از درخواست‌ برای‌ رفع موانع سرمایه‌گذاری‌ در صنعت ساختمان تا نگرانی‌ از تولید ساعتی

شهردار اصفهان در پنجاه و نهمین نشست هم اندیشی اصفهان فردا با توسعه‌گران شهر و انبوه سازان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این جلسه که بیش از سه ساعت طول کشید، تعدادی از انبوه سازان دغدغه‌های خود را بیان کردند و خواستار رفع مسائل و موانع موجود در مسیر سرمایه گذاری در صنعت ساختمان و ساخت و ساز در شهر شدند.

طرح‌های تشویقی ساخت و ساز باعث دشوارتر شدن فعالیت انبوه‌سازان

حسین گیاه چین، یکی از انبوه‌سازان که با ابراز نگرانی از دشواری تملک زمین برای ساخت و ساز با توجه به افزایش بسیار زیاد قیمت‌ها گفت: در حال حاضر قیمت زمین در شهر دو برابر افزایش یافته و فعالیت انبوه سازان را با مشکل مواجه ساخته است.

وی ادامه داد: طرح‌های تشویقی ساخت و ساز باعث دشوارتر شدن فعالیت انبوه‌سازان شده است، از این رو انتظار داریم در این راستا تمهیدات ویژه‌ای برای این قشر جهت افزایش سرمایه گذاری در شهر در نظر گرفته شود.

گیاه چین تصریح کرد: شهرداری باید در اطلاع‌رسانی طرح‌های ویژه خود به انبوه سازان، اهتمام بیشتری داشته باشد و به سرمایه‌گذاران شهر جهت‌دهی کرده و پروژه معرفی کند تا انبوه‌سازان در جهت رشد و توسعه شهر سرمایه‌گذاری کنند.

تعرفه‌های مصوب ساخت و ساز بر اساس ملاک شاخص بانک مرکزی

«رحمانی» یکی دیگر از سرمایه گذاران از شهردار اصفهان درخواست کرد: تعرفه‌های مصوب ساخت و ساز شورای شهر بر اساس ملاک شاخص بانک مرکزی یا سایر مراجع باشد زیرا ملاک توسعه «ریال» نیست.

تدبیر ویژه مدیران برای زمان صدور پروانه‌های ساختمانی

نوری، از تعاونی نظام مهندسی آموزش و پرورش با بیان اینکه جایگاه تعاونی‌ها در دستگاه‌های دولتی به ویژه شهرداری باید بهتر شود، اظهار کرد: تعاونی‌ها در زمینه صنعت مسکن حرف برای گفتن دارند که در این راستا باید جایگاه آنها در دستگاه‌های دولتی به ویژه شهرداری بهتر شود.

وی افزود: زمان صدور پروانه‌های ساختمانی برای متراژهای بالای چهار هزار متر زمان بر شده که باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

نوری ادامه داد: اینکه تولید مصالح ساختمانی ساعتی شده، باعث نگرانی است، نکته دیگر اینکه نرم‌افزاری شدن انجام امور در شهرداری اقدام خوب، اما زمان‌بر است و باعث مراجعات مکرر می‌شود.

اختیار مدیران مناطق در امور مربوط به ساخت و ساز افزایش یابد

عباس آقا رضایی، انبوه ساز از شهردار اصفهان درخواست کرد: اختیار مدیران مناطق شهرداری در امور مربوط به ساخت و ساز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی معضلی برای فعالان حوزه ساخت و ساز است، تصریح کرد: مُهر فروشی بعضی از مهندسان ناظر جای نگرانی دارد، از این رو پیشنهاد می‌شود در راستای کاهش فرآیندها برای پروانه ساختمانی اقدامات لازم انجام شود.

رضایتمندی سرمایه گذاران از راه اندازی میز خدمت

شیخ سجادیه، یکی از سرمایه گذاران شهر با ابراز خرسندی و رضایت از راه اندازی میز خدمت در مناطق شهرداری گفت: تفاهم نامه‌ای که اردیبهشت ماه امسال بین شهرداری و اداره ثبت جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان قبل از صدور گواهی پایان کار منعقد شد، اقدامی بسیار خوب در جهت تسهیل فرآیندها بود که جای قدردانی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه درآمدهای شهرداری ناپایدار است، برای داشتن یک مدل اقتصادی نمونه و پایلوت در شهر باید اقدامات لازم انجام شود.

مدت زمان پروانه ساختمانی از پنج سال باید بیشتر شود

زارعان، دیگر انبوه‌ساز حاضر در جلسه از فرایند طولانی صدور پایان کار در شهرداری سخن گفت و ادامه داد: مدت زمان پروانه ساختمانی از پنج سال باید بیشتر شود، چرا که ساختمان‌های بزرگ در مدت زمان پنج سال تکمیل نمی‌شود؛ البته باید گروهی کارشناسی در شهرداری ناهنجاری‌ها را بررسی کند.

باید برای انبوه سازان باید امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شود

احمد تولا، دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان اصفهان با ابراز نگرانی از هزینه‌های اداری که به یک پروژه ساختمانی اختصاص پیدا می‌کند و هر روز رو به افزایش است، گفت: بالغ بر یک سوم هزینه یک متر مربع ساختمان، هزینه‌های غیر ساختمانی است و البته این ارقام زمانی دریافت می‌شود که آغاز فعالیت سرمایه گذاران است و باعث می‌شود تمام انرژی آنها تخلیه شود، بنابراین انتظار می‌رود هزینه‌ها به صورت اقساط دریافت شود.

وی خاطرنشان کرد: باید برای انبوه سازان در شهرداری امتیازات ویژه‌ای برای رونق صنعت ساخت و ساز در نظر گرفته شود.

تولا افزود: در برخی کلانشهرها تا ۱۰ درصد تخفیف انبوه‌سازی به انبوه سازان ارائه می‌شود، اما در شهرداری اصفهان به این موضوع توجه نشده است.

کد خبر 428169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.