کرونا ۲۰ میلیون شغل را در آفریقا از بین می‌برد!

کووید -۱۹ به طور جدی نرخ بیکاری در سراسر جهان به خصوص کشورهای آفریقایی را افزایش داده است که البته جوانان دو برابر بیش از بزرگسالان در معرض از دست دادن شغل خود در روزهای کرونایی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اتحادیه آفریقا با انتشار گزارشی اعلام کرد که احتمال از بین رفتن حدود ۲۰ میلیون شغل، هم در بخش خصوصی و هم دولتی در قاره آفریقا وجود دارد. در نتیجه امکان دارد هر لحظه جوانان بین ۱۵ تا ۲۴ سال به شورش در خیابان‌ها دست بزنند چرا که موقعیت شغلی این گروه سنی به مراتب بیش از بزرگسالان در معرض خطر است. کمپانی‌های می‌توانند با بررسی انگیزه شورش و درگیری به کاهش اتفاق آن کمک کرده، در نتیجه حفظ و پایداری طولانی مدت تجارت خود را تضمین کنند.

به طور کلی آفریقا جوان‌ترین قاره کره خاکی است که پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۳۰ میزبان یک پنجم نیروی کار جهان و تقریباً یک سوم نیروی کار جوان باشد. اگرچه در هر سال بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون جوان در بخش‌های رسمی و غیررسمی مشغول کار می‌شود، با این حال سالانه تنها حدود سه میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود. در واقع تأثیر مداوم پاندمی کووید -۱۹ این کمبود شغل را با احتمال بیشتری مواجه می‌کند که امکان دارد شورش جوانان آفریقایی را به دنبال داشته باشد.

در این بین جوانانی که در بخش‌های خصوصی مشغول کار هستند، بیش از افرادی که در اداره‌های دولتی فعالیت می‌کنند در معرض بیکار شدن هستند. در آفریقا ۸۵ درصد از بیکاری‌ها و ۹۵ درصد از بیکاری‌های جوانان در بخش غیررسمی اتفاق افتاده است و درآمد جوانان در بخش غیر دولتی به میزان ۸۱ درصد کاهش یافته است.

بیکاری گسترده جوانان منجر به شورش در میان آن‌ها می‌شود

به دنبال گسترش ویروس کرونا، احتمال اینکه جوانان در نتیجه افزایش بی سابقه نرخ بیکاری در ۲۵ سال گذشته هر لحظه در خیابان‌ها تجمع کنند و دست به شورش بزنند وجود دارد. منتقدان بسیاری در این شرایط ایده‌های اغلب متفاوت خود را به اشتراک گذاشته‌اند اما همه آن‌ها بر این واقعیت توافق نظر دارند که بخش بسیار زیادی از افزایش نرخ بیکاری در جوانان به دنبال نابرابری‌های اجتماعی و فساد رخ می‌دهد و در نهایت منجر به بی‌ثباتی و ناامنی در سراسر کشور می‌شود. به عنوان مثال، دسترسی به شغل‌های مطلوب یک خواسته مهم و انگیزه‌ای برای شورش در بین عرب‌ها بوده است.

بخش خصوص نقش مهمی در بیکار شدن جوانان ایفا می‌کند

اگرچه دولت‌ها مسئولیت برقراری صلح، امنیت و توسعه را بر عهده دارند، با این حال بخش‌های خصوصی نیز می‌توانند همچون مکملی برای بخش‌های جامعه شهری و عمومی عمل کنند و از وقوع درگیری و شورش در یک شهر یا کشور جلوگیری کنند. تحلیل مدل‌ها در تمام مطالعات موردی نشان می‌دهد که کمپانی‌ها می‌توانند در ایجاد و حفظ صلح یا کاهش خشونت در جامعه کمک شایانی بکنند. محققان تلاش زیادی کرده‌اند تا چهارچوبی نظری برای تخمین اثرات ناشی از فعالیت در بخش خصوصی بر توسعه صلح و امنیت به وجود آورند.

اثربخشی در پیشگیری از وقوع درگیری و ایجاد صلح از مداخله در عوامل محرک درگیری ناشی می‌شود. عواملی که بدون آن‌ها، هیچ گونه درگیری وجود نخواهد داشت یا به طور قابل توجهی متفاوت با سایر درگیری‌ها است.

نقش رویکرد سیستماتیک در پیشگیری از وقوع درگیری

بدیهی است که هر نقشی در تجارت می‌تواند به عنوان مکملی برای سایر عناصر مربوط به پیشگیری از وقوع درگیری عمل کند و نباید جدا از سایرین در نظر گرفته شود. یکی از کاربردهای مهم رویکرد سیستماتیک برای پیشگیری از وقوع درگیری و ایجاد صلح این است که تأثیر مداخلات از اثربخشی فعالیت‌ها بر محرک‌های درگیری در یک سیستم کشمکشی بزرگ‌تر ناشی می‌شود و ربطی به خوبی ذاتی ناشی از یک فعالیت مستقل خاص ندارد. به عنوان مثال در آفریقا حدود ۹ میلیون نفر از مردم به طور مستقیم و ۵۴ میلیون نفر به طور غیر مستقیم در بخش استخراج معدن مشغول کار هستند. با وجود این بسیاری از فعالیت‌ها در این بخش غیر رسمی است و خارج از یک چهارچوب قانونی اتفاق می‌افتد.

در نتیجه تجارت غیرقانونی مواد معدنی منجر به ایجاد درگیری در جوامع آفریقایی می‌شود. شرکت‌های استخراج معدن در سراسر دنیا تلاش می‌کنند این گونه محرک‌های درگیری را بررسی کنند که البته مداخلات آن‌ها باید با مکانیسم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که فعالیت‌های بخش معدنکاری را رسمی و قانونی می‌کند، تلفیق شود تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

در دنیای پسا کرونا مردم آفریقا بیش از پیش خواهان امنیت شغلی خواهند بود و در نتیجه توسعه مدل‌های تجاری فراگیر که باعث افزایش فعالیت جوانان در اقتصاد رسمی و کاهش بی‌ثباتی می‌شود یک ضرورت به شمار خواهد رفت.

کد خبر 428002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.