۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
اطفای ۲۵۰ حریق در قزوین

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین از انجام ۲۵۰ عملیات اطفای حریق علفزار، علف هرز، باغ و مزرعه از در ۸۰ روز ابتدایی سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش ایمنا، قدیر موسی‌خانی اظهار کرد: از ابتدای سال جدید تاکنون ۲۵۰ عملیات اطفای حریق علفزار، علف هرز، باغ و مزرعه در قزوین انجام شده است.

وی تأکید کرد: بارش فراوان باران و نزولات آسمانی باعث افزایش علف‌های هرز شده و محصولات کشاورزی و باغات به‌ویژه گندم‌زارها را در معرض خطر آتش‌سوزی قرار داده است.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با بیان اینکه گرم شدن هوا یکی از عوامل اینگونه آتش سوزی‌ها است، ادامه داد: متأسفانه گزارش‌ها نشان داده که خطای انسانی دلیل عمده آتش‌سوزی‌ها بوده و به واسطه یک سهل انگاری ساده، فاجعه‌ای بزرگ ایجاد شده است.

موسی‌خانی ادامه داد: پرتاب ته سیگار در بوته و علفزار، ایجاد شعله، از بین بردن علف هرز به روش سوزاندن، آتش زدن ته‌مانده محصولات کشاورزی و رها کردن بطری‌های شیشه‌ای و قوطی‌های فلزی براق در طبیعت، از مهم‌ترین عواملی هستند که به گسترش آتش در محیط زیست دامن می‌زند.

وی گفت: سال گذشته بیش از هزار مورد عملیات اطفای حریق مربوط به علف، علفزار، باغ و خرمن توسط آتش‌نشانان قزوینی در سطح شهر و باغ‌های سنتی برخی از نقاط استان انجام شده که آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به اینکه لازم است همه باغداران و اصنافی که در مجاورت مراتع و زمین‌های غیر محصور استقرار دارند به منظور جلوگیری از سرایت آتش‌سوزی‌های احتمالی و بروز خسارات مالی، نسبت به علف‌زنی و ایجاد مانع در مرز بین باغات و اطراف محل کسب خود اقدام کنند، ادامه داد: برخی از کشاورزان و باغداران برای از بین بردن علف‌های هرز و اقدام به سوزاندن شاخه‌های هرس شده، آن‌ها را آتش می‌زنند که همین موضوع سبب گسترش آتش در دل طبیعت می‌شود.

موسی‌خانی افزود: با برگزاری جلسات مختلف و هماهنگی‌های انجام شده در شهرداری قزوین، تلاش شده تا از بروز خسارت به باغستان سنتی جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت گندم، احتمال وقوع در گندم‌زارها شدت گرفته و لازم است که کشاورزان و مالکین نسبت به ایجاد راه و حریم امن در نقاط مختلف گندم زارها اقدام کند.

منبع: فارس

کد خبر 428046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.