چرا اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کردند؟

گزاراشات اخیر سازمان ملل مبنی بر دخالت ایران در حمله به آرمکو، آثار و پیامد مطرح شدن نظرات غیرکارشناسی بر اقتصاد از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۲۴ خردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حادثه آرامکو بهانه تمدید تحریم تسلیحاتی» به بررسی اظهارات اخیر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پرداخت و نوشت: اواخر شهریورماه ۱۳۹۸ و در حالی که تنها چند روز تا سفر رئیس‌جمهور ایران به نیویورک باقی مانده بود، تأسیسات شرکت نفتی آرامکو عربستان در سال ۲۰۱۹ در منطقه بقیق و خریص در شرق این کشور به وسیله پهپاد و موشک‌های کروز مورد حمله قرار گرفت و در اثر آن دو کارخانه این شرکت که یکی از آنها بزرگ‌ترین کارخانه پالایشگاه نفت در جهان است، آسیب دید. در پی این حمله جنبش انصارالله یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت اما ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان گفت، بر اساس تحقیقات اولیه محل شلیک پهپاد یمن نبود. اکنون ایالات متحده در حال افزایش فشار بر کشورهای اروپایی و اعضای دائم شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است و در این شرایط آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی گفته است موشک‌های کروز که سال گذشته در حملات متعددی به تأسیسات نفتی و فرودگاه بین‌المللی در عربستان سعودی از آنها استفاده شد، دارای «منشأ ایرانی» بوده‌اند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حرف‌های سیاسی، تبعات اقتصادی» به بررسی آثار و پیامد مطرح شدن نظرات غیرکارشناسی بر اقتصاد پرداخت و نوشت: این‌روزها بخش‌های مختلفی از اقتصاد کشور در شرایط نابسامانی به سر می‌برد و کارشناسان دلایل متفاوتی را برای این مشکلات مطرح می‌کنند. در این میان نیز فضای مجازی دریچه‌ای برای بیان اما و اگرها بوده و از شهروندان گرفته تا شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی به تحلیل وضعیت بازارها و به طور کلی آینده اقتصاد می‌پردازند. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی از گذشته تا کنون نسبت به اظهارنظرهای غیرکارشناسانه هشدار داده‌اند. به گفته آنها اظهارنظرهای غیرکارشناسانه بازارهای اقتصادی را به بیراهه می‌کشاند و تبعات بی‌شماری را برای کشور همراه خواهد داشت.

کافی است نگاهی صفحات مجازی داشته باشیم آنگاه خواهیم دید که کارشناس و غیر کارشناس مسائل روز اقتصادی را زیر سوال می‌برند و در مورد اما و اگرهای آن بدون توجه به اینکه نظرهای‌شان می‌تواند چه پیامدی را برای بازار مورد نظر داشته باشد به بحث و بررسی می‌پردازند. اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان بارها خطر نظرات شبه‌کارشناسانه را گوشزد کرده‌اند اما همچنان مسائل روز اقتصادی مورد توجه غیر کارشناسان است. به عنوان نمونه اخیراً محسن رضایی در توئیتی نوشته بود: «نقدینگی را به سوی تولید هدایت نکردند مار اژدها شده در بورس سر از بازار ارز و طلا و زمین و ساختمان درآورده است.» البته واکنش نسبت به روند بازار سرمایه مسئله تازه‌ای نیست و از زمان رونق گرفتن این بازار بسیاری از فعالان سیاسی واکنش‌های متفاوتی را درباره رشد شاخص بورس نشان می‌دادند، این در حالی است که تحلیلگران اقتصادی معتقد بودند اینگونه اظهارنظرها و به راه افتادن جوّ روانی منفی می‌تواند جذابیت بازار بورس را کاهش دهد و در آن صورت خروج نقدینگی را خواهیم داشت و اگر این حجم از نقدینگی جذب هر بازاری شود قطعاً فاجعه‌ای در اقتصاد به وجود خواهد آمد.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کردند؟» نوشت: در چنین روزی در سال ۹۲ حسن روحانی توانست با اخذ بیش از ۱۸ میلیون رأی بالاتر از محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، محسن رضایی، علی‌اکبر ولایتی و محمد غرضی به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور ایران انتخاب شود؛ انتخابی که اگر حمایت اصلاح‌طلبان را با خود نداشت هرگز محقق نمی‌شد، زیرا پایگاه سیاسی روحانی از ابتدای انقلاب و در همه ادوار، اصولگرایی بوده است و بخش قابل توجه رأیی که در سال ۹۲ به دست آورد، از سبد رأی اصلاح‌طلبان بود. نیروهای اصلاح‌طلب در سال ۹۲ در ابتدا یک‌سره بر حمایت از اکبر هاشمی‌رفسنجانی سرمایه‌گذاری کرده بودند تا آنکه در اتفاقی عجیب او که هم‌زمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. پس از آن اصلاح‌طلبان بر دو گزینه متمرکز شدند؛ نخست محمدرضا عارف که روزگاری معاون اول خاتمی بود و یک نیروی کاملاً اصلاح‌طلب محسوب می‌شد و دوم حسن روحانی که گرچه اصلاح‌طلب نبود، اما رویکردی متعادل در حوزه سیاسی داشت. درنهایت نیروهای اصلاح‌طلب با حمایت شخص سیدمحمد خاتمی از حسن روحانی حمایت کردند و عارف از حضور در انتخابات انصراف داد. این حمایت در سال ۹۶ هم با «تَکرار» خاتمی تکرار شد، اما شرایط در دولت دوم روحانی قدری متفاوت به نظر می‌رسید زیرا از یک‌سو با خروج آمریکا از برجام شرایط داخلی بسیار سخت شد و فشار بر مردم فزونی یافت و از سوی دیگر روحانی هم سعی کرد که خود را از اصلاح‌طلبان جدا کند تا حدی که محمود واعظی، رئیس‌دفتر او، یک‌بار گفت که رأی روحانی مربوط به سبد رأی خود بود و نه حمایت اصلاح‌طلبان. همه اینها در کنار نارضایتی عمومی فشار را بر اصلاح‌طلبان هم زیاد می‌کرد، زیرا مردم تصور می‌کردند مشکلات موجود نتیجه حمایت اصلاح‌طلبان از دولت بوده است و همین موضوع باعث شد که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان اکنون ریزش قابل توجهی پیدا کند. اما آیا همه این گزاره‌ها را می‌توانیم دلایلی بر نادرست‌بودن حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در سال ۹۲ بدانیم؟ و آیا می‌توان شرایط سال ۹۲ را با شرایطی که پس از آن پدید آمد گره زد یا هر موضوعی را باید در ظرف زمانی خودش سنجید؟

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بهبود ۵ برابری بیماران کرونایی با داروی جدید ایرانی» به بررسی آخرین اخبار از شیوع بیماری کرونا در ایران پرداخت و نوشت: نشست تخصصی به‌منظور بررسی نقش داروی رسیژن (داروی ام‌اس) در کاهش مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری با حضور علی اکبر ولایتی رئیس‌بیمارستان مسیح دانشوری، زالی رئیس‌ستاد مقابله با کرونا استان تهران و جمعی از پزشکان و متخصصان این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر ولایتی گفت: تلاش‌های فراوانی برای دستیابی به درمان مناسب و داروی تأثیرگذار شکل‌گرفته و در بیمارستان مسیح دانشوری با همت متخصصان و پزشکان، گام‌های ارزشمندی در حوزه پژوهشی شکل‌گرفته که امیدواریم هر چه زودتر نتایج مثبت آنان در اختیار قرار گیرد و امروز هم قرار است دارویی را برای مقابله با کرونا رونمایی کنیم که می‌تواند نقش مهمی در کاهش مرگ‌ومیر بیماران داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری، وی افزود: یکی از داروهای مورد استفاده، رسیژن است که در درمان بیماران کرونایی اثرگذاری فراوانی داشته و می‌توانیم با استفاده از این دارو تا حدودی با بیماری مقابله کنیم که با کسب مجوز از وزارت بهداشت و رعایت قوانین مربوطه از آن استفاده شده و تا حدود پنج برابر نسبت به قبل بهبودی داشته‌ایم هرچند که باید مطالعات در سطح وسیع‌تری توسعه یابد که با هماهنگی وزارت بهداشت طراحی و اجرا خواهد شد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کارنامه اقتصاد ایران در ۹۸» نوشت: اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۸، برای دومین سال پیاپی در رکود ماند. مرکز آمار عمق این رکود را در سال گذشته معادل منفی ۷ درصد اعلام کرده است. رشد اقتصادی در بخش غیرنفتی نیز به ۰.۶ رسیده است؛ درحالی‌که پیش‌تر برخی دولتمردان پیش‌بینی می‌کردند که بخش غیرنفتی در سال ۹۸ از رکود خارج شود؛ اما فصل چهارم، برخلاف آن پیش‌بینی‌ها پیش رفت. رشد بخش غیرنفتی که در فصل سوم سال گذشته مثبت ۱.۶ درصد شده بود، در فصل چهارم به منفی ۲.۵ درصد رسید تا حجم اقتصاد غیرنفتی ایران منقبض شود. احتمالات گوناگونی برای برهم زدن پیش‌بینی‌ها در فصل زمستان مطرح است؛ افت قدرت خرید و کاهش قدرت بخش خصوصی و فشار بودجه‌ای بر دولت، یک عامل توضیح‌ دهنده است. هزینه مصرف نهایی خصوصی در سال گذشته رشد منفی ۵.۴ درصدی را ثبت کرده است. نا اطمینانی‌های ایجاد شده در پاییز پارسال می‌تواند اثر خود را در زمستان گذاشته باشد. کما اینکه رشد سرمایه‌گذاری که در فصل سوم رشد صفر درصدی را ثبت کرده بود، در فصل آخر سال به منفی ۳.۶ درصد رسید. عامل سوم توضیح‌دهنده، شیوع کرونا در ایران و جهان و اثر آن بر بخش تجارت و خدمات اقتصاد ایران بوده است. اغلب زیر بخش‌های خدمات در زمستان گذشته، رشد منفی را پشت‌سر گذاشتند.

کد خبر 428376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.