کاشت ۴۲ هزار اصله درخت در اراضی کشف‌رود مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از کاشت ۴۲ هزار اصله درخت در اراضی کشف رود خبر داد.

به گزارش ایمنا، مهدی یعقوبی در خصوص اقدامات انجام شده در کشف رود، اظهار کرد: بر اساس دستور استاندار، شهرداری مشهد از ۲۰ آبانماه ۹۸ به عنوان مدیریت واحد ساماندهی کشف رود، عهده دار مسئولیت ساماندهی و بهسازی ۸۱ کیلومتر از رودخانه کشف‌رود حدفاصل محدوده غربی حوزه استحفاظی شهر مشهد تا پنج کیلومتر بعد از چرم‌شهر شده است که در این خصوص مدیریت شهری اقدام به تهیه شرح خدمات جهت به کارگیری مشاور مادر برای تدقیق و به روز آوری مطالعات بوده که در حال انعقاد قرارداد است.

وی افزود: با پیگیری شهرداری مشهد و اقداماتی که شرکت شهرک‌های صنعتی استان انجام داده، فاز یک تصفیه خانه چرم‌شهر در اسفندماه ۹۸ به بهره برداری رسید و فاز دو آن نیز در ماه آینده به بهره برداری می‌رسد و این تصفیه خانه با ظرفیت ۳۰ لیتر در ثانیه، مشکل پساب خروجی کارخانجات پوست و چرم مشهد را به طور کامل رفع خواهد کرد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد تصریح کرد: در موضوع تصفیه خانه سپتاژ که مدت زیادی برای شهر مشهد مشکل ایجاد کرده بود نیز با همت شهرداری مشهد پس از انجام مطالعات و آگهی فراخوان به صورت EPC (طراحی، ساخت و بهره برداری)، عملیات اجرایی آن با اعتبار ۷۴ میلیارد تومان از ماه جاری در حال انجام است و این تصفیه خانه با مساحت هشت هکتار و با ظرفیت ۳۰ لیتر در ثانیه در محل تصفیه خانه اولنگ قرار دارد.

وی گفت: تصفیه خانه طبرسی شمالی و کالورت التیمور که یکی دیگر از تصفیه خانه‌های شهر مشهد است و بر اساس مطالعات شده در مرحله انتخاب سرمایه گذار قرار دارد.

یعقوبی در خصوص ساماندهی ۱۱۵ هکتاری بستر کشف رود، گفت: شهرداری مشهد به طور همزمان در حال ساماندهی بستر و مسیر رودخانه کشف رود است که محدوده کلات - خین عرب به طول چهار و نیم کیلومتر و محدوده قازقان-احمدآباد به طول یک و نیم کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فضای سبز موجود در کشف رود ۱۸۰ هکتار بوده، گفت: در حال حاضر ۷۰ هکتار توسعه فضای سبز جدید با ۴۲ هزار اصله درخت در اراضی مازاد بر بستر رودخانه در نظر گرفته شده است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان اینکه برای حفاظت از مسیر رودخانه نیز قطعات نیوجرسی و دیواره‌های خود ایستا در نظر گرفته شده است، گفت: به جهت عدم تردد افراد سودجو به جاده‌های اختصاصی، ۲۳۰۰ قطعه بتنی (نیوجرسی و دیواره‌های خود ایستا) در حال نصب است که طبق هماهنگی با بخشداری‌ها، اداره راه و ترابری و شرکت آب منطقه‌ای، امکان دسترسی به مسیرهای مجاز فراهم خواهد شد و دسترسی‌های غیر قانونی و غیر مجاز نیز مسدود می‌شود به طوری که امکان تردد غیر مجاز به جاده‌های اختصاصی وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه با نصب این قطعات امکان نصب موتور تلمبه، برداشت غیرقانونی ماسه، تخلیه غیرقانونی نخاله و تصرف بستر به حداقل خواهد رسید، افزود: در همین راستا با هماهنگی دادستانی مشهد تابلوهایی به منظور هشدار و اطلاع رسانی به عموم مالکین و مجاوران تهیه شده و در حال نصب می‌باشد تا از تخلیه نخاله و برداشت غیرقانونی فاضلاب برای کشاورزی و محصولات آن جلوگیری به عمل آید.

یعقوبی با بیان اینکه ساماندهی و بهسازی رودخانه در کال زرکش که از سرشاخه‌های کشف رود است با مبلغ ۱۴ میلیارد تومان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون برای ساماندهی کشف رود، شهرداری مشهد حدود ۱۰۴ میلیارد تومان انعقاد قرار داد ظرف مدت شش ماه انجام داده است که این میزان اقدامات، چندین برابر حجم تعهدات و اقداماتی است که در طول ادوار گذشته در ساماندهی کشف رود تخصیص داده شده است.

وی گفت: از ابتدای شکل گیری این پروژه نیز عده‌ای سودجو و فرصت طلب اقدام به برداشت غیرقانونی فاضلاب به وسیله موتور پمپ‌ها از کشف رود کرده و کشت و کار کرده اند که اخطاریه‌های لازم به این دسته از متخلفین داده شده و امیدواریم به زودی با هماهنگی دستگاه‌های قضا تمامی موتور پمپ‌ها جمع آوری شود.

کد خبر 428386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.