ترامپ بازنده اعتراضات آمریکا خواهد بود؟

قتل جورج فلوید، خشم از نژادپرستی و اوضاع بد اقتصادی و سیاست‌های داخلی دولت ترامپ باعث شد ۷۵ شهر آمریکا به میان آشوب کشانده شود. درگیری شدید نیروهای امنیتی با معترضان نیز از دیگر تبعات این نژاد پرستی عیان در آمریکا بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتظار می‌رفت دونالد ترامپ برای بازگشت آرامش به کشور، نقشی التیام بخش را در این ماجرا بازی کند، اما با برخوردی کاملاً نامتعارف، اعتراضات را شورش و غارت نامید. این گفتار نژادپرستانه موجب تشدید اعتراضات و راه پیدا کردن خشونت به آن شد.

ترامپ تهدید کرد که در این تظاهرات از ارتش و نیروهای نظامی استفاده می‌کند، موضوعی که با واکنش جدی جامعه، سیاستمداران‌ آمریکایی و حتی نظامیان ارشد این کشور مواجه شد. کارشناسان معتقدند که موضع‌گیری ترامپ در قبال تظاهر کنندگان و اتخاذ سیاست‌های نژادپرستانه وی تأثیر به سزایی در نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد داشت و به همین دلیل است که ترامپ و استراتژیست‌های دموکرات به دنبال بهره برداری از تظاهرات در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

برخی کارشناسان عقیده دارند که ترامپ عمداً آتش خشم معترضین را شعله‌ور می‌کند تا همانگونه که آشوب‌های گسترده بعد از ترور مارتین لوترکینگ در آوریل ۱۹۶۸ موجب پیروزی نیکسون شد، خود را حافظ نظم و قانون معرفی کرده و آرای سفیدپوستان لیبرال را به دست آورد؛ اما در این میان مدعیان حزب دموکرات نیز در تلاش هستند تا جلوی سو استفاده ترامپ از اعتراضات مردم را گرفته و ضمن همدردی با تظاهرکنندگان بر لزوم حفظ نظم و قانون تاکید کنند.

حدود ۱۵۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و در این فاصله معلوم نیست چه حوادثی رخ دهد، اما فضای تنش‌های سیاسی و اقتصادی گسترده در آمریکا نشان از این دارد که ترامپ بازنده بزرگ انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

حال باید دید اعتراضات نژادی جاری در آمریکا بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری چه تأثیری خواهد گذاشت؟ آیا این اعتراضات باعث شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد شد؟

پیش بینی نتیجه انتخابات آمریکا بسیار دشوار است

علیرضا محرابی، کارشناس روابط بین‌الملل در این باره می‌گوید که پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کار بسیاری دشواری است، زیرا نقطه اوج انتخابات این کشور در ماه اکتبر بوده که در آن زمان تمام سناتورهای آمریکا بر اساس رأی الکترال نظر قطعی خود را اعلام می‌کنند.

به نظر وی باید به این نکته توجه داشت که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مستقیم توسط مردم انتخاب نمی‌شود.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل همان طوری که در رقابت بین "الگور" و "جورج بوش" در سال ٢٠٠٠ تعداد آرای الگور چندین میلیون بیشتر از جورج بوش بود، اما میل سناتورهای آمریکا نسبت به پیروزی بوش بود و به همین دلیل وی رئیس جمهور ایلات متحده آمریکا شد.

به عقیده محرابی "جو بایدن" نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قدرت رقابت با ترامپ را ندارد، زیرا خانواده بایدن همیشه به عنوان نفرات دوم در قدرت حضور داشتند و به همین دلیل ترامپ و هم دموکرات‌ها بخاطر وجود اعتراضات گسترده با چالش‌های زیادی در انتخابات پیش رو مواجه هستند.

وی به پیشنهاد ترامپ مبنی بر مذاکره با ایران اشاره کرده و می‌گوید ترامپ زمانی که از برجام خارج شد گفت باید ایران را سر میز مذاکره بیاوریم. در حال حاضر نیز تلاش می‌کند تا ایران را حتی به صورت نمایشی سر میز مذاکره بکشاند. ترامپ برای مقابله با تندروهای آمریکایی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، ایران را سر میز مذاکره بیاورد، حتی به شهادت رساندن سردار سلیمانی در راستای فشار بر ایران برای مذاکره بود.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: آمریکا همیشه دنبال مذاکره با ایران بوده است. اصولاً دو نوع مذاکره در روابط امور بین‌الملل وجود دارد که یکی از آنها، مذاکره سازش کارانه یا سازش پذیری که در برجام و گفت و گو با تیم ۵+۱ شاهد آن بودیم. ترامپ نیز به دنبال همین نوع مذاکره با ایران بوده که بسیار خطرناک است و نباید به آن تن داد.

ادامه اعتراضات باعث شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد شد

علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است که که اگر روند اعتراضات در آمریکا به همین شکل ادامه پیدا کند باعث شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد شد.

به گفته وی در تمامی انتخابات‌های دنیا، نامزدها دارای پایگاه‌های اجتماعی مخصوص به خود هستند و تحولات جامعه نیز تأثیر به سزایی در شکل‌گیری این پایگاه‌های اجتماعی دارد. به همین دلیل نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز به روند سیر تحولات در این کشور بستگی دارد. اگر روند اعتراضات به همین روال ادامه پیدا کند، اقتصاد آمریکا به شدت با چالش مواجه شده و تعداد بیکاران آن هر روز بیشتر می‌شود و قطعاً ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست می‌خورد.

به عقیده این کارشناس روابط بین‌الملل ترامپ در واکنش به اعتراضات اخیر در آمریکا به انتقاد از تبعیض نژادی پرداخت در صورتی که پشتیبانی از نژادپرستی در سیاست‌های وی کاملاً قابل مشاهده است.

به گفته امیدی در نظرسنجی‌های فعلی، جو بایدن شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد، اما باید به این نکته توجه کرد که تعداد حامیان پنهان ترامپ در آمریکا بسیار زیاد است.

وی با تاکید بر اینکه اعتراضات اخیر و رکود اقتصادی در آمریکا پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را به شدت پیچیده کرده است می‌گوید که جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان رهبر یک جنبش وضعیت کنونی واشنگتن را تغییر دهد.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: ممکن است در انتخابات پیش رو در آمریکا، اتفاق دوره گذشته تکرار شود و نامزد حزب دموکرات مانند هیلاری کلینتون با وجود رأی بیشتر مردمی، انتخابات را واگذار کند؛ زیرا آرای مردمی با الکترو کارت‌ها تناسبی نداشته و علی‌رغم اقبال مردمی بیشتر به کاندیدا در انتخابات، ممکن است بازنده انتخابات شود.

کد خبر 428363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.