مارموست پیگمه؛ تولد میمون ۱۵ گرمی در باغ وحش وین اتریش

احیای ۸۰ درصد تالابهای کشور، تشکیل فراکسیون محیط زیست در مجلس، مصدوم شدن محیط بان بوشهری در حین مهار آتش سوزی، ابلاغ دستورالعمل قرنطینه حیات وحش به استان ها و تولد کوچکترین میمون جهان در باغ وحش وین را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا می خوانید.

به گزارش ایمنا، نوزاد مارموست پیگمه، گونه‌ای از میمون‌های بسیار کوچک، به جمع حیوانات باغ وحش وین اتریش پیوست. این میمون‌، کوچک‌ترین نوع میمون در جهان به شمار می‌آید. این نوزاد میمون ماه آوریل به دنیا آمده است.

یورونیوز نوشت: مارموست پیگمه همچنین یکی از کوچک‌ترین گونه‌های «نخستی‌سانان» در جهان است که اغلب روی درختان بلند زندگی می‌کند.

این مارموست کوچک ۵ سانتی‌متری در زمان تولد ۱۵ گرم وزن داشت.
فردی مایر، مسئول باغ وحش وین گفت: «جنگل‌های بارانی آمازون زیستگاه این نوع جانوران است و بقای این حیوان به دنبال جنگل‌زدایی‌ها در معرض خطر است.»
مارموست پیگمه به چالاکی ملخ یا دیگر حشرات را شکار می‌کند. به جز حشرات، صمغ درختان منبع غذایی دیگر این میمون بسیار کوچک به شمار می‌آید.

تشکیل فراکسیون محیط زیست

احمد راستینه نماینده مردم شهرستانهای شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل فراکسیون محیط زیست در دستور کار نمایندگان است.
وی افزود: فراخوان طرح ملی مقابله با تونل‌های غارت از برنامه‌های اصلی نمایندگان استان است که در هفته‌ها و ماههای آینده بیشتر به آن می‌پردازیم.

آبگیری ۸۰ درصد تالاب‌های کشور

احمد رضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با بیان این مطلب که ۸۰ درصد تالاب‌های کشور آبگیری شده است، گفت: وضعیت تالاب‌های کشور به واسطه ۲ سال بارش مناسب و اقدامات خوب در استان‌های مختلف شرایط آبگیری تالاب‌ها خوب شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ۸۰ درصد تالاب‌های کشور و ۹۵ درصد تالاب‌های خوزستان به دلیل بارش مناسب آبگیری شده اند.


احیای کامل دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست از احیای کامل دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۶ خبرداد و گفت: در ۶ ماه آینده طرح انتقال آب به اتمام می‌رسد و با انتقال آب، سد پسوه و تصفیه خانه‌های ارومیه و تبریز سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب به صورت دائم وارد دریاچه خواهد شد که با انتقال این آب‌ها، دریاچه در سال ۱۴۰۶ با ۱۴.۷ میلیارد متر مکعب آب به طور کامل احیا خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست پیش بینی کرد کارهای سخت افزاری دریاچه شامل انتقال آب و تصفیه خانه‌های ارومیه و تبریز امسال به اتمام برسد.
کلانتری با اشاره به قول تأمین منابع مالی از سوی دولت گفت: هفته گذشته به دستور رئیس جمهور ۳۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت.
وی افزود: یکی از مهمترین عوامل احیای دریاچه ارومیه کاهش آب کشاورزی است که از هدف ۴۰ درصدی کاهش ۳۶ درصد آن تحقق یافته و بر خلاف تصورات اولیه که گمان می‌شد کاهش آب به کاهش تولید محصول منجر می‌شود، طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۷ درصد تولید محصولات کشاورزی افزایش داشته است.

مصدوم شدن محیط بان بوشهری در حین مهار آتش سوزی

محیط بان احمد رحیمی در هنگام مهار آتش در ارتفاعات گردنه بهمرد دشتستان بوشهر در حین انجام مأموریت از ناحیه دست، پا و چشم دچار آسیب شده و پس از انتقال به بیمارستان و انجام مداوای لازم ترخیص شد.

این روزها که سراسر مناطق طبیعی کشور در آتش می سوزد محیط بانان خط مقدم اطفا حریق در این گرمای طاقت فرسا هستند.

نگران سیستم زباله سوز بیمارستان‌های کرونایی نیستیم

حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: بیمارستان‌هایی که پذیرش بیمار کرونایی دارند، طی سه ماه گذشته به طور مرتب رصد شده است و کارشناسان محیط زیست در این زمینه پایش دائمی انجام می‌دهند و برای امحای پسماندهای بیمارستانی نیز نگرانی نداریم.

وی افزود: اکثر بیمارستان‌ها در استان فارس دستگاه بی خطر ساز زباله و اتوکلاو دارند و پسماندها ضدعفونی می‌شود؛ یکی دو بیمارستان که فاقد تجهیزات است هم از امکانات سایر بیمارستان‌های مجهز به سیستم زباله سوز استفاده می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه در شرایط حاکمیت بیماری کرونا استفاده بی رویه از مواد ضد عفونی کننده جای نگرانی دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از ترکیبات کلر در مواد ضد عفونی پیامدهای منفی برای محیط زیست دارد. به عنوان مثال؛ رها شدن دستکش و ماسک آلوده می‌تواند محیط زیست را بیشتر کند. از سویی مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا می‌تواند فشار بر محیط زیست را برای جبران کاستی‌ها بیشتر کند که این موضوع نیز جای نگرانی دارد.


آتش سوزی کمتر از ۱۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها

عیسی کلانتری با بیان اینکه آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع در شرایط عادی کاملاً طبیعی است، گفت: از ۱۰۰ میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور، کمتر از ۱۵۰۰ هکتار از فروردین تاکنون دچار آتش سوزی شده است.

وی ادامه داد: از نظر اکولوژیک آتش سوزی در جنگل و مراتع بخشی از زندگی جنگل است ولی شایعه پراکنی و بیان اطلاعات غلط اذهان عمومی را متشنج می‌کند و جای نگرانی وجود ندارد.

کلانتری ادامه داد: آتش سوزی در همه جای دنیا وجود دارد و نباید بزرگنمایی کرد. وجود شیشه و پلاستیک در مراتع و جنگل‌ها به شکل ذره بین عمل کرده و عامل آتش سوزی می‌شود؛ دخالت عوامل انسانی در این آتش سوزی‌ها کمتر از عوامل طبیعی است.
کلانتری ادامه داد: ۶۰۰۰ محیط بان و جنگل بان در کشور مسئولیت حفاظت را برعهده دارند.

دستورالعمل قرنطینه حیات‌وحش به استان‌ها ابلاغ شد

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیطزیست گفت: دستورالعمل قرنطینه و بازپروری حیات وحش در استان‌ها تهیه و ابلاغ شده است.

سیامک مسعودی رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید از مرکز تخصصی بازپروری حیات وحش پردیسان گفت: در دستورالعمل قرنطینه و بازپروری حیات وحش، همه گونه‌هایی که در کشور وجود دارد به نوعی دیده شده و برای استان‌ها ابلاغ شده و آنها نیز پیگیر هستند.

وی افزود: ساختار این دستورالعمل در استان‌های گلستان، سمنان و فارس به نوعی آغاز شده البته اکنون تمرکز به ویژه در استان گلستان بر روی پرندگان است که در آن نحوه نگهداری و رها سازی دیده شده است.

مسعودی ادامه داد: در روند انتقال گونه‌های جانوری کلینیک پردیسان برخی باغ وحش‌ها در استان‌ها همکاری می‌کنند همچنین دامپزشکان خوبی از بخش خصوصی در استان‌ها در این زمینه کمک می‌کنند.

کد خبر 428293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.