در روزهای گرم با این غذاها بدن را خنک کنید

مواد غذایی حاوی امگا ۶، آشنایی با خواص شاه توت، پرخوری عصبی در زنان دو برابر مردان، مصرف زیاد شکر مختل شدن مغز و بروز چاقی و خنک کردن بدن با غذاها در روزهای گرم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد مصرف بیش از حد شکر باعث اختلال در عملکرد برخی نورون‌های کلیدی و حساس مغزی شده و همین مساله به تشدید روند چاقی کمک می‌کند. پژوهشگران دانشگاه میشیگان با بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف بیش از حدشکر می‌تواند برخی مدارهای عصبی مغز را مختل کرده و از کار بیندازد. این مدارهای عصبی که وظیفه ایجاد سیری را در انسان بر عهده دارند، در صورت مختل شدن احساس سیرشدن را در فرد ایجاد نمی‌کنند و در نتیجه وی به خوردن ادامه داده و در نهایت چاق می‌شود. محققان ابتدا آزمایش‌هایی را در این زمینه بر روی مگس‌ها انجام داده اند و با توجه به شباهت‌های زیادی نورون‌های عصبی مغز مگس و انسان نتیجه مذکور را تأیید کرده اند. پژوهشگران می‌گویند اختلالی که مصرف بیش از حد شکر در مغز ایجاد می‌کند، می‌تواند پیامدهای خطرناک دیگری هم داشته باشد و منجر به ابتلاء به پارکینسون، سرطان، اختلالات خواب و غیره شود.

آشنایی با خواص شاه توت

طعم شیرین و ملس میوه شاه توت و ارزش غذایی بالایی که دارد باعث شده تا در سراسر جهان مصرف کنندگان زیادی داشته باشد. در طب سنتی سال‌ها از درختان توت به منظور درمان برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و کم خونی و همچنین ورم مفاصل استفاده می‌شود. ۲۴ نوع درخت شاه توت وجود دارد که دارای گونه‌های مختلفی می‌باشند، رایج‌ترین نوع آنها شاه توت سیاه، قرمز و سفید بوده که دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن و پوست است. شاه توت دارای خاصیت ضد سرطانی می‌باشد و به منظور پیشگیری از سرطان مفید است. از دیگر خواص شاه توت، خاصیت پیشگیری کنندگی آن از سکته می‌باشد. شاه توت دارای مواد مغذی مهمی است که باعث تقویت بدن می‌شوند و بدن رااز علائم سکته نجات می‌دهند، شاه توت باعث بهبود گردش خون می‌شود، خاصیت بهبود دهندگی گردش خون در شاه توت به دلیل وجود رزوراترول در آن است که هم در برگ و هم در میوه شاه توت وجود دارد.

شاه توت باعث تصفیه خون می‌شود و باعث می‌شود تا خون کثیف به راحتی از بدن خارج شود. مصرف روزانه شاه توت برای خروج سموم از بدن بسیار مناسب است. ز دیگر خواص شاه توت می‌تواند به سلامت کلیه‌ها اشاره کرد، مواد مغذی که در شاه توت وجود دارد باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها شده و باعث می‌شود تا کلیه‌ها از مشکلات خطرناک دور شوند و نجات یابند. دیگر قسمتی از بدن که شاه توت برای آن مفید می‌باشد، کبد است. شاه توت باعث مهار بسیاری از سمومی می‌شود که وارد کبد می‌شوند به همین دلیل باعث پیشگیری از بروز خیلی از بیماری‌ها در بدن می‌شود. ویتامین A یکی از ویتامین‌های ضروری برای سلامت چشم می‌باشد که در شاه توت به میزان بالایی وجود دارد. افرادی که بیشتر وقت خود را در مقابل رایانه می‌گذرانند بهتر است برای پیشگیری از ضعف و خستگی چشم از شاه توت مصرف کنند. آب شاه توت یا خود آن باعث تقویت بینایی شده و فشار چشم‌ها را کمتر می‌کند.

پرخوری عصبی در زنان دو برابر مردان

یک متخصص داخلی با اشاره به اینکه پرخوری عصبی (بولیمیا) در زنان دو برابر مردان است و از مشکلات و مسائل روانی مانند اعتماد به نفس پایین، اضطراب و افسردگی نشأت می‌گیرد، اظهار کرد: کسانی که در خانواده آن‌ها یک نفر مبتلا به اختلالات تغذیه دارند چهار برابر احتمال ابتلاء به پرخوری عصبی در آن‌ها بیشتر است، این مساله به علت ژنتیک یا صرفاً تأثیر محیطی است به خصوص کودکان که تحت تأثیر پدر و مادر هستند و والدین در مورد تغذیه بچه‌ها سخت گیرانه و انتقادی عمل کنند.

صادق راستی، افزود: کسانی که پرخوری عصبی دارند معمولاً توجه زیادی نسبت به خوراک و ظاهر و شکل بدنشان دارند، فرد در این شرایط دائماً از اینکه چاق به نظر برسد یا وزنش افزایش پیدا کند می‌ترسد و بیشتر این افراد در واقع از نظر وزن و ظاهر در شرایط متوسطی هستند ولی تصور خودشان بسیار متفاوت است.

وی تصریح کرد: پرخوری عصبی علائم زیادی ندارد ولی فرد معمولاً الگوهای رفتاری مشخصی دارد که می‌تواند نشان دهنده آن باشد، غذا خوردن حتی هنگام عدم احساس گرسنگی، ادامه دادن غذا خوردن حتی بعد سیر شدن کامل سریع و ناگهانی غذا خوردن، غذا خوردن به‌صورت تنهایی و مخفیانه، احساس شرم و خجالت از حجم یا نوع غذایی که خورده می‌شود، تمایل شدید به ورزش، عدم علاقه به حضور در جمع و ارتباطات اجتماعی از علائم این عارضه است.

این متخصص داخلی، خاطرنشان کرد: سو هاضمه، خستگی، ضعف، اسهال یا یبوست، استفراغ یا گلودرد نیز از دیگر عوارض پرخوری عصبی است. مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان از علائم دیگر بولیمیا است به علت اینکه فرد استفراغ می‌کند و اسید معده مرتباً وارد دهان شده و به دندان‌ها آسیب می‌رساند. این مسئله همچنین باعث بوی بد دهان یا گلودرد هم می‌شود که می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلاء به این بیماری باشد.

وی افزود: به علت اینکه بیمار مبتلا به بولیمیا با استفراغ یا روش‌های دیگر از وارد شدن و جذب مواد مغذی جلوگیری می‌کند، دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌شود. این کمبودها باعث مشکلات پوست و مو مثل خشکی پوست، خشکی مو، شکننده شدن و یا نازک شدن آن‌ها می‌شود.

این پزشک اضافه کرد: استفراغ‌های عمدی مکرر می‌تواند باعث تحریک و التهاب غدد بزاقی شود، با تورم این غدد، صورت پف کرده و گردتر به نظر می‌رسد که یک نشانه از ابتلاء به بولیمیا است و به علت استفاده از داروهای مسهل، عضلات روده دچار آسیب می‌شوند که می‌تواند منجر به یبوست دائم شود.

راستی اظهار کرد: به علت سو تغذیه و نرسیدن مواد مغذی تعادل شیمیایی بدن به هم می‌خورد که باعث خستگی، ضربان نامنظم، آسیب‌های کلیوی، ضعف، اسپاسم و گرفتگی عضلات و تشنج می‌شود.

وی گفت: اختلالات تغذیه ریشه روحی و روانی دارند دوره درمانی بلند لازم دارند و بیمار باید به صورت مداوم برای بهبودش تلاش کند، مهم‌ترین مسئله در درمان بولیمیا درک خود بیمار از وضعیتش و آگاهی داشتن اطرافیانش است به خصوص اینکه بسیاری از بیماران مشکل خود را پنهان می‌کنند و اطرافیان هستند که با مشاهده علائمی که گفتیم باید این مشکل را تشخیص دهند و برای بهبودش اقدام کنند.

مواد غذایی حاوی امگا ۶

انواع مختلفی از اسیدهای چرب امگا ۶ وجود دارد و بیشتر از روغن‌های گیاهی مانند اسید لینولئیک به دست می آیند. اسید لینولئیک در بدن به GLA تبدیل می‌شود. GLA در چندین روغن گیاهی از جمله روغن پامچال شب، روغن گل گاوزبان و روغن دانه انگور سیاه یافت می‌شود. گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، آجیل و دانه نیز منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۶ هستند. با این حال، انتخاب مواد غذایی ارگانیک، فرآوری نشده و غیر اصلاح شده ژنتیکی برای به حداکثر رساندن مزایای بالقوه امگا ۶ نکته‌ای حائز اهمیت است.

مکمل‌های امگا ۶ نیز در دسترس هستند، اما همیشه بهتر است که مواد مغذی مورد نیاز بدن را از طریق منابع غذایی دریافت کنید. نه تنها این اسیدهای چرب امگا ۶، به تأمین چربی‌های ضروری موردنیاز شما کمک می‌کند، بلکه شامل مقدار زیادی از ویتامین‌های مهم، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها نیز هستند. انواع مختلف اسیدهای چرب امگا ۶ عبارتند از: اسید لینولئیک، روغن سویا، روغن ذرت، روغن گلرنگ (گل خشت)، روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، روغن پنبه دانه، روغن سبوس برنج و اسید آراشیدونیک: روغن بادام زمینی، گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی است. غذاهای سرشار از امگا ۶ شامل: گلرنگروغن هسته انگور، روغن آفتابگردان، روغن تخم خرفه، روغن ذرت، روغن گردو، روغن پنبه دانه، روغن سویا، روغن کنجد و عوارض امگا ۶ است.

خنک کردن بدن با غذاها در روزهای گرم

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه در فصل گرما باید از مصرف غذاهای سنگین خودداری کنیم، اظهار کرد: مصرف کاهو، آب دوغ خیار، فالوده سیب و شربت سکنجبین با اشکال مختلف بسیار خوب است.

نعمت الله مسعودی، درباره روش‌های رهایی از گرمازدگی در تابستان، گفت: در طب ایرانی فصول با تقویم جلو نمی‌آید و به اقلیم و آب و هوا گفته می‌شود و تابستان یعنی زمانی که بدن نیاز داشته باشد خود را با تدبیری خنک‌تر کند.

وی ادامه داد: اکنون برای خنک شدن بیشتر از کولر و سیستم‌های سرمایشی استفاده می‌شود اما در قدیم مردم به جای دستگاه‌های خنک کننده با استفاده از مواد غذایی و دارویی تحمل بدن در مقابل گرما را بالا می‌بردند.

این متخصص طب سنتی، تصریح کرد: در فصول گرم و تابستان منافذ بدن باز تر می‌شود و حرارت غریزی تحلیل می‌رود. این موضوع باعث می‌شود که در برخی افراد به ویژه کسانی که تخلخل زیاد و مزاج گرم دارند تحلیل قوا دست بدهد و اگر این افراد گرسنه بوده و همچنین فعالیت داشته باشند طبیعی است تحلیل قوا داشته باشند.

مسعودی خاطرنشان کرد: در تابستان گوارش ضعیف خواهد بود و باید تا جایی که مقدور است در هوای گرم تردد نکنیم و ورزش کردن در اوج گرما خوب نیست و باعث ایجاد گرمازدگی و ضعف قوای بدنی می‌شود.

وی ادامه داد: بهتر است در زمان‌های خنک ورزش کنیم و توصیه به استراحت و خواب قیلوله شده است. باید مواظب باشیم غذاهای سنگین مانند کله و پاچه، حلیم، ماکارانی و آش رشته مصرف نکنیم و بهتر است غذاهای سهم الهضم مصرف شود.

این متخصص طب سنتی، تاکید کرد: خیلی مهم است در تابستان ناهار از صبحانه و شام سبک تر باشد و در ناهار کمتر غذا بخوریم؛ برای نمونه می‌توانیم از سالاد به عنوان یک وعده غذایی در ناهار استفاده کنیم؛ ضمن اینکه مصرف آب دوغ خیار یا خوردن خورشت ماست هم بسیار خوب است.

مسعودی، اظهار کرد: استفاده از ماست همراه کشمش، گردو با ماست و ماست همراه با نعنا یا سبزی‌های دیگر بسیار خوب است؛ ضمن اینکه باید حرارت خون را کمتر کنیم. مصرف کاهو سکنجبین، فالوده سیب، فالوده خیار، آب هندوانه با سکنجبین، خیار با سکنجبین و شربت سکنجبین با فرمول‌های مختلف بسیار خوب است.

وی با تاکید بر اینکه باید در تابستان از مصرف فست فودها به دلیل ایجاد خشکی در بدن پرهیز کنیم، گفت: ترکیب کاهو سکنجبین بسیار خوب است اما باید به این نکته مهم توجه کنیم که حتی در مواد غذایی مفید هم باید تعادل را رعایت کنیم.

کد خبر 428100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.