سیدحسن خمینی نامزد اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ می‌شود؟

افزایش قیمت دلار، وجود نداشتن لیبرال در فضای سیاسی ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۲۲ خردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کره جنوبی بدهکار، متهم التهاب بازار ارز» به بررسی افزایش قیمت دلار پرداخت و نوشت: نرخ دلار روز گذشته در بازار آزاد از ۱۸ هزار تومان عبور کرد؛ همزمان عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از بدعهدی‌های کره‌جنوبی در بازگرداندن منابع ایران و بلوکه‌شدن میلیاردها دلار از ارزهای نفتی ایران در این کشور خبر داد. همتی همچنین کره را تهدید به اقدام قانونی در مراجع بین‌المللی کرد. البته کره تنها کشوری نیست که چنین فشارهایی را به ایران تحمیل می‌کند، تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و حضور کشور ما در لیست سیاه FATF باعث شده تا بسیاری از کشورها، حتی شرکای تجاری بدعهدی‌های خود را به نمایش بگذارند و ذخایر ارزی کشور را تهدید کنند. دیروز در حالی نرخ دلار در بازار آزاد از ۱۸ هزار تومان فراتر رفت که چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود اسکناس‌های ارزی موجود در این بانک به حد بی‌سابقه‌ای در تاریخ رسیده است. حال مشخص نیست که این نهاد پولی چه زمانی قرار است از این ارزها برای بازار سازی ارز و پایین‌آوردن قیمت‌ها استفاده کند. به بسیاری از کارشناسان اقتصادی همچنان بر عقیده پایبندند: تا زمانی که ایران چاره‌ای برای رفع تحریم‌ها و تعامل با سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف جهان نیندیشد، آرامش بازارهای مالی رویایی بیش نخواهد بود.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فحشی به نام نئو لیبرالیسم!» به بررسی وجود نداشتن لیبرال در فضای سیاسی ایران پرداخت و نوشت: نئولیبرالیسم؛ تفکری که معمولاً در فضای سیاسی کشور ما دشنام محسوب می‌شود و از آن برای انگ زدن استفاده می‌کنند که در سال‌های اخیر دستمایه منتقدان دولت روحانی برای حمله به آن شده است. آنها در هر شرایطی که بخواهند به سیاست‌های دولت به‌خصوص در حوزه اقتصاد نقد وارد کنند آن را نئولیبرالیسم خطاب می‌کنند و سیاست‌های اقتصادی دولت را نئو لیبرال می‌دانند. حال سوال اینجاست که نئولیبرال چیست و دارای چه مولفه‌هایی است که در جامعه ما قابل پذیرش نیست و منتقدان دولت آن را به این عنوان خطاب می‌کنند. آیا اصلاً تفکر لیبرالیستی در ایران وجود دارد و نئولیبرالیسم در چه شرایطی دشنام محسوب؟

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیدحسن خمینی نامزد اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ می‌شود؟» به بررسی کاندیداهایی احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: چندی است که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره نامزدهای احتمالی جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ مطرح می‌شود که در آن میان از محمدجواد ظریف تا اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی تا علی لاریجانی به چشم می‌خورد که البته حضور آنها در انتخابات تا این لحظه مورد تأیید قرار نگرفته است. اما در این بین اخیراً یک گزینه دیگر هم مطرح می‌شود و آن سیدحسن خمینی است. اخیراً حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته است: «جریان اصلاحات این تجربه ناموفق را داشته که برای حفظ جناح سیاسی خود از نامزدی استفاده کند که متعلق به خود آنها نیست؛ آنها پاسخی برای هواداران خودشان ندارند که چگونه به کسی رأی دهند که با اصلاحات دمخور نبوده است؛ در نتیجه به نظر می‌رسد که اگر قرار است به صحنه بیایند، با فردی شبیه به خاتمی نظیر سیدحسن خمینی روی کار بیایند… البته نامزدشدن مهم نیست، زیرا هرکسی می‌تواند نامزد شود، مهم رأی‌آوردن است؛ معتقدم که مجلس یازدهم نمونه بارزی از رقابت سیاسی جناح‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل بود؛ به نظرم ما سه نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم داشت که یکی اصلاح‌طلب، یکی مستقل و یکی اصولگراست و همه اینها سعی می‌کنند در یکی از ائتلاف‌های سیاسی با یکی از جناح‌ها پیروز انتخابات شوند؛ در غیر این صورت به نظرم یک جناح سیاسی نمی‌تواند در عرصه رقابت موفق باشد و دولت آینده ائتلافی خواهد بود.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گزارش گرانی مسکن روی میز دولت» به بررسی سیاست‌های دولت در زمینه مسکن پرداخت و نوشت: در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت به ریاست حسن روحانی موضوع افزایش بهای مسکن و اجاره بها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت وی دستور داد کارگروهی متشکل از وزرای امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با مسئولیت معاون اول رئیس جمهور برای بررسی علل و عوامل گرانی مسکن و راه‌حل‌های برون‌رفت از این وضعیت تشکیل شود.

گفتنی است، وضعیت کنونی بازار مسکن مدت‌هاست دستخوش نوسان و افزایش افسارگسیخته شده و بارها و بارها کارشناسان و خبرنگاران گروه اقتصادی روزنامه کیهان نسبت به کمبود واحدهای مسکن در کشور و عدم عرضه خانه به بازار که در نهایت منجر به گرانی کم سابقه قیمت‌ها شده، هشدار داده بودند، اما وزیر سابق راه و شهرسازی - عباس آخوندی- دو سال پیش در مراسم تودیع خود صراحتاً اعلام کرد: افتخار می‌کنم که حتی یک واحد مسکونی هم نساخته‌ام!

این رویکرد البته از همان زمانی که آخوندی می‌گفت: مسکن مهر، مزخرف، شهر برانداز و… است؛ مورد انتقاد روزنامه کیهان بود اما حالا حتی روزنامه آرمان هم که جز حامیان حسن روحانی در انتخابات بود، در این زمینه نوشته است: «مقایسه میزان تولید مسکن در سال ۹۸ با سال ۹۲ نشان از افت ۴۳۰ هزار واحدی تولیدات دارد. در حالی که در این مدت علاوه‌بر رشد جمعیت جوانان زیادی هم تشکیل خانواده داده‌اند و به جمعیت متقاضیان واقعی مسکن اضافه شده‌اند.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روزنه امید به احیای تولید» نوشت: نتایج گزارش شاخص مدیران خرید (PMI) از کاهش تبعات کرونا بر تولید حکایت دارد. شامخ کل اقتصاد در اردیبهشت‌ماه ۱۷. ۵۰ واحد و شامخ بخش صنعت ۲۱. ۶۳ واحد محاسبه شده که نشان‌دهنده رونق قابل‌توجه فعالیت‌های اقتصادی نسبت به فروردین است. البته بخشی از این افزایش مربوط به کاهش زیاد فعالیت‌ها در فروردین‌ماه به‌دلیل ایام نوروز و تعطیلات اجباری بنگاه‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است. اکثر بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در طرح شامخ به‌جز «موجودی مواد اولیه خریداری‌شده» و «میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی»، وضعیت سایر مؤلفه‌های اصلی شامخ اردیبهشت‌ماه را نسبت به فروردین‌ماه بهتر ارزیابی کرده‌اند. مرکز پژوهش‌های اتاق ایران هشتمین دوره شامخ کل اقتصاد را با نشانه‌هایی از امیدواری و خوش‌بینی فعالان اقتصادی به اتمام رکود منتشر کرده است. در این گزارش شامخ کل اقتصاد در اردیبهشت‌ماه ۱۷. ۵۰ واحد محاسبه شده که نسبت به ماه قبل از آن ۹۳. ۷۷ درصد بهبود یافته است. شاخص تولید در بخش صنعت با عدد ۹۲. ۷۱ نشان‌دهنده آن است که با بازگشایی کسب‌وکارها در این بخش و شروع به کار دوباره کارگاه‌های صنعتی، وضعیت تولید صنعت در اردیبهشت‌ماه رونق داشته است. به‌طور کلی اعداد بالای ۵۰ شاخص مدیران خرید نشان‌دهنده رونق و اعداد کمتر از ۵۰ نشانه رکود است.

کد خبر 428176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.