نوین‌سازی نظام مبادله مالی، لازمه توسعه شهر هوشمند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد نوین‌سازی نظام مبادله مالی را لازمه توسعه شهر هوشمند دانست و گفت: بحران ها می توانند فرصت ساز باشند و فرصت تغییر رفتارهای اجتماعی همیشه در آن‌ها شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ در سومین جلسه از سلسله نشست‌های مجازی تحلیل شرایط اقتصادی پسا کرونا با موضوع تغییر شیوه‌های پرداخت و نقش آن در زندگی، توسط شهرداری مشهد اجرا می شود، اظهار کرد: آثار اجتماعی شیوع کووید ۱۹ اجزای مختلفی دارد که برخی از آنها می‌تواند فرصت ساز باشد، البته تعدادی از استارتاپ‌ها و مجموعه‌های خدمات دهنده از این فرصت‌ها استفاده کرده و در این مدت توانستند شکل خوبی به خود بگیرند.

وی افزود: کرونا سبب تغییر رفتارهای بسیاری در جامعه شده که عموماً بیشتر این تغییرات جنبه مثبت داشته، هرچند پیش‌بینی نمی‌شود تمام این تغییرات پایدار باشد و با از سرگیری شرایط عادی در کشور احتمالاً بسیاری از آن‌ها به حالت قبل باز می‌گردد، اما تجربه رفتاری در این حوزه بسیار پر اهمیت بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد ادامه داد: بسیاری از تجاربی که بر اساس تغییرات اجباری در دوره شیوع کرونا تولید می‌شود به عنوان اولین تجربه از یک فرآیند نوین برای مردم احساسات متفاوتی را ایجاد می‌کند، اما مهم این است که تابوی موجود در آن تجربه شکسته شده، ضمن احساس کاربرد از فواید و شیرینی‌های آن تجربه، مقاومت افراد جامعه نیز نسبت به ایده‌ها، راهکارها و تکنولوژی‌های نوین شکسته و باعث می‌شود که در دفعات بعد مخاطب به راحتی به استفاده از آنچه پیش از این تجربه کرده سوق یابد و شاید با کوچک‌ترین مشوق به سمت استفاده از ابزارهای نوین حرکت کند.

وی در ارتباط با مصادیق نوآوری در معاملات، افزود: استفاده شبکه کارت‌های بانکی در سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و امروز پیشرفته‌تر از حساب‌های بانکی و بسیار سهل‌الوصول است.

آل‌شیخ افزود: وجود کارت‌های بانکی فراوان در دست تمام افراد جامعه آن را به ابزاری بسیار پرکاربرد و رایج در بین عموم تبدیل کرده و پیشرفت‌های حوزه مالی نیز سبب تسهیل و ترویج بیشتر استفاده از کارت بانکی شده و همین ترویج و تسهیل شاید بزرگترین مانع بر سر جا افتادن کیف پول‌ها و پرداخت‌های الکترونیکی باشد، لذا برای ترغیب و تشویق اصناف و مردم برای استفاده از ابزارهای الکترونیکی باید راهکارهایی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه فرآیند شهر هوشمند، در بخش‌های مختلف خود با حوزه‌های پولی و مالی مرتبط می‌شود، تصریح کرد: در شهر هوشمند اگر امکان مراودات مالی غیرحضوری با ساده‌ترین روش و در دسترس‌ترین ابزارها و ایمن‌ترین راهکارها میسر نباشد، تمام تلاش‌ها و برنامه‌ها به سمت شکست سوق خواهد یافت، اساساً اگر شهروند هوشمند امکان دریافت و پرداخت وجوه خود را بدون نیاز به خروج از خانه و ارتباط چهره به چهره نداشته باشد نمی‌تواند به ارکان شهر هوشمند اعتماد کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: بر اساس ایده تسهیل شرایط باید هر شهروند بتواند با حداقل و در دسترس‌ترین امکانات در اختیار (گوشی موبایل) و بدون نیاز به همراه داشتن ابزارهای اضافی (کارت بانکی) که همواره هزینه نگهداری و دغدغه‌های امنیتی شهروند را بالا می‌برد نسبت به برطرف کردن نیازهای روزمره زندگی شخصی و کاری خود اقدام کند که مجموع این ایده‌ها و نیازها، ضرورت بازنگری در نظام دریافت و پرداخت و اولویت‌های ابزارهای موجود اعم از سنتی و مدرن را افزایش می‌دهد.

بازنگری در نظام پرداخت‌های مالی، تلاش برای تغییر رفتار جامعه

در ادامه این نشست تخصصی «فرامرزی» مدیرعامل فرا بوم در خصوص بررسی راهکارهای گسترش روش‌های پرداخت الکترونیک، اظهار کرد: کرونا فرصتی برای ایجاد تغییرات مثبت و اصلاح ساختارهای اجتماعی به سمت مدرن شدن را برای حاکمیت که ساختارهای سنتی و ناکارآمد خود را اصلاح کرده و برای عموم مردم که از عادات نامناسب به سمت روش‌های مفید و کارآمد تغییر جهت دهند، فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته و به دلیل رعایت‌ نکات پیشگیری از شیوع کرونا ۳۸ درصد شهروندان جهان تمایل جالبی به مبادله مالی به صورت الکترونیک پیدا کردند، افزود: این شهروندان علاوه بر اینکه تمایلی به معامله با پول نقد ندارند حتی از لمس هر ابزار مالی از جمله کارت نیز پرهیز دارند و در واقع از مدل «cashless» به مدل «touchless» تغییر سلیقه داده‌اند در واقع تمایل به استفاده از کیف پول‌های الکترونیک در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

فرامرزی ادامه داد: تنها در یک ماه گذشته رشد ۲۳ درصدی نقل و انتقالات الکترونیکی در کشورهای مختلف ثبت شده است که نشان از افزایش جالب توجه به سمت استفاده روش‌های مختلف پرداخت الکترونیک و غیر نقد را نشان می‌دهد هر چند ابزارهای مختلف در این حوزه چند سال وجود داشته، اما تمایل چندانی برای رایج شدن آن در اجتماع وجود نداشت.

وی تصریح کرد: تغییر دیگری که در پرداخت‌های دیجیتال شاهد آن بوده‌ایم توسعه این مدل به تبادلات مالی بین بیزینسی بوده است؛ تا پیش از این دوره بیشتر پرداخت‌های دیجیتالی در حوزه پرداخت‌های خرد و در حالت «B to C» و تبادل مشتری و بیزینس انجام می‌شد اما در دوره اخیر تمایل بیزینس ها به مبادله الکترونیکی با یکدیگر افزایش یافته است.

مدیرعامل فرا بوم با اشاره به وقایع منفی این تغییرات مانند افزایش آمار تقلب، افزود: به عنوان مثال در کشور چین پرونده‌های فیشینگ به ناگاه از ۱۵۰ هزار مورد به ۵۰۰ هزار مورد جهش داشته یا در کشور آمریکا این پرونده‌ها ۲۲ درصد رشد داشته که این روند افزایش علاوه بر اینکه حضور پررنگ حاکمیت و دستگاه‌های نظارتی را طلب می‌کند نقش تأثیرگذار بلاک‌چین را نیز یادآور می‌شود.

وی در خصوص آمادگی‌های لازم برای تغییرات ناگزیر مالی در آینده، گفت: باید آمادگی لازم را برای تغییرات ناگزیر مالی در آینده نزدیک داشته باشیم، البته می‌توانیم اطمینان داشته باشیم به زودی تبادل پول نقد و چک از حوزه خدمات مالی حذف می‌شود و یا شعب بانک‌ها به تعداد قابل توجهی کم شده و خدمات حضوری آنها کاهش یافته و به سمت مدل‌های الکترونیکی پیش می‌روند، بانک‌ها باید برای تمام این شرایط آمادگی داشته و ابزارهای لازم را مهیا کنند.

فرامرزی اظهار کرد: تغییر برخی ساختارها و جا انداختن ساختارهای نوین مانند EKYC و احراز هویت آسان مشتری دشواری‌هایی داشته و دستگاه‌های مختلفی درگیر آن می‌شوند که سبب عدم رغبت دستگاه دولت برای ورود به این عرصه‌ها شده، اما با شرایط کنونی و اجبار پیش آمده خواه‌ناخواه دولت به سمت اجرای این برنامه‌ها خواهد رفت و همین برنامه‌ها می‌تواند تحولات عظیمی در حوزه تبادل مالی و در حوزه تجارت و اقتصاد سبب شود که در پی آن گسترش ابزارهای الکترونیک را همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به راهکارهای تقویت حوزه تبادل مالی، گفت: به نظر می‌رسد اصلاح نظام کارت‌های بانکی و بازنگری کارمزدهای آن و افزایش هزینه استفاده از کارت شاید اصلی‌ترین راهکار ترغیب و تشویق جامعه برای سوق یافتن به سمت کیف پول الکترونیک تلقی شود.

مدیرعامل فرا بوم تصریح کرد: از جمله راهکارهایی که برای تقویت حوزه تبادل مالی الکترونیک باید در نظر گرفته شود تغییر تمرکز انتقالات مالی از کارت بانکی به حساب بانکی است. یکی از بزرگترین موانع توسعه مدل پرداخت الکترونیک و کاربرد کیف پول‌های الکترونیک حوزه پرداخت‌های کارتی و تصور سهولت آن است.

وی ادامه داد: تهدید کرونا فرصت ارزشمندی به دست داده تا شاخه‌های نوین تکنولوژی مالی مانند کیف پول، KYC، EKYC و بانک‌داری باز نهادینه شده در جامعه گسترش یابد. توسعه این چهار بخش می‌تواند بسیاری از آرزوها و برنامه‌های آتی حوزه تکنولوژی مالی را محقق کند که اگر اینگونه شود دیگر یک مشتری برای هیچ موضوع مالی نیازمند خروج از منزل نیست.

کد خبر 428384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.