زمان‌بندی اجرای پروژه‌های شهری اصفهان در نظارت شورای شهر است

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لیستی از تمام پروژه‌های مندرج در بودجه شهرداری تهیه و مراحل زمانبندی شده آن زیرنظر این کمیسیون بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح‌الله معین شامگاه گذشته (جمعه) در یک گفت‌وگوی برخط با بیان اینکه کمیسیون پایش نظارت و پیگیری شورا هنوز به یک سالگی خود نرسیده است، اظهار کرد: حضور رئیس شورا همراه رؤسای مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های عمران و خدمات شهری شورای شهر در کمیسیون پایش نظارت و پیگیری، این کمیسیون را برای انجام وظایف خود توانمند کرده است.

وی با بیان اینکه وظیفه مهم شوراهای شهر نظارت بر حسن عملکرد شهرداری‌هاست، افزود: زمانی که قوانین کشور تغییر کرده یا مفاد قانون بودجه تصویب می‌شود، این قوانین جدید به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود که نحوه اجرای آن باید تحت نظارت شورای شهر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در سال‌های اخیر اعتباراتی در قالب اوراق مشارکت برای شهرداری‌ها در قانون بودجه کشور پیش‌بینی شده تا شهرداری‌ها بتوانند با فروش آن‌ها در بانک‌ها برای طرح‌های عمرانی خود تأمین اعتبار کنند.

وی اضافه کرد: در کمیسیون پایش نظارت و پیگیری، در قالب این قوانین، نحوه اجرای وظایف شهرداری مورد نظارت قرار گرفته و بررسی می‌شود چه میزان از اعتبارات مورد تصویب مجلس در قالب اوراق مشارکت توسط شهرداری جذب شده است.

معین با بیان اینکه اخذ اعتبار لازم برای خرید اتوبوس و اجرای پروژه خط دوم مترو از جمله مواردی است که کمیسیون مذکور بر آن نظارت کرده، ادامه داد: لیستی از تمام پروژه‌های مندرج در بودجه شهرداری تهیه و روند اجرای آن دنبال می‌شود؛ اینکه تاکنون چه میزان اعتبار جذب شده و پروژه‌ها در چه مرحله‌ای از برنامه زمان‌بندی شده قرار دارند همگی زیر نظر کمیسیون، بررسی می‌شود.

هوشمندسازی به سلامت سیستم شهرداری کمک می‌کند

وی با تاکید بر اینکه رابطه و رانت در تمام دستگاه‌ها وجود دارد و هوشمندسازی در این رابطه وظیفه دارد به سلامت سیستم کمک کند، افزود: سعی شده در شهرداری اصفهان تا حد ممکن ساختار را مکانیزه کرده و محاسبات از این طریق انجام شود.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم سالم سازی شهرداری و عزم شورای شهر برای استمرار اقدامات لازم، گفت: با کاهش اثرگذاری نیروی انسانی و توانمندتر شدن سیستم، بهتر می‌توانیم شرایط مقابله با فساد در شهرداری را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری به‌طور جدی پیگیر گسترش زیرساخت‌های شهرداری هوشمند هستند، اظهار کرد: تاکنون سه مرتبه مسئولان مربوط به هوشمندسازی شهرداری در کمیسیون پایش نظارت و پیگیری حاضر شده و درباره اقدامات خود توضیح داده‌اند.

معین خاطرنشان کرد: در انتخابات شورای پنجم، شفافیت را مطرح و پس از شروع بکار شورا، برای اجرای آن جدیت داشتیم که پخش زنده جلسات شورای شهر و شفافیت مباحثی که برای بررسی مصوبات می‌شود، یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه بوده است.

وی تصریح کرد: اقدامی که مشابه آن در گذشته وجود نداشته و اولین بار در اصفهان اتفاق افتاده، تهیه مجموعه‌ای متشکل از تمامی مصوبات شورای شهر از اولین دوره تاکنون با قابلیت جستجو میان کلمات است که این مصوبات برای عموم مردم در دسترس خواهد بود و شهروندان می‌توانند با بررسی آن‌ها انتقادات خود را به شورای شهر منعکس کنند.

افزایش نرخ عوارض توجیه قانونی و عقلانی دارد

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: میزان عوارض ساخت‌وساز بر اساس درصدی از نرخ زمین و ساختمان محاسبه می‌شود و از آنجایی که ساخت‌وسازها در آن زمین ایجاد ارزش افزوده می‌کنند، عوارضی برای تأمین هزینه‌های شهر وضع می‌شود.

وی با بیان اینکه مبانی و قوانین این افرایش نرخ عوارض در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده و تصمیم نهایی توجیه قانونی و عقلانی دارد، اضافه کرد: چند تن از اعضای شورا طرحی را برای بررسی مجدد این مصوبه ارائه داده‌اند تا به وسیله آن ارزش افزوده ناشی از صدور پروانه ساختمان در مناطق مختلف به گونه‌ای محاسبه شود که اجحافی در حق کسی نباشد.

کد خبر 428362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.