شهر شبکه‌ای؛ نماد پایداری و زیست‌پذیری در چین

‌ تنسنت، بزرگ‌ترین شرکت اینترنتی در چین، از طرح خود برای احداث شهری اعجاب‌انگیز در حوالی شنژن رونمایی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیر تنسنت گروهی از معماران معروف آمریکایی را به طراحی شهری عظیم در حومه‌های کلانشهر شنژن دعوت کرد، که حاصل تلاش‌های بی وقفه این گروه معماری طراحی کلانشهری به اندازه مرکز منهتن در نیویورک و به مساحت دو میلیون متر مربع بود. شهر فوق که "شهر شبکه‌ای" نام گرفت از مناطق به هم پیوسته تشکیل خواهد شد و ساختمان‌های اداری متعدد، مناطق مسکونی، سالن‌های مخصوص برگزاری رویدادهای مختلف، مراکز تفریحی، پارک‌ها و سواحل مختلف را در بر خواهد گرفت.

معماران آمریکایی برای اینکه به شهر شبکه‌ای هویتی طبیعی ببخشند و مردم را با محیط اطراف پیوند دهند، خانه‌هایی با اندازه‌های مختلف طراحی کرده‌اند که از هر ساختمان بالکنی سبز به سمت بیرون امتداد خواهد یافت و بر چشم‌اندازهای دریایی اطراف اشراف کامل دارد. این خانه‌ها که از یک تا ۳۰ طبقه ارتفاعاتی متفاوت دارد، به وسیله پیاده راه‌هایی مملو از گل‌ها و گیاهان سبز به هم راه پیدا خواهد کرد. مجاورت خانه‌ها، ادارات، مدارس، فروشگاه‌های بزرگ و کوچک، فضاهایی برای استراحت و دیگر امکانات رفاهی در کنار هم باعث می‌شود شهر به طور شبانه‌روزی پویا باشد.

خانه‌ها، خیابان‌ها، فضاهای باز و پارک‌ها همگی برای رضایت شهروندان ساخته خواهد شد و در نتیجه صدا، آلودگی هوا، عبور و مرور وسایل حمل و نقل موتوری و سرعت در بسیاری از خیابان‌های شهر شبکه‌ای هیچ جایگاهی ندارد. محوطه باز دانشگاه شهر انواعی از فضاهای عمومی و امکانات رفاهی را در بر می‌گیرد و از طریق مترو، مسیرهای دوچرخه‌سواری و کشتی‌ها به سایر نقاط شهر متصل می‌شود. دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و حمل و نقل عمومی به عنوان اصلی‌ترین روش‌های تردد در داخل شهر شبکه‌ای در نظر گرفته شده است.

معماران آمریکایی پایداری را به عنوان اصلی‌تری هدف خود در طراحی شهر شبکه‌ای مورد توجه قرار داده‌اند که برای رسیدن به این هدف قرار است پنل‌های خورشیدی بام تمام سازه‌های شهر را در بر گیرد. علاوه بر این، به هر سازه سنسورهایی متصل خواهد شد که عملکرد محیط زیست و احتمال وقوع سیل را به ساکنان هشدار می‌دهد. کاشت درختان مانگرو در تمام خطوط ساحلی شهر و پوشش سبز فضاهای عمومی و خیابان‌ها مانع از وقوع سیل خواهد شد.

کد خبر 428120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.