جلالی: دارایی‌های ملی درحال تغییر ماهیت هستند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دارایی‌های ملی درحال تغییر ماهیت هستند، گفت: در حالیکه ما در گذشته به دارایی فیزیکی (ساختمان و ابینه) و غیرفیزیکی (جمعیت) متکی بودیم امروز با نوع جدیدی از دارایی‌ها سر وکار داریم و آن دارایی‌های سایبری است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان پدافند غیرعامل، سردار «غلامرضا جلالی» روز چهارشنبه در جلسه کمیته پدافند غیرعامل سازمان ثبت احوال کشور که با حضور رئیس سازمان ثبت احوال و جمعی از معاونین و مسئولان این دو سازمان و همچنین مدیران استانی سازمان ثبت احوال کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در پدافند غیرعامل ما چند موضوع اساسی شناخت دارایی‌ها، شناخت تهدیدات، شناخت اثر تهدید و شناخت آسیب‌پذیری‌ها و پیامدهای تهدید بر دارایی‌ها را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه با توجه به رشد فناوری و نقش آنها در ارائه خدمات به مردم، شاهد تغییر و تحول در ماهیت دارایی‌های ملی هستیم، افزود: در حالی که ما در گذشته به دارایی فیزیکی (ساختمان و ابینه) و غیر فیزیکی (جمعیت) متکی بودیم امروز با نوع جدیدی از دارایی‌ها سر و کار داریم و آن دارایی‌های سایبری است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل نمونه بارز این تحولات را در تغییر شکل پول عنوان کرد و توضیح داد: در یک دهه گذشته، پول ما از شکل فیزیکی به پول دیجیتالی تبدیل شده است و لذا صیانت از آنهم متفاوت از گذشته است.

جلالی خاطرنشان کرد: سایبری شدن دارایی‌ها چند ویژگی دارد. نخست اینکه دارایی‌ها سیستمی می‌شوند. این قابلیت دارای برخی محاسن و معایب است. یکی از محاسن این است که تمام سیستم را می‌توان کنترل و پایش کرد. در عین حال ارتباطات سیستمی چند عیب را پدید می‌آورد که یکی از مهمترین آنها وابستگی متقابل بین سیستم‌هاست.

وی با اشاره به اینکه یکی از نمونه سیستمی شدن دارایی‌ها در همین سازمان ثبت احوال قابل مشاهده است، توضیح داد: بخشی زیادی از سامانه‌ها متصل به ثبت احوال هستند و خود ثبت احوال نیز به تعداد زیادی از سامانه‌ها متصل است. در واقع درجه پایداری این سازمان به این برمی‌گردد که چه مقدار وابستگی متقابل زیرساختی قابل قبول و کنترل است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم در مورد مفهوم پدافند غیرعامل در یک سازمان صحبت کنیم در واقع باید میزان وابستگی این زیرساخت را به زیرساخت‌های متصل به آن بشناسیم، تصریح کرد: باید بدانیم در صورت از دست رفتن یکی از این زیرساخت‌ها چگونه می‌توان پایداری دیگر زیرساخت‌ها را تعیین کرد.

جلالی ویژگی دیگر دارایی‌های سایبری را هوشمندی دانست و توضیح داد: هوشمندی یعنی از قابلیت برنامه‌ریزی برخوردار بودن. در واقع میان اجزا قابلیت ارتباطی وجود دارد، اجزا به هم وابسته هستند و دسترسی و کنترل از راه دور مقدور است. همچنین امکان دستکاری اطلاعات نیز وجود دارد.

با افزایش هوشمندی آسیب‌پذیری افزایش می‌یابد

وی با بیان اینکه هرچه هوشمندی سیستم افزایش یابد، آسیب‌پذیری‌های آن نیز افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: مقوله بعدی تهدیدات است که به دو دسته تقسیم می‌شود. یکی انسان ساخت و دیگری طبیعی. تفاوت تهدیدات انسان ساخت با طبیعی نخست این است که انسان عامل آن است و از همین رو خصومت جز ذات این تهدیدات محسوب می‌شود. ماهیت دانشی و تکنولوژیکی نیز دیگر تفاوت آن است. بنابراین تهدیدات دیگر ثابت نبوده و سیال است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با توجه به تغییر ماهیت فناوری‌ها با تغییر ماهیت تهدیدات نیز مواجهیم که به آن تهدیدات غیرنظامی گفته می‌شود.

جلالی با بیان اینکه تهدیدات در سازمان ثبت احوال نیز بیشتر از جنس تهدیدات غیرنظامی است، خاطرنشان کرد: در تهدیدات غیرنظامی چند ویژگی وجود دارد اولین ویژگی ماهیت فناورانه آن است. یعنی اگر می‌خواهید به دنبال تهدید بگردید باید به دنبال تهدیدی از جنس فناوری باشید.

وی ادامه داد: تهدید در ذات فناوری نهفته است و هر فناوری اختلاطی از تهدید و فرصت است. این یعنی نه باید همه آنچه در فناوری را تهدید دانست و نه اینکه آن را دست کم گرفت.

در زیرساخت‌های حیاتی صرفاً باید از فناوری‌های بومی استفاده کنیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه سازمان ثبت احوال هم از دارایی‌های سایبری و هم هویت ملی ما صیانت می‌کند، گفت: بنابراین تهدیدات این سازمان نیز در این دو حوزه تعریف می‌شود.

جلالی با بیان اینکه در برخی مواقع شاهد استفاده از فناوری‌های خارج پایه در سامانه‌ها و زیرساخت‌ها هستیم، تصریح کرد: در سامانه و زیرساخت‌هایی که حیاتی است صرفاً باید از فناوری‌های ایرانی و بومی استفاده کرد. جایی هم که مجبور به استفاده از فناوری خارجی هستیم باید تمهیدات خاص و الزامات ویژه‌ای را در استفاده از آن به‌کار ببریم.

به گفته وی بر اساس معیارهای پدافند غیرعامل، میزان و درجه اهمیت مسئله در سه سطح حیاتی، حساس و مهم طبقه‌بندی می‌شود. وقتی موضوعی حیاتی است از دست رفتن آن حیات، امنیت و موجودیت کشور را به خطر می‌اندازد. بنابراین این بخش باید ۱۰۰% امن بوده و الزاماتی برای آن در این سیستم به وجود بیاید. اگر موضوعی حیاتی تشخیص داده شد به کار بردن سیستم عامل و نرم افزارهای خارجی در آن کاملاً ممنوع می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: موضوع دیگر هویت دیجیتال است. وقتی مبنای خدمات‌رسانی در کل کشور بر اساس احراز هویت است و احراز هویت دیجیتال مبتنی بر احراز هویت واقعی و فیزیکی است می‌توان از این منظر موضوع را مورد توجه قرار داد.

جلالی مهمترین رویکرد پدافند غیرعامل برای سازمان ثبت احوال را در ابتدا پدافند سایبری و محافظت از پایگاه داده‌های هویت ملی کشور دانست و تصریح کرد: اگر اتصال این شبکه در سامانه به سایر شبکه‌ها صورت بگیرد با توجه به ماهیت آنکه شبکه احراز هویت ملی است سطح اهمیت فراتر می‌رود و به سطوح حساس‌تری انتقال پیدا می‌کند زیرا بر دیگر سامانه‌ها نیز اثری جدی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید به طور مستمر روند کاهش آسیب‌پذیری را با هدف برطرف کردن آسیب‌ها در دستور کار قرار دهیم، خاطرنشان کرد: به طور معمول روند نظارت و کنترل، پایش و تأمین امنیت در مورد مراکز با اهمیت بالا صورت می‌گیرد.

جمعیت یکی از پایه‌های قدرت ملی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه هویت ملی و جمعیت مسئله مهمی است که با قدرت ملی نسبت مستقیمی دارد، خاطرنشان کرد: امروز جمعیت ما به سمت کاهش نرخ باروری هدایت شده است که نتیجه آن پیر شدن جمعیت است که بر قدرت ملی ما تأثیر می‌گذارد. این در حالیست که سیاست‌های غرب دقیقاً برعکس نسخه‌هایی است که برای ما می‌نویسند.

جلالی توضیح داد: اروپا در ۱۰ سال اخیر متوجه نزولی شدن نرخ رشد جمعیت بود و از همین رو برای جبران آن از طریق مهاجرت، پشتیبانی از فرزند آوری و سیاست‌های بالادستی مشوق زاد و ولد، به نرخ رشد خود افزودند. این در حالیست که در کشور ما با وجود توصیه‌های مقام معظم رهبری برای رشد جمعیت و نرخ زاد و ولد، هنوز هم سمن‌هایی هستند که برای کاهش و کنترل جمعیت مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه زنگ هشدار کاهش نرخ موالید در کشور به صدا در آمده است، اما متأسفانه برخی از مسئولان همچنان بی‌توجهی می‌کنند، افزود: اینکه صرفاً بگوییم این کاهش نرخ موالید ناشی از بحث‌های فرهنگی است موضوع درستی نیست و مسئولان به ویژه در دولت و مجلس شورای اسلامی باید بسترهای اقتصادی و اجتماعی جهت کمک به رشد نرخ موالید را فراهم آورند اما متأسفانه گاهی عکس این جهت‌گیری در سیاست‌گذاری‌ها دیده می‌شود.

جلالی با اشاره به اینکه در گام اول و دوم انقلاب موتور محرکه به سمت پیشرفت و توسعه جوانان بوده و هستند، ادامه داد: جمعیت پیر و سالخورده هم از نظر سیاسی و امنیتی، هم از نظر اقتصادی و اجتماعی کشور را در آینده دچار چالش‌های جدی می‌کند.

وی هشدار داد: اگر ما ۳۰ سال آینده را با این وضعیت پیش برویم جمعیت ما جمعیتی پیر، سالخورده و غیرکارا خواهد بود این در حالیست که در حال حاضر یکی از مؤلفه‌های قدرت ما همین منابع انسانی جوان است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ابراز امیدواری کرد: مراکزی که در حوزه اصلاح سیاست‌های جمعیتی کار می‌کنند قوانین محدود کننده را اصلاح و سیاست‌های مشوق رشد جمعیت را تدوین و ابلاغ کنند تا خانواده‌هایی با جمعیت بالا مورد حمایت قرار گیرند.

کد خبر 428092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.