کرونا چقدر به سازمان تامین اجتماعی ضرر زد؟

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه درآمدهای این سازمان از زمان شیوع کرونا به طور میانگین هر ماه دو هزار میلیارد تومان کاهش یافته، گفت: سازمان تأمین اجتماعی به ذخیره احتیاطی نیاز دارد.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، این مطلب را مصطفی سالاری در یازدهمین نشست دیده‌بان رفاه و تأمین اجتماعی که با موضوع بررسی تأثیر کرونا بر سازمان تأمین اجتماعی و با محوریت مروری بر اقدامات مواجهه با این ویروس در مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، عنوان کرد.

وی با اشاره به مأموریت تأمین اجتماعی در قبال ۴۳ میلیون تحت پوشش گفت: کرونا هم تبعات و اثرات منفی داشته و هم آموخته‌هایی برای ما در بر داشته است.

سالاری با اشاره به آثار مالی متأثر از کرونا گفت: درآمدهای سازمان از زمان شیوع کرونا به طور میانگین هر ماه ۲,۰۰۰ میلیارد تومان به علت امهال های دولت و بیکاری‌ها کاهش داشته است. در هیئت دولت مصوب شد که دولت یک خط اعتباری از طریق بانک مرکزی بابت این کسری در اسفندماه به سازمان بدهد. قرار شد برای فروردین هم ۲,۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان پرداخت شود و خوشبین هستیم این دو موضوع تا دو سه هفته آینده انجام شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: با توجه به منتفی شدن امهال ها از پایان اردیبهشت ماه به بعد، وصول حق بیمه ازاول خردادماه به روال عادی برمی گردد لذا اصولاً با کاهش درآمد کمتری در خرداد به بعد مواجه خواهیم بود گرچه به دلیل آثار کرونا بر فعالیت‌ها و اشتغال، این کاهش درآمد به صفر نخواهد رسید.

آخرین وضعیت ثبت نام شدگان بیمه بیکاری

وی به وضعیت بیمه بیکاری نیز اشاره کرد و گفت: بیماری کرونا، بیکاری گسترده ایجاد کرده است. ۲۲۰ هزار مقرری بیمه بیکاری بگیر در اسفندماه داشتیم که این رقم بدون لحاظ تأثیر کرونا بود. با شروع تعطیلی واحدهای تولیدی، عده‌ای نامنویسی کردند و لیست ۳۷۰ هزار نفری پالایش شده وزارت کار در اختیار ما قرار گرفت.

سالاری ادامه داد: با کسر این اسامی، این رقم به ۲۴۱ هزار مورد کاهش پیدا کرد. عده‌ای هم در دفاتر کاریابی و ادارات کار ثبت نام کرده اند که با محاسبه آنها، لیست بیمه بیکاری بگیران ما به حدود ۲۷۰ هزار نفر رسید. در نام نویسی و ثبت نام بیکار شدگان درسامانه ثبت نام بیکارشدگان ایام کرونا ۶۸۰ هزار نفر برای فروردین بوده است. با پالایش و حذف اسامی شاغلین، این فهرست به ۵۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده و برای اردیبهشت هم پیش بینی می‌کنیم به همین تعداد افراد برسیم.

وی با بیان اینکه بیش از دو و نیم برابر به مشمولان صندوق بیمه بیکاری اضافه شده و صندوق قطعاً از عهده پرداخت مقرری برنمی‌آید گفت: رسیدگی و مذاکراتی در دولت به عمل آمد و مقرر شد که میانگین مقرری بگیران پنج سال قبل صندوق محاسبه شود و پرداخت مقرری برای این تعداد از افراد برعهده تأمین اجتماعی باقی بماند و منابع مازاد بر آن از محل این منابع پرداخت به متقاضیان مازاد بر معوقه معمولی از اول خرداد به بعد تا آخر مهرماه، ۸۵ درصد هزینه از منبع کمکی دولت و ۱۵ درصد از منابع داخلی سازمان پرداخت خواهد شد و بعد از آن، شرایط و روال پرداخت عادی محسوب شود

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: همچنین مقرر شده است برای این سه ماه اول هرکسی اسم نوشته و اشتغال به کار نداشته لیست بیمه اش رد نشده بدون لحاظ سازوکارهای معمول و با شرایط و نرخ خاص تعیین شده، از پرداخت بابت ایام بیکاری کرونا برخوردار گردد.

بررسی چگونگی پرداخت مقرری بیمه بیکاری در ستاد ملی کرونا

سالاری ادامه داد: از خرداد ماه سامانه نام نویسی برای دریافت بیمه بیکاری، ثبت نام و رسیدگی خواهد شد و از این پس طبق روال سابق تقاضای بیمه بیکاری در کمیته مربوطه باید مانند قبل رسیدگی شود و وزارت کار از کلیه امکانات و ابزار کنترلی و نظارتی خود در قانون برای احراز حضور استفاده خواهند کرد.

وی افزود: در واقع از اول خرداد از نظر رسیدگی و سازوکارهای نظارتی به شرایط عادی برمی گردیم وپیش بینی می‌کنیم نهایتاً بعد از پایان اردیبهشت ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر مازاد بر آمارهای قبلی سنوات گذشته متقاضی اخذ مقرری در بیمه بیکاری داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه هزینه‌های درمان ناشی از کرونا در حیطه درمان مستقیم، وضعیت مبهم‌تر است، گفت: در شرایط کرونا، کارکرد ماهانه هزینه مراکز که می‌رسد اعداد تعجب آور هستند. یک روز هزینه کاهش می‌یابد و یک روز هزینه‌ها دو برابر می‌شود. همچنین برآورد پیش بینی اینکه چه میزان از درمان‌های الکتیو ما به ماه بعدی منتقل می‌شود اصلاً آسان نیست.

وی ادامه داد: از وقوع بحران کرونا، کلیه مراکز درمانی ما تابع تصمیمات ستاد کرونا و وزارت بهداشت بودند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به وضعیت درمان غیرمستقیم نیز اشاره کرد و گفت: در حال مذاکره و پیگیری هستیم که اگر قرار است منابعی بابت هزینه‌های درمان کرونا اختصاص یابد، باید علاوه بر وزارت بهداشت، نهادهای دیگر نیز به نسبت تخت‌های بیمارستانی و سهمی که در درمان بیماران کرونایی داشته اند، از آن اعتبار و وجوه بهره مند شوند.

سالاری به نحوه ارائه خدمات در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: هرکس سراغمان آمده کاری نداشتیم که ایرانی و غیرایرانی و بیمه شده یا غیربیمه شده بوده است. در مراکز درمانی سازمان، هرکسی که مراجعه کرد را طبق تصمیم ستادملی کرونا به طور رایگان رسیدگی و درمان کرده اند و قطعاً در توزیع حمایت‌های دولت، نیز مراجع ملی ذیربط براین اساس تصمیم گیری خواهند کرد.

وی به تبعات بلندمدت کرونا نیز اشاره و اظهار کرد: در ادامه راه با احتیاط عمل و جوانب احتیاط را در تصمیم‌های مدیریتی رعایت می‌کنیم.

کد خبر 428220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.