " با این حال اسناد نشان از ریخت و پاش های ذوب آهن دارد که با بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی آن همخوانی ندارد!

رادولوویچ، ۲ تا ۳ برابر گران‌تر از علی منصور!

منصوریان که با ذوبی‌ها درخشش خوبی را در لیگ قهرمانان به ثبت رساند و در فصلی که سرخابی‌ها در مرحله گروهی از دور رقابت‌ها کنار رفتند، با این تیم به یک هشتم نهایی رسید، اما آغاز لیگ نوزدهم برای منصوریان چندان دلچسب نبود. سرمربی سابق استقلال نیم فصل کابوس واری را بر روی نیمکت گاندوها تجربه کرد تا مسئولان این باشگاه اصفهانی تصمیم به برکناری او بگیرند.

با وجود اینکه ادعاهای مسئولان ذوب آهن از مشکلات این باشگاه به گونه‌ای بود که کمتر کسی فکر می‌کرد آن‌ها به سراغ مربی گرانتری بروند، اما میودراگ رادولوویچ گزینه بعدی ذوبی‌ها برای هدایت تیم فوتبالشان بود.

بر اساس اسنادی که در اختیار ایمنا قرار گرفته و نزد این خبرگزاری محفوظ است، رقم قرار داد علیرضا منصوریان دو میلیارد تومان بوده، در حالی که رادولوویچ با ۳۵۰ هزار دلار برای یک فصل و نیم راهی ذوب آهن شده که با نوسانات ارزی چیزی معادل ۴ تا ۶ میلیارد تومان یعنی ۲ تا ۳ برابر مبلغ قرارداد منصوریان برای گاندوها آب خورده است. سوال اصلی اینجا است اگر ذوب آهن از نظر بودجه در مضیقه قرار دارد و بدهکار است، چرا باید سراغ سرمربی خارجی و گران‌تر برود؟

در قرارداد رادولوویچ که پس از ترک ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا، تاکنون حاضر نشده به اصفهان بازگردد، با ذوب آهن نحوه توافق کرده بود که این باشگاه ۲۵ دی ماه ۳۰ درصد از کل مبلغ قرارداد که برابر ۱۰۵ هزار دلار است را به رادولوویچ پرداخت کند. سپس ۷۰ درصد باقی مانده از قرارداد سرمربی از دی ماه به صورت ماهیانه و ۱۶ هزار و ۳۰۰ دلار را در آخرین روز هر ماه از این باشگاه پرداخت شود.

با این حساب اگر پایان کاری ذوب آهن با رادولوویچ را خرداد ماه بدانیم و از حقوق آن صرف نظر کنیم، تیم اصفهانی تاکنون طبق قرارداد باید حقوق ۵ ماه را به حساب سرمربی خود می‌ریخته که به این ترتیب مجموع دریافتی رادولوویچ به ۱۸۶ هزار و ۵۰۰ دلار معادل چیزی در حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

بریز و بپاش در خرید و فروش بازیکنان

مسئولان ذوب آهن در خرید و فروش بازیکنان در نیم فصل نیز دست و دلبازی به خرج دادند! آن‌ها ابتدا عذر ایبا بووی باکر و ماکائولی کریستیانوس که دست پخت سعید آذری برای سبزپوشان اصفهانی بود را خواستند و آن‌ها را از لیست تیم کنار گذاشتند. مبلغ قرارداد این ۲ بازیکن خارجی ۴۲۰ هزار دلار بوده که با دلار ۱۱۷۰۰ تومانی بخشی از آن به حساب‌هایشان واریز شده است.

از سوی دیگر این باشگاه اصفهانی در نیم فصل موفق شد ۳ بازیکن خارجی دیگر را در شرایط سخت ارزی و اقتصادی به جمع گاندوها اضافه کند. بر اساس اسناد، مهدی خلیل، گلر ملی‌پوش لبنانی برای حضور قرضی در یک نیم فصل، ۷۴ هزار دلار خرج بر روی دست سبزهای اصفهانی گذاشته است. به این مبلغ باید هزینه‌ها ۲ بازیکن خارجی دیگر، یعنی دارکو بیدووف با ۴۰ هزار دلار و ایوان مارکوف با ۵۵ هزار دلار که در نیم فصل جذب این تیم شده‌اند را نیز اضافه کرد.

البته بازیکنان دیگری همچون محمدی مهر و… به تیم اضافه شدند و دستمزد آنها نیز باید لحاظ گردد. در مجموع ذوب آهن برای به خدمت گرفتن بازیکنان خارجی در نیم فصل دوم، ۱۶۹ هزار دلار و با توجه به نوسانات ارزی در حدود ۲ میلیارد تا ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تنها برای یک نیم فصل هزینه داشته است.

بیشتر بخوانید:

محمدی صندلی مدیرعاملی را به سلامتی ترجیح می‌دهد؟

آذری و چرایی اسنادی که هرگز رو نمی‌شود!

۲۵۰ میلیون تومان مفت در جیب گیتار زن استقلال!

یکی از اشتباهات عجیب و غریب ذوب آهن که باعث شد تا مبلغ سنگینی را بیهوده از دست بدهند، مربوط به ماجرای جدا شدن امیرارسلان مطهری در نیم فصل از این تیم بود. در حالی که شایعاتی از رفتن مطهری به استقلال به گوش می‌رسید، مدیران ذوب آهن ۵۰ درصد قرارداد او را به حسابش واریز می‌کنند تا مهاجم کارآمد خود را در اصفهان نگه دارند، اما چند روز بعد مطهری با استقلال به توافق رسید و خبر آبی‌پوش شدنش رسانه‌ای شد.

حالا مسئولان ذوب آهن متوجه بندی در قرارداد مطهری شدند که اگر ۶۰ درصد و نه ۵۰ درصد مبلغ قرارداد خود را دریافت کند، نمی‌تواند از این تیم جدا شود. پس بلافاصله مسئولان باشگاه ذوب آهن دست به کار می‌شوند و ۱۰ درصد دیگر میزان قرارداد را به حسابش واریز می‌کنند تا او را بازگردانند، اما متوجه می‌شوند پرداخت این ۱۰ درصد تغییری در روند ماجرا ایجاد نمی‌کند. آن‌ها تنها مبلغی اضافی را پیش کش مهاجم استقلال کرده‌اند.

مبلغ قرارداد مطهری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که پس از دریافت نیمی از آن یعنی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در نیم فصل، ۲۵۰ میلیون تومان اضافی را نیز بر روی اشتباه عجیب و غریب تیم سابق خود، ذوب آهن به جیب می‌زند.

به گزارش ایمنا، شرایط سخت اقتصادی حاضر که هیچ باشگاهی از ترکش‌هایش در امان نمانده، قطعاً به سراغ اردوگاه گاندوها هم رفته، اما مخارجی که در این باشگاه کنترل نمی‌شود با ادعاهای بدهی‌ها میلیاردی مدیران ذوب آهن همخوانی ندارد.

شاید باید پرسید اصرار مدیرعاملان فعلی و قبلی ذوب آهن برای نشان دادن اوضاع نامناسب مالی در این باشگاه چیست؟ چه کسی پاسخگوی خرج‌های بیهوده‌ای است که در فصل اخیر به وفور در این تیم اصفهانی دیده می‌شود؟ موضوع قابل تأمل اینکه تمام اعضای فعلی هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن در دوره آذری حضور داشته‌اند و آذری در هیئت مدیره حضور نداشته و تنها به عنوان مدیرعامل مجری مصوبات هیئت مدیره بوده است!

کد خبر 428413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.