جامعه را باید به صورت دستوری از خشونت منع کرد

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: قتل رومینا از نوع خشونت فیزیکی و مشهود در جامعه بود در حالی که مواردی از خشونت نامحسوس و زیرپوستی نیز وجود دارد که باید از آن ها جلوگیری کرد از این رو حمایت از زنان در برابر خشونت امری کاملا ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لعیا جنیدی امروز پنجشنبه ۲۲ خرداد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت زنان به دستور رئیس جمهور برای بررسی کارشناسی به کمیسیون لوایح ارسال شده است، اظهار کرد: عنوان این لایحه در ابتدا منع خشونت علیه زنان بود که از سال‌ها پیش در قوه مجریه تنظیم و برای بررسی موارد حقوقی، آئینی و قضائی به قوه قضائیه فرستاده شد که پس از حدود دو سال تغییراتی در آن اعمال شد از این رو با توجه به اینکه لایحه حاصل کار جمعی دو قوه است نیاز بود با همکاری کارشناسان حوزه مطالعات زنان نسبت به تغییرات متن اولیه اصلاحاتی انجام شود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور دستور تسریع بررسی این لایحه در کمیسیون لوایح را صادر کرد از این رو مقرر شد هر گونه پیشرفتی در ۱۵ ماده این لایحه در کمیسیون فرعی حاصل شد مستقیم به کمیسیون اصلی ارسال شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: در حال حاضر این لایحه به طور همزمان در دو کمیسیون فرعی و اصلی توسط تیم‌های کارشناسی، نوشتاری و دبیرخانه بررسی و بر آن اعمال نظر می‌شود.

جنیدی اظهار امیدواری کرد: لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت زنان در برابر خشونت به زودی در کمیسیون لوایح به نتیجه برسد و پس از تصویب در هیأت وزیران به مجلس برود.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اهمیت تصویب لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: آسیب پذیری بانوان همه جای دنیا مشاهده می‌شود، نمونه اخیر در کشورمان، رومینا دختر کم سن و سالی بود که جامعه با خشونت او را از دست داد و نه تنها به خود و خانواده این نوجوان آسیب زد بلکه کل جامعه از این حادثه آسیب دید.

وی ادامه داد: قتل رومینا از نوع خشونت فیزیکی و مشهود بود اما موارد از خشونت نامحسوس و زیرپوستی وجود دارد که باید از آن جلوگیری کرد از این رو حمایت از زنان در برابر خشونت امری کاملاً ضروری است که بسیاری از کشورها اهمیت آن را متوجه شدند.

جنیدی خاطر نشان کرد: طرح این لایحه و حتی عنوان آن در گام نخست مردم را نسبت به وجود خشونت آگاه می‌سازد.

وی با بیان اینکه جامعه باید فرهنگ و اخلاق خود را بازبینی کند، افزود: امروز توقع این است که به صورت دستوری جامعه را آگاه ساخت که نباید خشونت کرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه در لایحه ضرورت وجود مکان‌های امن برای زنان پیش بینی شده است، ادامه داد: اگر مکان‌های امن وجود داشت در خصوص رومینا بازپرس رسیدگی کننده به پرونده این امکان را داشت که وقتی دختر تقاضا کرد او را به مکان امن بفرستد و وقوع چنین فاجعه‌ای را شاهد نباشیم.

جنیدی با بیان اینکه تصویب لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت زنان در برابر خشونت می‌تواند طلایه دار یک جامعه با خشونت کمتر باشد تا گام به گام به هدف اصلی یعنی جامعه عاری از خشونت دست یابیم، تصریح کرد: برای تصویب این لایحه تلاش می‌کنیم که بدون شتابزدگی انجام شود.

دهمین نشست رؤسای کانون‌های وکلای کشور با هدف بررسی مسائل روز این نهاد و اصلاح آئین نامه استقلال این نهاد با حضور علیرضا آوایی وزیر دادگستری، حجت الاسلام محمد مصدق معاونت حقوقی قوه قضائیه، لعیا جنیدی معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و رؤسای کانون‌های وکلای کشور روز پنجشنبه در اصفهان برگزار شد.

کد خبر 428253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.