ماسک‌های سازگار با محیط زیست تولید می‌شود

یک استارتاپ سوئیسی سعی دارد نخستین نمونه از ماسک‌های شفاف و سازگار با محیط زیست را به مرحله تجاری‌سازی برساند.

به گزارش ایمنا، یک استارتاپ سوئیسی موسوم به "HMCARE" موفق شده حدود ۱۰۵ میلیون دلار بودجه برای تجاری‌سازی ماسک‌های شفاف و سازگار با محیط زیست جذب کند.

بنیانگذاران این استارتاپ، ایده ساخت ماسک شفاف را با الهام از شرایط کارمندان مراقبت بهداشت مطرح کردند که طی دوره شیوع ابولا در سال ۲۰۱۵، در بیمارستان کودکان کار می‌کردند و با وجود نزدیک بودن به بیماران نمی‌توانستند چهره خود را نشان دهند؛ والدین و نزدیکان بیماران نیز هنگام ملاقات مجبور بودند دو سوم صورت خود را با ماسک بپوشانند.

ماسک‌های شفاف پیش از این هم وجود داشتند، اما این نوع ماسک‌ها، ماسک‌هایی معمولی هستند که داخل آن‌ها بخار ایجاد می‌شود و کاربر نمی‌تواند با آن‌ها، تنفس راحتی داشته باشد.

"تیری پلت"(Thierry Pelet)، مدیرعامل این استارتاپ گفت: ما قصد داریم نخستین نمونه از یک ماسک شفاف را ارائه دهیم که می‌تواند نیازهای یک محیط پزشکی را برآورده کند؛ ماسک باید طوری طراحی شود که تنها هوا بتواند به آن وارد شود و ویروس یا باکتری امکان ورود به آن را پیدا نکند.

پژوهشگران این استارتاپ برای تهیه مواد مورد نیاز این نوع بافت، با مجموعه آزمایشگاه‌های موسوم به "امپا"(Empa) همکاری کردند که مواد مورد نیاز برای پژوهش‌های علمی را تأمین می‌کند. آن‌ها از فیبرهای شفاف استفاده کردند تا ورقه‌های مورد نیاز برای ساخت ماسک را شکل دهند و سپس آن‌ها را به صورت سه لایه درآوردند.

پژوهشگران با این کار توانستند یک ماده انعطاف‌پذیر و قابل تنفس بسازند که تقریباً شفاف است و به یک لیوان یخ زده شباهت دارد؛ آن‌ها نام این ماسک را "هلوماسک"(HelloMask) گذاشته‌اند.

مواد تشکیل‌دهنده این ماسک را می‌توان به صورت انبوه تولید کرد و آن‌ها را مانند پارچه‌های معمولی به شکل ماسک درآورد. در صورتی که هلو ماسک از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز شود، ابتدا برای جامعه پزشکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 428204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.