آب انار را به جای چای سبز بنوشید

باید و نبایدهای تغذیه‌ای بهبود یافتگان کرونا، خواص شگفت انگیز عناب، لزو م نوشیدن آب انار بجای چای سبز، رقیق کردن خون با مصرف گیاهان دارویی و رژیم غذایی تیروئید را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه درخصوص تغذیه بهبود یافتگان کرونا، اظهار کرد: مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ که بهبود پیدا کرده اند، بیشترباید میوه‌ها و سبزیجاتی را مصرف کنند که حاوی ویتامین سی و آنتی اکسیدان‌ها ی مفید هستند و می‌توانند التهاب و عفونت بدن را کاهش دهد.

فرزاد شیدفر، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر در فصل تابستان هستیم و در این فصل طیف وسیعی از میوه‌ها وجود دارد، مصرف میوه‌ها و صیفی جاتی نظیر: گوجه فرنگی، انواع توت، زردآلو و سایر میوه‌های تابستانی علاوه براینکه سیستم دفاعی بدن را بالا می‌برد، سبب افزایش تنوع غذایی و رسیدن مواد مغذی مورد نیاز به این افراد می‌شود.

این عضوهیئت علمی دانشگاه ایران درباره اینکه میوه‌ها گزینه مناسبی برای میان وعده هستند، تاکید کرد: بهتر است این افراد در وعده‌هایی اصلی غذایی حتماً از سبزی و سالاد کاهو بدون سس چرب استفاده کنند.

شیدفر با بیان اینکه لبنیات کم چرب برای این افراد مفید است، افزود: بهبود یافتگان کرونا باید از مصرف مواد غذایی چرب، سرخ کرده، شیرین و شور بپرهیزند، چرا که این افراد دوران نقاهت را طی می‌کنند و بیشتر به استراحت می‌پردازند و مصرف اینگونه خوراکی‌ها موجب افزایش وزن آنها می‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: اضافه وزن و چاقی مقاومت بدن را پایین می‌آورد و باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود، به همین دلیل بهبودیافتگان کرونا باید مراقب باشند که دچار اضافه وزن نشوند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد برای جلوگیری از افزایش وزن و عوارض آن باید فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهند و در طول روز بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه داخل منزل پیاده روی کنند.

این متخصص تغذیه، گفت: از آنجایی که مصرف مواد مغذی و پرهیز ار خوردن غذاهای مضر نقش مهمی در سلامتی افراد دارد و از ابتلاء به انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، این نوع رژیم غذایی برای همه حتی افراد سالم هم توصیه می‌شود، اما بهبودیافتگان کرونا به دلیل پشت سر گذاشتن یک دوره بیماری باید بیشتر به این رژیم غذایی پایبند باشند.

شیدفر اظهار کرد: توجه به تاریخ تولید و انقضای و همچنین پروانه ساخت محصولات غذایی از وزارت بهداشت قبل از خرید و مصرف ضروری است، چرا که رعایت این موارد کیفیت ایمنی مواد غذایی بسته بندی شده را افرایش می‌دهد و باعث می‌شود مواد سالم‌تری وارد بدن شود.

خواص شگفت انگیز عناب

عناب میوه گردویی شبیه به خرما و انجیر است که پزشکان طب سنتی برای درمان بیماری‌های گوناگون از خواص درمانی آن استفاده می‌کنند. این میوه شیرین از نظر متخصصان طب سنتی دارای طبیعتی معتدل است. عناب در طب سنتی به خرمای قرمز یا خرمای چینی معروف است. به گفته محققان طب سنتی عناب باعث بهبود سرطان، تقویت ریشه مو، لطافت پوست، درمان یبوست، کاهش استرس یا اضطراب، ضدافسردگی، درمان بی خوابی، کنترل قندخون، درمان سرماخوردگی، تقویت دستگاه گوارش، حفاظت از کبد، مقاومت در برابر پوسیدگی دندان و حفظ آرامش می‌شود. همچنین برای درمان کم فشاری خون و نازایی افراد هم مفید خواهد بود. ویتامین C، پروتئین، کربوهیدارت، کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فلور و مواد معدنی موجود در عناب باعث درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شود و از آنجایی که چربی موجود در این میوه بسیار کم است برای کاهش چربی و قند خون مفید خواهد بود. متخصصان تغذیه مصرف عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه برای فرد توصیه می‌کنند.عناب دشمن سرطان است؛ چراکه مقدار زیاد ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در آن باعث پیشگیری از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد خواهد شد و رشد سلول‌های سرطانی را متوقف خواهد کرد.

آب انار را به جای چای سبز بنوشید

انار میوه‌ای است که حتی اگر خاصیتی نداشته باشد بازهم در سبد خرید ایرانی‌ها قرار دارد اما بهتر است بدانید انار یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‌هایی است که خداوند برو روی زمین قرار داده است. تحقیقات نشان داده است که انار سه برابر چای سبز، آنتی اکسیدان دارد. لازم به ذکر است که نقش آنتی اکسیدان‌ها، حفاظت از بدن در برابر استرس‌ها، آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی، بیماری قلبی و سرطان‌ها است.

آب انار جلوی تصلب شرایین و بیماری قلبی را می‌گیرد. انار، از کلسترول بد( LDL) در برابر اکسیده شدن محافظت می‌کند. آب انار همانند آسپیرین عمل می‌کند. آب انار از به هم پیوستن پلاکت‌های خونی جلوگیری می‌کند، پس مانع از لخته شدن خون می‌گردد.انار موجب کاهش فشار خون بالا می‌شود. آب انار باعث کاهش چربی خون می‌شود. تحقیقات نشان داده است که اگر روزی سه چهارم لیوان آب انار بنوشید و این کار را مدت ۳ ماه انجام دهید، مقدار اکسیژن بیشتری به قلب می‌رود و باعث سلامتی قلب می‌شود. آب انار، جلوی تخریبات DNA و بیماری‌های حاصل از تخریب آن را می‌گیرد.

آب انار به کاهش خطر سرطان پستان کمک می‌کند. انار از سرطان پروستات جلوگیری می‌کند و یا رشد آن را آهسته می‌کند. از سرطان نیز جلوگیری می‌کند. قند موجود در آب انار همانند قند موجود در آب دیگر میوه‌ها است. از این نظر بیماران مبتلا به دیابت باید در مصرف آن احتیاط کنند و در این مورد با پزشک خود مشورت کنند.

انار، از بی نظمی و اختلال در کار کلیه‌ها می کاهد و به طور کلی ادرارآور است. افرادی که در هفته دو لیوان یا بیشتر آب انار می‌نوشند، احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آنها نسبت به افرادی که در هفته نصف لیوان آب انار مصرف می‌کنند، ۷۶ درصد کمتر است. انار از تعداد کرم‌های روده می کاهد. در هنگام تب، به بیمار، انار یا آب آن را بدهید، چرا که در رفع تشنگی بسیار مفید است. انار برای گلودرد بسیار مفید است. شمایی که سرما می‌خورید، آب انار برای شما دواست.با نوشیدن آب انار، بیماری‌های عفونی را از بدن دور کنید. هسته انار از پیرشدن پوست جلوگیری می‌کند.اگر می‌خواهید جوان بمانید، انار مصرف کنید، زیرا خوردن انار باعث می‌شود که ۶ سال جوان‌تر به نظر آیید.

انار و عسل برای گوش درد مفید است. انار و آب انار برای بهبود بینایی و جلوگیری از ضعیف شدن چشم خوب است. انار از خرابی دندان و لثه جلوگیری می‌کند.آب انار برای صدای گرفته و خشن مفید است. مادران باردار روزانه نصف لیوان آب انار مصرف کنند تا از زود به دنیا آمدن و از صدمات مغزی در نوزاد خود جلوگیری کنند. انار منبع خوب ویتامین‌های A ، E، C، B3 و اسید فولیک، پتاسیم و فیبر است. یک لیوان آب انار، ۴۰ درصد ویتامین سی مورد نیاز روزانه بدن را فراهم می‌کند. انار موجب کاهش استرس و پریشانی ناشی از یائسگی می‌شود. انار موجب هضم بهتر مواد غذایی می‌شود. آب انار برای بهبود اشتها نیز مفید است.

خون تان را رقیق کنید

برخی مواد طبیعی و گیاهی در طبیعت وجود دارد که به کاهش خطر لخته شدن خون کمک کرده و برای رقیق سازی خون مفید است. زنجبیل از خانواده زردچوبه و حاوی سالیسیلات است. این ماده، نوعی اسید مخصوص است که در بسیاری از گیاهان، یافت می‌شود. سالیسیلیک اسید معمولاً در قرص‌هایی مانند آسپرین وجود دارد که می‌تواند در جلوگیری از سکته مغزی و رقیق کردن خون بسیار مؤثر باشد. بنابراین، مصرف دمنوش زنجبیل ممکن است برای رقیق کردن خون بسیار تأثیرگذار باشد. سایر مواد خوراکی حاوی سالیسیلات، آووکادو، برخی انواع توت‌ها و گیلاس هم می‌توانند مانع از لخته شدن خون در رگ‌ها شوند.

دارچین دارای خواص زیادی برای سلامت کلی بدن است.می‌توانید روزانه از دمنوش دارچین مصرف و از غلظت خون، جلوگیری کنید. دارچین به طور گسترده در دسترس بوده و حاوی کومارین است. کومارین، یک ماده شیمیایی است که به صورت ضد انعقاد قوی عمل می‌کند. دارچین را به عنوان رقیق‌کننده خون با احتیاط استفاده کنید. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دارچین در طولانی مدت ممکن است باعث آسیب کبدی شود. یکی دیگر از دمنوش‌های رقیق‌کننده خون، کاسنی است که می‌توانید آن را هم به صورت عرق کاسنی و هم دمنوش مصرف کنید. دمنوش کاسنی علاوه بر رقیق سازی خون می‌تواند سبب تقویت معده و رفع سرفه‌های خشک شود. دمنوش شوید هم رقیق کننده است، اگر چه تأثیر گیاه شوید به عنوان رقیق‌کننده چندان ثابت نشده است؛ اما باید گفت مصرف زیاد آن همزمان با برخی داروها می‌تواند واکنش مثبتی برای رقیق سازی خون، ایجاد کند. چای نعناع برای رفع گرفتگی شکم، رقیق کردن خون، کاهش استرس و بهبود حالت‌های خلقی مفید است. می‌توانید یک فنجان دمنوش نعناع دو تا سه بار در روز مصرف کنید.

رژیم غذایی تیروئید

اگر دچار کم‌کاری تیروئید هستید، این مواد غذایی می‌تواند به شما کمک کند:

- جلبک دریایی: جلبک دریایی به طور طبیعی غنی از ید هستند که برای عملکرد طبیعی تیروئید مورد نیاز است. جلبک دریایی را با سوشی بخورید و یا روی سالاد بریزید.

- آجیل شور: آجیل برزیلی و فندق منبع عالی سلنیوم هستند که به پشتیبانی از عملکرد سالم تیروئید کمک می‌کنند. یک کیسه کوچک آجیل برای روز خود بسته‌بندی کنید.

- ماهی پخته: ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و سلنیوم است که هر دو به کاهش التهاب‌ها کمک می‌کنند. برای دریافت یک دوز مناسب امگا ۳ و سلنیوم، باید چند وعده در هفته از آن میل کنید. ماهی سالمون، تن، میگو و… برای شما مناسب هستند.

- ماست تازه: محصولات لبنی مانند ماست، بستنی و شیر حاوی ید هستند. برای جلوگیری از بزرگ شدن غدد بدن به ید نیاز دارد. به همین هدف خود را با ماست یخ‌زده درمان کنید.

- تخم‌مرغ تازه: تخم‌مرغ حاوی سلنیوم و ید است. حتماً یک تخم‌مرغ کامل بخورید، زیرا زرده بیشترین مواد مغذی را در خود نگه می‌دارد.

- گوشت: انواع گوشت‌ها از جمله گوسفند، گاو، مرغ برای شما مفید هستند.

- سبزیجات: همه سبزیجات.

- میوه‌ها: از جمله انواع توت، موز، پرتقال و گوجه‌فرنگی.

- دانه‌های فاقد گلوتن: برنج، گندم سیاه، کینوا، دانه چیا و دانه کتان.

- نوشیدنی‌ها: آب و سایر نوشیدنی‌های بدون کافئین.

غذاهای فرآوری‌شده مثل هات داگ، کیک، کلوچه و انواع فست فود مواد غذایی است که نباید بخورید و مکمل‌ها مصرف کافی سلنیوم و ید برای سلامت تیروئید ضروری است، اما دریافت بیش از حد از هر دو ممکن است باعث آسیب به بدن شما شود.

کد خبر 428246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.